تامین مرغ از جمله مهمترین مباحث نشست ستاد تنظیم بازار استان کرمان بود؛ موضوعی که به هشدار درباره احتمال تبعات کاهش جوجه‌ریزی و ضرورت تدابیر برای تهیه گوشت گرم و منجمد همراه شد.
کد خبر: ۱۰۰۷۷۳۸
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۴ 08 November 2021

به گزارش تابناک کرمان، این نشست روز دوشنبه به ریاست حسین مهرابی سرپرست معاونت امور اقتصادی استاندار کرمان درحالی برگزار شد که برخی آمارهای ارائه شده، گلایه ها و واکنش ها را همراه داشت به طوری که تاکید شد آمارهای جوجه ریزی، کشتار و توزیع مرغ توسط سازمان های جهاد کشاورزی شمال و جنوب استان باید شفاف و دقیق باشد تا ملاک تصمیم گیری و مصوبات این نشست ها قرار گیرد.

احتمال کمبود مرغ طی ۴۵ روز آینده از جمله مسائل مهمی بود که رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت (صمت) استان به آن اشاره داشت و با توجه به اینکه میزان جوجه ریزی در استان کاهش پیدا کرده است تصریح کرد: امکان دارد طی ۴۵ روز آینده در توزیع مرغ با مشکل روبه رو شویم که باید پیش بینی ها برای عرضه مرغ منجمد و گرم توسط سازمان جهاد کشاورزی انجام شود.

مهدی حسینی نژاد همچنین افزود: دستگاه های متولی از همین امروز باید نسبت به تامین کالاهای اساسی مثل برنج، مرغ و شکر برای ایام و ماه های پایانی سال آماده باشند و میزان مورد نیاز استان را مشخص کنند.

قوانینی که بازدارنده نیست

وی با بیان اینکه نظارت ها بر بازار باید توسط دستگاه ها مدیریت شود تاکید کرد: قوانین در موضوع برخورد با مقوله تنظیم بازار بازدارنده نیست و جریمه هایی که توسط نهادهای نظارتی تعیین می شود، کافی و موثر نیست و باید آسیب شناسی شود.

آمار توزیع مرغ

به گزارش ایرنا علی باقری معاون تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان نیز در این جلسه با اعلام اینکه آمادگی برای توزیع مرغ منجمد براساس نیاز بازار طبق مصوبات ستاد تنظیم بازار به میزان هزار تن وجود دارد اظهارداشت: طی روزهای اخیر هفته ای  ۴۰ تن مرغ منجمد در استان توزیع شده است.

وی آمار توزیع مرغ گرم از ابتدای امسال تاکنون را نیز در استان ۲۵ هزار تن اعلام کرد.

ابتدا هماهنگ و کارشناسی کنید بعد به جلسه بیایید

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان نیز گفت: تمامی دستگاه های مرتبط گزارش های تنظیم بازار و کالاهای اساسی را تهیه کنند و کوتاهی در رصد بازار پذیرفتنی نیست.

مهرابی در واکنش به برخی اشکال هایی که از نظر آماری در جلسه مورد انتقاد قرار گرفت افزود: دستگاه ها قبل از ورود به ستاد تنظیم بازار بحث های کارشناسی خود را انجام دهند تا اینجا فقط شاهد مصوبات باشیم و به بحث های حاشیه ای نرویم.

وی با اشاره به اینکه نحوه توزیع مرغ باید به صورت مداوم پایش شود تصریح کرد: سازمان های جهاد کشاورزی جنوب و شمال استان کرمان آمارهای جوجه ریزی، کشتار و توزیع مرغ را به صورت دقیق و شفاف اعلام کنند تا مصوبات ما بر اساس این آمارها اجرایی شود.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمان بیان کرد: در بحث کالاهای اساسی نیز بویژه میوه و شکر سازمان جهاد کشاورزی و اداره غله پیشنهادات خود را برای تصویب ارائه کنند تا دچار کمبود نشویم.

وی در ادامه با اشاره به اجرای طرح فروش مرغ از طریق پست اظهار داشت: با توجه به اینکه روزانه ۲۰ میلیون تومان به پست برای ارسال مرغ پرداخت می شود، دستگاه های متولی مزایا و معایب طرح را بررسی کنند تا درباره ادامه قرارداد با شرکت پست تصمیم گیری شود.

مهرابی با اشاره به ضعف نظارت در مورد قیمت های بازار تاکید کرد: نظارت ها در مواردی کافی نیست و دستگاه های باید نظارتی قوی تر عمل کنند.

کمبودی در کالاهای اساسی نداریم

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان نیز گفت: در زمینه کالاهای اساسی مانند گندم کمبودی نداریم و برای بیش از ۲ ماه ذخیره گندم در سیلوهای استان وجود دارد.

داریوش ماهری افزود: در زمینه برنج نیز وضعیت ذخیره سازی بسیار خوب است و یک هزار و ۷۰۰ تن برنج در حال ورود به استان است؛ تا پایان سال نیز مشکلی برای توزیع برنج نداریم.

وی با اشاره به توزیع شکر در استان اظهار داشت: بر اساس آمار تا شب عید به لحاظ تامین شکر مشکلی نداریم اما برای انتهای سال حتما تمهیدات لازم باید از طریق تنظیم بازار اندیشیده شود.

ضوابط قیمت گذاری مشخص نیست

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کرمان نیز گفت: ضوابط و مبنای مشخصی برای قیمت گذاری در کشور نداریم و این عامل باعث تفاوت قیمت در برخی کالاها می شود.

ارسلان میری افزود: گشت مشترک تعزیرات به همراه اصناف و سازمان صمت روزانه بازار را رصد می کند اما بضاعت ما کافی نیست و سایر نهادهای مرتبط برای پایش و نظارت به بازار به کمک بیایند.

 در این نشست برخی اعضای ستاد تنظیم بازار گزارش های خود را از اقدامات و برنامه ها برای تامین کالاهای اساسی ارائه کردند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار