نمایندگان و جریان قدرت در استان باید با دست کشیدن از معیار سازی های بی حاصل برای مدیر آینده استان ایلام و ایجاد تهییج در افکار عمومی برای انتصاب استاندار، در مسیری قرار گیرند که با استانداردهای حداقلی توسعه یافتگی منطبق باشد.
کد خبر: ۱۰۰۴۸۴۶
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۹ 27 October 2021

تابناک ایلام علی اصغر اسدی ::نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در راستای عمل به وظایف نمایندگی و رفع مشکلات مردم حوزه انتخابیه ،گاها دیدارهایی را با مدیران ارشد کشوری در دستور کار قرار می دهند .

دیدارهای هفتگی نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی با وزرا ،معاونین وزرا و مدیران سازمان ها و نهادها که اخبار آن در فضای مجازی منتشر می شود، در این راستا ارزیابی می شود.

اگرچه بیشتر این دیدارها به نتیجه ملموسی به نفع مردم حوزه ختم نمی شود و چرایی آن را باید در نبود برنامه کاری و عدم اخذ مشورت از سازمان و دستگاههای مرتبط در استان جستجو کرد ،اما با این حال بازهم تلاش آنان را ارج می نهیم .

اما این روز ها که تغییر مدیران میانی در راس برنامه های مدیریت ارشد کشور قرار دارد،همسو با آن ، جریان قدرت تمامی مساعی خود را برای انتصاب مدیران میانی به کار بسته است و برای نیل به این هدف به هر ابزاری متوسل می شود .

از اینرو در بهبوهه این تغییرات ،دیدارهای اخیر نمایندگان استان با مدیران ارشد کشوری ،خصوصا حوزه ریاست جمهوری و وزارت کشور را باید در چارچوب تلاش های هدفمند برای انتصاب مدیریت ارشد استان و بهره‌مندی از مزایای این انتصاب به نفع خود و اعوان و انصارشان معنا کرد .

خبر دیدار اخیر یکی از نمایندگان استان با یکی از معاونین تخصصی رییس جمهور را باید در همین راستا ارزیابی کرد. 

هرچند در گزارش انتشار یافته هدف از این دیدار بررسی مشکلات حوزه پتروشیمی و صنعت استان تبیین شده است ،اما بررسی های صورت گرفته مبین این واقعیت است که با توجه به بی اطلاعی دستگاههای مرتبط در ارایه دستور کار به نماینده برای رفع مشکلات مورد ادعا ،این دیدار در راستای مجاب نمودن معاون رییس جمهور بمنظور مساعدت برای تسهیل فرآیند انتصاب فرد مورد حمایت ایشان در راس مدیریت اجرایی استان ایلام صورت گرفته است .

همواره معتقد بوده ایم صرفنظر از بومی یا غیر بومی بودن ،گزینه ای باید در راس مدیریت اجرایی استان ایلام قرار گیرد که با توجه به مزیت های اقتصادی و مشکلات اولویت دار استان ،از کارایی لازم برای بالفعل سازی مزیت های نسبی استان به نفع مردم ،جوانان تحصیلکرده بیکار و قرار گرفتن توسعه در خدمت رفع دغدغه ها و مشکلات معیشتی مردم برخوردار باشد.

نمایندگان و جریان قدرت در استان باید با دست کشیدن از معیار سازی های بی حاصل برای مدیر آینده استان ایلام و ایجاد تهییج در افکار عمومی برای انتصاب استاندار، در مسیری قرار گیرند که با استانداردهای حداقلی توسعه یافتگی منطبق باشد.

چرا که کوبیدن بر طبل بی حاصل اجماع بر سر یک موضوع غیر منطبق با معیارهای توسعه سیاسی ،نه تنها با شعارهای شیک توسعه سیاسی همخوانی ندارد بلکه با بازتعریف معیارهای غیر همسو با توسعه ،خواسته یا ناخواسته اجماع سازی جامعه سنتی در مقابل ابزارهای نوین توسعه را در پی خواهد داشت .

البته این نکته را نباید از یاد برد که حتی در جوامع مترقی و توسعه یافته نیز گاها تلاش ها برای اجماع بر سر یک موضوع خاص به نتیجه نمی رسد ،اما با این حال نشان های توسعه با نمایاندن تأثیرگذاری خود ،مانع از متوقف شدن چرخ ساختارهای مدیریتی در آن حوزه خاص می شوند.

اما گویا جریانات قدرت در استان ما از یاد برده اند که ما در یک کشور توسعه نیافته و در رده ای پایین تر ،در یک استان سنتی زیست می کنیم ، در چنین شرایطی تلاش برای اجماع سازی بر سر موضوع حساسی همچون مدیریت، آن هم بدلیل تفوق دیدگاه های طایفه سالارانه بر دیگر نگاهها راه به جایی نخواهد برد.

به یاد آوردن این نکته چندان هم سخت نیست که در یکی دو دهه اخیر ،استان ایلام در دو دوره مجزا و متفاوت از حیث سیاسی ؛یعنی دو دولت اصولگرا و اصلاح طلب ،حضور دو استاندار ایلامی به نامهای علی محمد آزاد و محمدرضا مروارید را تجربه کرده است.

این نکته را فراموش نکرده ایم که همین جریانات مدعی این گزاره که توسعه تنها به دست یک استاندار بومی رقم می خورد، در دنباله روی از امیال قومی و سیاسی خود ، چگونه تمامی ابزارها را برای تخریب این چهره ها و سنگلاخی نمودن مسیر مدیریت آن دو به کار بستند و آنان چگونه و در چه شرایطی اتاق استانداری ایلام را ترک نمودند ؟!

کشو فایل سیستم های نظارتی استانی و ملی که در طول مدیریت این دو از صورتجلسات ،گزارشات و طومار های مخالفین هم استانی مملو شده بود ،خود گواهی روشن بر نحوه برخورد ما با یک استاندار بومی است ،که این روزها اصرار بر تکرار آن، بعنوان شرط توسعه، به چوب لای چرخ توسعه استان تبدیل شده است .

از اینرو می طلبد هم نمایندگان و هم دیگر جریانات تاثیر گذار بر روند انتصاب مدیر ارشد استان، با کوتاه آمدن از مواضع غیر اصولی خود وقطع تلاش بی حاصل در راستای اجماع بر سر یک موضوع کم اهمیت ،از استمرار مانع تراشی برای تعویق تصمیم گیری در خصوص انتصاب استاندار از سوی مراجع بالادستی پرهیز نمایند ،چرا که اصرار بر یک موضوع غیر ممکن و متباین با توسعه ،چیزی جز به محاق بردن منافع مردم استان معنا نخواهد شد ./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار