کد خبر: ۱۱۲۴۴۸
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۶ 15 October 2015
قاسم سلیمانی
متولد : ۲۰ اسفند ۱۳۳۵
ملقب به : حاج قاسم، سردار، ژنرال
درجه سپاهی: سردار سرلشکر پاسدار

قاسم سلیمانی در سال ۱۳۳۵ در روستای کوهستانی و دورافتاده قنات ملک رابر (rabor) در  استان کرمان به دنیا آمد.

سردار قاسم سلیمانی، مردی از دیار کریمان

وی در 12 سالگی، پس از پایان تحصیـلات دوره ابتدایی، زادگاه خود را ترک کرد و مشغول به کار بنایی در کرمان شد.
چندی بعد به عنوان پیمانکار در سازمان آب مشغول به کار شد و در همان سال‌ها نیز فعالیت‌های انقلابی خود را آغاز کرد.
وی پس از پیروزی انقلاب، به عضویت مجموعه «سپاه افتخاری» که به وسیله پدر "شهید قاضی" تاسیس شده بود، درآمد.
با شروع جنگ تحمیلی، وی راهی جبهه شد و کمی بعد، فرمانده بسیجی‌های هم‌ولایتی‌اش شد و سپس لشکری از همین "بسیجی‌ها" تشکیل داد و به"لشکر ۴۱ ثارالله" شهرت یافت.
وی در طول دوران دفاع مقدس، با لشکر تحت‌ امر خود در عملیات‌های زیادی از جمله، "والفجر 8" ، "کربلای 4" ،" کربلای 5 " و تک "شلمچه" حضور موثر داشت.



با پایان جنگ، "لشکر 41 ثارالله" به فرماندهی "سردار سلیمانی" به کرمان بازگشت و درگیر جنگ با اشراری شد که از "مرزهای شرقی کشور" هدایت می‌شدند.
وی در سال 1376، از سوی "حضرت آیت‌الله خامنه‌ای" "فرماندهی کل قوا" به" تهران" فراخوانده و مسوولیت "سپاه قدس" به او سپرده شد.
"قاسم سلیمانی" پس از دوران "دفاع مقدس" تا زمانی که به سمت فرماندهی" سپاه قدس" منصوب شد، با باندهای قاچاق مواد مخدر در نزدیکی مرزهای ایران و افغانستان جنگید.



طبق منابع غربی، سلیمانی نقش مهمی در دادن قدرت نظامی به حزب‌الله لبنان، شکل‌دهی به فضای سیاسی عراق پس از سرنگونی رژیم صدام، و تغییر روند جنگ داخلی سوریه داشته است.
وی بارها از جانب آمریکا متهم به دخالت در امور عراق شده‌است. واشنگتن پست او را از مهم‌ترین سیاست‌گذاران سیاست‌های خارجی ایران می‌داند. در غرب او به عنوان «دشمنی که هم مورد تنفر و هم مورد تحسین است» توصیف شده است. جان مگوایر افسر سابق سازمان سیا در عراق می‌گوید «او قوی‌ترین مأمور مخفی در خاورمیانه است … و هیچ‌کس او را نمی‌شناسد.» 
نشریه نیویورکر وی را تاثیرگذارترین فرمانده نظامی جنگ داخلی سوریه لقب داده است.



سردار حاج قاسم سلیمانی که از سالها پیش و با افول امپراطوری سلطه نظامی استکبار در پی کسب موفقیت های گوناگون در نیروی قدس سپاه به عنوان هدفی برای ترور در کنگره امریکا مطرح شد، اکنون نیز همان‌گونه که در سالهای دفاع مقدس به یاری همرزمان صدیقش نگذاشت یک وجب از خاک  وطن به دست اجانب بیفتد، با تدبیر و ایمان راسخ و با بهره گیری از فرامین و منویات مقام معظم رهبری قدم های استواری را در مسیر دستیابی به اهداف وآرمانهای بلند شهدا و امام شهدا بر می دارد.



وی پس از مطرح شدن طرح صهیونیستی کنگره امریکا مبنی بر لزوم ترور "قاسم سلیمانی”، با شکوه و عظمت بیشتری در سخنرانی خود در اجتماع ۵۰ هزار نفری بسیجیان کرمان گفت: با این تهدیدات، رعب بر ما حاکم نمی‌شود و از خدا می‌خواهم "شهادت” در راه خودش را به دست دشمنان دین، نصیب من بگرداند، از خدا می‌خواهم به عنوان یک سرباز، در راه آرمان‌های "اسلام” که هر یک به تنهایی ارزش فدا شدن دارند، افتخار شهادت نصیبم کند.

او با روحیه جهادی و معنویت خاص خود در جبهه های حق علیه باطل جوانان بسیاری را مجذوب خویش ساخت تا آنجا که بسیاری از همان جوان‌ها به واسطه همراهی با او به عاقبت به خیری رسیدند و شهید شدند.

 اوج این روحیه جهاد و شهادت آنجا نمود پیدا می‌کند که مقام معظم رهبری وی را شهید زنده می‌نامد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال ۱۳۷۶ و در دیدار اعضا و مسئولان ستاد برگزاری کنگره بزرگداشت سرداران و ۸ هزار شهید استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان خطاب به سردار سلیمانی که در آن مقطع فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله استان کرمان بود، فرمودند: ” خود شما هم که آقای سلیمانی باشید در نظر ما شهیدید.”



حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای همچنین در سفر خود به استان کرمان در سال ۱۳۸۴ و در دیدار با خانواده‌های شهدای استان کرمان این جمله را خطاب به سرداران حاضر در این جلسه بیان فرمودند: «آن‌هایى که به جبهه‌هاى جنگ رفتند و خطر را پذیرفتند و جان خودشان را کف دست گرفتند و همه‌ نیروى خودشان را صرف کردند، خداى متعال خواست این‌ها زنده بمانند و برکاتشان براى کشورشان و دنیاى اسلام ادامه پیدا کند. سردار سلیمانى هم ایثارگر است – او هم یک شهید است – سردار رئوفى هم همین‌طور؛ سردار احمدیان هم همین‌طور. این سرداران، شهید زنده‌اند؛ به شرطى که این راه را ادامه دهند. البته این شرط و شروط براى همه است.
   سردار قاسم سلیمانی، مردی از دیار کریمان    سردار قاسم سلیمانی، مردی از دیار کریمان

تا راه خدا را ادامه مى‌دهید، جزو صالحین‌اید؛ اگر کج رفتید، همه چیز تمام مى‌شود. همه‌ ما همین‌طوریم؛ بنده هم همین‌طورم. اگر کج قدم گذاشتیم، نمى‌شود بگوییم ما کسى هستیم که یک روز فلان کار را کردیم. کسانى که در راه خدا جهاد کردند، جهادشان محفوظ است؛ این ذخیره‌اى است که خداى متعال در آن دنیا براى آن‌ها نگه داشته است.»

پس از یورش پیکارجویان افراطی دولت اسلامی عراق و شام (داعش) در ژوئن ۲۰۱۴ (خرداد ۱۳۹۳) به شمال عراق و تصرف برخی از شهرهای این کشور از جمله موصل و تکریت و از هم پاشیدن ارتش عراق و ناتوانی نیروهای مسلح این کشور در نبرد با داعش و پس از جدی شدن خطر تصرف بغداد (پایتخت عراق) توسط این گروه تروریستی، روزنامه ساندی تایمز انگلیس، وال‌استریت ژورنال و نیویورک تایمز مدعی شدند ایران فرماندهی ارتش از هم فروپاشیده عراق را برعهده گرفته تا با نیروهای گروه تروریستی داعش مقابله کند. ژنرال قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران، عملیات دفاع از بغداد پایتخت عراق را در مقابل حملات نیروهای گروه تروریستی داعش، فرماندهی می‌کند.





اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار