سخنگوی علوم پزشکی کرمان با اشاره به شیوع چشمگیر آنفلوآنزا در کرمان، گفت: در درمان بیماری‌های ویروسی مانند آنفلوآنزا و کرونا، آنتی‌بیوتیک‌ها جایگاهی ندارند.
کد خبر: ۱۰۷۵۹۷۰
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۳ 08 November 2022

سخنگوی علوم پزشکی کرمان با اشاره به شیوع چشمگیر آنفلوآنزا در کرمان، گفت: در درمان بیماری‌های ویروسی مانند آنفلوآنزا و کرونا، آنتی‌بیوتیک‌ها جایگاهی ندارند.
سعید صحبتی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمان، با بیان اینکه با شروع فصل سرما، شاهد شیوع یکسری بیماری‌های تنفسی واگیردار هستیم که این بیماری‌ها از نظر منشاء بیماری و روش درمان متفاوت هستند، اظهار داشت: امسال از آغاز فصل سرما شاهد شیوع آنفلوانزا هستیم.

وی با اشاره به اینکه از اول مهرماه امسال شیوع آنفلوآنزا را به صورت چشمگیرتری نسبت به سال‌های قبل تجربه کردیم، گفت: از سوی دیگر هنوز هم بیماری کرونا در سطح جامعه وجود دارد و مواردی از آن را مشاهده می‌کنیم.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به دیگر بیماری‌هایی که در این فصل شایع هستند، بیان کرد: در این ایام بیماری‌های میکروبی چون گلودردهای چرکی و سرماخوردگی‌های ویروسی نیز شایع هستند.

وی با بیان اینکه شاهد شیوع همه این بیماری‌ها هستیم که گاهی علائم مشابهی دارند، اما به لحاظ منشاء بیماری و نوع درمان با هم متفاوت هستند، ادامه داد: اگر در درمان این بیماری‌ها اشتباه کنیم، نه تنها به بهبود آنها کمک نکردیم که ممکن است شرایط را هم پیچیده‌تر کنیم.

صحبتی با اشاره به اینکه این بیماری‌ها اشتراکاتی هم دارند، افزود: نوع انتقال این بیماری‌ها گاهی مشابه است و از طریق سرفه و عطسه و از طریق هوا و دست‌های آلوده منتقل می‌شوند.

وی بیان کرد: برای پیشگیری از ابتلای به این بیماری‌ها باید کارهای مشترکی از جمله رعایت بهداشت فردی، رعایت فاصله فرد بیمار با افراد سالم، جدا کردن فرد بیمار از جامعه، استفاده از ماسک در محیط‌های بسته، شلوغ و سرپوشیده، غیره را انجام بدهیم.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه برای اینکه نوع درمان افراد بیمار مشخص شود، باید از پزشکان کمک بگیریم، گفت: چیزی که مهم است در بیماری‌های ویروسی مطلقاً برای درمان، آنتی‌بیوتیک را تجویز نمی‌کنیم و در درمان بیماری‌هایی مانند آنفلوآنزا، سرماخوردگی ویروسی و کرونا، آنتی‌بیوتیک‌ها جایگاهی ندارند.

وی تاکید کرد: چیزی که مشخص می‌کند که بیماری ویروسی است یا میکروبی است و یا اینکه ابتدا یک بیماری ویروسی بوده و بعداً یک عارضه میکروبی به آن اضافه شده و اینکه نیاز به آنتی‌بیوتیک دارد یا نه، یک کار تخصصی است که خود افراد و خانواده‌ها نمی‌توانند آن را تشخیص بدهند و بهتر است تعیین تکلیف موضوع را به پزشک بسپارند.

صحبتی با بیان اینکه متاسفانه در درمان این بیماری‌ها با پدیده خود درمانی مواجه هستیم، گفت: افراد بلافاصله در مواجهه با علایم بیماری به ویژه اگر با تب همراه باشد، خودسرانه مصرف آنتی‌بیوتیک را آغاز می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها باعث می‌شود که با کمبود کاذب آنتی‌بیوتیک در داروخانه‌ها مواجه شویم، ادامه داد: از سوی دیگر مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها باعث می‌شود مقاومت نسبت به آنتی‌بیوتیک ایجاد شده و گاهی نیز درمان ناقص اتفاق افتاده و اگر در نوبت بعدی بیماری بدن نیاز به آنتی بیوتیک پیدا کند، اثربخشی لازم را نداشته باشد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار