ساختار سازمانی اداره کل استاندارد کرمان پاسخگوی نیاز فعلی استان نیست و به غیر از اداره کل استاندارد استان کرمان، فقط در سه شهرستان رفسنجان، سیرجان و بم ادارات استاندارد وجود دارد.
کد خبر: ۱۰۰۱۶۱۷
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۸ 14 October 2021

بشر در طول عمر خویش با رعایت قوانین و مقررات، نوعی استاندارد را بوجود آورده و در راه رفاه و آسایش خودش به کار گرفته است با این وجود از سال 1970، چهاردهم اکتبر برابر با 22 مهر به نام روز جهانی استاندارد تعیین و نامگذاری شد تا ضمن ترویج فرهنگ استاندارد، ضرورت آن را در زندگی روزمره آحاد جامعه یادآور شده و اثر بخشی استانداردها را در عرصه‌های مختلف علمی، اقتصادی و اجتماعی بازگو شود.

هرچه استانداردسازی توسعه یابد و تعهد به رعایت استانداردها بیشتر شود، از پیشرفت و تعالی جامعه خبر می‌دهد هر چند بسیاری چنین می‌پندارند که استاندارد فقط برای حفظ منافع مصرف کننده است اما سود حاصل از رعایت استاندارد، برای تولیدکنندگان بیش از مصرف کنندگان است چرا که بی‌توجهی به آن سبب از دست رفتن مشتریان و کاهش درآمد می‌شود.

تعریف استاندارد در همه فعالیت‌های فردی و اجتماعی و التزام به رعایت آنها در جامعه نه تنها موجب افزایش هزینه در مقیاس ملی نمی‌شود، بلکه از بسیاری از هزینه‌ها و ضایعات و مرگ و میرها جلوگیری می‌کند.

اسماعیل عاقلی مدیرکل استاندارد استان کرمان با اشاره به ضرورت استانداردسازی و نقش آن در زندگی بشر و اهمیت ایمنی و سلامت مردم اظهار داشت: 14 اکتبر به عنوان روز جهانی استاندارد نام گذاری شده و شعار محوری استاندارد طی سال جاری به عنوان "چشم انداز مشترک برای جهانی بهتر" انتخاب شده است.

وی با بیان اینکه تکلیف این اداره کل تدوین استانداردهای جدید و بازنگری استانداردهای پیشین است گفت: استانداردها در استان کرمان نیز به صورت مداوم بروزرسانی می‌شوند.

مدیرکل استاندارد استان کرمان با اشاره به مراحلی که یک کالا یا محصول باید طی کند تا نشان استاندارد بگیرد بیان کرد: علاوه بر اینکه مدارک حقوقی این واحد تولیدی و این محصول بررسی و احراز می‌شود ارزیابی شرایط خط تولید و فراورده نیز انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه هر واحد تولیدی موظف است یک نفر را به عنوان مدیر کنترل کیفیت واحد خود معرفی کرده تا صلاحیت وی برای ارزیابی و انطباق‌ها روزانه تأیید شده و آموزش لازم داده شود گفت: هر واحد تولیدی باید آزمایشگاه داشته باشد تا بتواند کنترل روزانه محصول را خودش انجام دهد.

عاقلی با اشاره به اینکه پس از آن بازدیدهای سرزده نیز از این واحد انجام و از خط تولید آن نمونه برداری شده و به آزمایشگاه فرستاده می‌شود افزود: در صورتی که عدم انطباقی مشاهد نشود برای صدور پروانه و استفاده از علامت استاندارد اجازه داده می‌شود.

وی با بیان اینکه اعتبار پروانه‌ها و مجوزها سه ساله است گفت: برای اینکه کیفیت تولیدات استمرار داشته باشد، بازدیدهای سرزده‌ای از واحدهای تولیدی و نمونه برداری‌های تصادفی نیز انجام می‌شود.

مدیرکل استاندارد استان کرمان ادامه داد: در صورتی که کیفیت کالا استمرار داشته باشد اعتبار پروانه و مجوز آن برای دوره سه سال تمدید می‌شود و در غیر این صورت منجر به تعلیق و ابطال مجوز و یا پروانه استاندارد این واحد تولیدی می‌شود.

وی با بیان اینکه در ارتباط با مواد غذایی، علاوه بر دارا بودن علامت استاندارد، شرایط نگهداری کالا هم اهمیت دارد گفت: شرایط نگهداری محصول بر روی بسته بندی آن درج شده و در صورتی که در شرایط نامناسب نگهداری شود قطعاً آسیب‌هایی به آن فرآورده وارد می‌شود.

عاقلی با اشاره به اینکه طی 6 ماهه نخست سال جاری تعداد 172 استاندارد در طرح بازنگری اداره کل استاندارد استان کرمان انجام شده است افزود: طی 6 ماهه نخست سال جاری تعداد 61 پروانه نشان استاندارد تمدید و سه مورد پروانه نشان استاندارد تشویقی صادر شد.

وی با بیان اینکه در نیمه نخست سال جاری 145 مورد تجهیزات بازی در استان کرمان مورد بررسی قرار گرفت عنوان کرد: در این مدت 20 پروانه کاربرد نشان استاندارد در محصولات کشاورزی و حد مجاز آلاینده‌ها نیز در استان کرمان صادر شد.

مدیرکل استاندارد استان کرمان از کشف پنج جعل نشان استاندارد در کرمان خبر داد و افزود: برخی از محصولات باید به صورت اجباری علامت کاربرد استاندارد داشته باشند که در بازرسی‌های انجام شده 18 محصول فاقد علامت استاندارد مشاهده شد.

وی با بیان اینکه تخلفات استانداردسازی در استان کرمان در شش ماهه گذشته منجر به توقف موقت 14 مورد خطوط تولید در استان کرمان شده است افزود: ساختار سازمانی این اداره کل پاسخگوی نیاز فعلی استان نیست.

عاقلی با اشاره به اینکه به غیر از اداره کل استاندارد استان کرمان، فقط در سه شهرستان رفسنجان، سیرجان و بم ادارات مصوب داریم گفت: خلا ادارات استاندارد در 20 شهرستان استان کرمان وجود دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار