امیکرون در حالی در کرمان می تازد و تعداد بیشتری از مردم به خصوص کودکان را قربانی می کند که مردم در مقابل این تهدید بی تفاوت شده اند.
کد خبر: ۱۰۲۹۰۰۰
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۹ 16 February 2022

به گزارش تابناک کرمان، وضعیت استان کرمان بحرانی است و هر روز بر تعداد افرادی که به امیکرون مبتلا می‌شوند افزوده می‌شود، طبق آمار ۲۰ درصد از افراد بستری در کرمان کودکان زیر ۱۲ سال هستند و با توجه به محدودیت در زمینه بخش اطفال و آی سی یو اطفال این روزها پیدا کردن تخت خالی در بخش‌های اطفال کار بسیار مشکلی است.

روند فوتی‌های کرونایی در کرمان نیز افزایش یافته است و با وجود فشار سنگینی که به کادر درمانی وارد می‌شود اما متأسفانه همچنان مردم تصور می‌کنند امیکرون یک سرماخوردگی ساده است.

این روزها بیشترین موارد ابتلاء به کودکان کرمانی اختصاص دارد و بیشترین آمار فوتی‌ها هم به سالمندان اختصاص یافته است اما وقتی بین مردم می‌رویم همه می‌گویند وقتی دولت محدودیتی قائل نشده یعنی عملاً این سویه بی خطر است، در واقع رفتار دولت به الگویی برای مردم تبدیل شده است و بازارها و شهر مملو از جمعیت است و کسی امیکرون را جدی نمی‌گیرد.

پیدا کردن برخی از داروهای مورد نیاز بیماران کرونایی سخت شده است

در سوی دیگر این میدان بسیاری از مردم را می‌بینیم که درگیر بیماری شده و عزیزانشان در بیمارستانها بستری شده‌اند، با شدت گرفتم پیک ششم حالا پیدا کردم سرم تزریقی و کپسول اکسیژن و برخی از داروهای مورد نیاز بیماران کرونایی هم هر روز سخت‌تر می‌شود.

طبق آخرین آمار استاندار کرمان بیش از ۵۰ درصد ظرفیت بیمارستانها کرمان پر شده است و در این میان وضعتی بخش‌های اطفال بدتر است و جای خالی برای بیماران جدید پیدا نمی‌شود.

اما طبق آمار حداقل در بحث فوتی‌ها ۹۰ درصد افرادی که جان خود را از دست می‌دهند یا واکسن نزده‌اند و یا دز سوم واکسن را دریافت نکرده‌اند.

در گذشته تصور می‌شد کودکان به کرونا مبتلا نمی‌شوند اما امیکرون این افراد را بیشتر مبتلا می‌کند و به دلیل اینکه واکسن نزده‌اند بسیاری از آنها بستری می‌شوند

حمید رضا رشیدی نژاد، رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان از مردم کرمان خواست از عادی انگاری پرهیز کنند و از هر گونه حضور در جمع‌های غیر ضروری خودداری کنند زیرا حضور در تجمع‌ها به قیمت از دست دادن جان برخی از مبتلایان تمام می‌شود.

وی به صعودی شدن روند فوتی‌ها اشاره کرد و گفت: بعد از افزایش ابتلاء عملاً چند هفته بعد تعداد فوتی‌ها نیز افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه میزان بالایی از مبتلایان کودکان هستند گفت: در گذشته تصور می‌شد کودکان به کرونا مبتلا نمی‌شوند اما امیکرون این افراد را بیشتر مبتلا می‌کند و به دلیل اینکه واکسن نزده‌اند بسیاری از آنها بستری می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه تعداد تخت‌های ای سی یو کودکان در همه کشورها محدود است گفت: اگر در زمان کوتاهی میزان بستری کودکان افزایش یابد با چالشی جدی مواجه می‌شویم.

رشیدی نژاد افزود: از خانواده‌ها می‌خواهیم نسبت به تزریق واکسن در کودکان بالای ۵ سال اقدام کنند تا زمینه بستری و فوت کودکان کاهش یابد.

وی تاکید کرد: ۹۰ درصد افرادی که واکسن زده‌اند در صورت ابتلاء به امیکرون بستری نمی‌شوند اما بخش قابل توجهی از بستری‌های بیمارستان‌ها افرادی هستند که واکسن نزده‌اند.

۲۵ درصد از مردم کرمان دز سوم واکسن را تزریق کردند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان افزود: هم اکنون ۸۶ درصد افرادی که امکان تزریق داشتند در استان کرمان تحت پوشش قرار گرفته‌اند اما برای نوبت سوم این آمار به ۵۳ درصد می‌رسد که این وضعیت نگران کننده است. زیرا این آمار در مجموع فقط ۲۵ درصد از جمعیت استان را شامل می‌شود.

رشیدی نژاد بیان کرد: مردم با توجه به خطری که کودکان را تهدید می‌کند باید از حضور این قشر در جمع‌ها را محدود کنند و در صورت لزوم حتماً از ماسک استفاده کنند.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان افزود: برای رفع مشکل کمبود تخت برای کودکان به زودی ظرفیت‌ها در این بخش افزایش خواهد یافت اما مردم باید رعایت‌ها را بیشتر کنند در غیر این صورت نمی‌توانند مرگ عزیزانشان را جبران کنند.

وی گفت: اگر در جمعی که یک نفر امیکرون داشته باشد حضور یابید به احتمال فراوان مبتلا خواهید شد زیرا هر بیمار می‌تواند ده‌ها نفر را در یک جمع مبتلا کند.

مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیمارهای دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان نیز در گفتگو با مهر خواستار مراجعه خانواده‌ها برای واکسیناسیون کودکان بالای ۵ سال شد و گفت: متأسفانه شاهد مرگ و میر در سنین پایین ۵ سال نیز هستیم و از مردم می‌خواهیم از حضور نوزادان در جمع‌ها جدا خودداری کنند زیرا امیکرون به سادگی نوزادان را درگیر می‌کند.

محسن نژاد قادری افزود: هم اکنون فقط ۳ هزار کودک بین ۵ تا ۱۲ سال در حوزه دانشگاه رفسنجان واکسن زده‌اند و امیدواریم خانواده‌ها با حساسیت بیشتری واکسیناسیون را پیگیری کنند.

وی افزود: واکسنی که ارائه می‌شود سینوفارم و یا پاستوکووک است و مجوزهای پزشکی لازم برای تزریق واکسن داده شده است.

امیکرون بسیار خطر ناک است و به هیچ عنوان با سرماخوردگی قابل قیاس نیست و می‌تواند به سادگی موجب مرگ و میر کودکان، سالمندان و بیماران زمینه‌ای شود

وی ادامه داد: امیکرون بسیار خطر ناک است و به هیچ عنوان با سرماخوردگی قابل قیاس نیست و می‌تواند به سادگی موجب مرگ و میر کودکان، سالمندان و بیماران زمینه‌ای شود.

نژاد قاری افزود: تمام بیمارانی کرونایی مبتلا به سویه امیکرون هستند و این تصور که امیکرون بیماری خطرناکی نیست بسیار غلط است و نباید حتماً خانواده‌ای عزیزش را از دست بدهد تا به خطر این بیماری پی ببرد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جیرفت نیز در گفتگو با مهر وضعیت شهرستان‌های جنوبی کرمان را نا مناسب دانشت و گفت: زنگ هشدار در شهرستان‌های جنوبی استان مدتی است که به صدا در آمده و خطر امیکرون کاملاً احساس می‌شود.

علی اصغر خیر خواه افزود: متأسفانه برخی از مردم در تزریق دز سوم واکسن سهل انگاری می‌کنند و این مساله بسیار اشتباه است و به قیمت جان مردم تمام می‌شود.

وی افزود: واکسیناسیون کودکان نیز اهمیت بالایی دارد و از مردم می‌خواهیم هر چه زودتر برای واکسن فرزندانشان اقدام کنند.

خیرخواه بیان کرد: موراد سرپایی امیکرون در جنوب کرمان ۱۰۰ درصد افزایش دارد و ۵۰ درصد تست‌ها مثبت می‌شود.

وی از بستری روزانه تعداد قابل توجهی بیمار در بخش‌های کرونایی خبر داد و گفت: مردم از ساده انگاری و بی توجهی به پروتکل‌ها جدا خودداری کنند و با جان خود و عزیزانشان در آستانه نوروز بازی نکنند.

ادامه بی توجهی در سطوح مخلف موجب افزایش سرایت کرونا در جامعه شده و متأسفانه پروتکل‌های بهداشتی هم جدی گرفته نمی‌شود.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار