کم تحرکی و استفاده بی رویه از وسایط نقلیه موتوری موجب افزایش وزن بسیاری از مردم خلخال شده و سلامتی شهروندان را تهدید می کند.
کد خبر: ۱۷۲۵۰۳
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۷ 30 January 2016

به گزارش ایرنا ، بیشتر شهروندان خلخالی برای تردد در مسیرهای کوتاه استفاده از خودروهای شخصی و یا وسایط نقلیه عمومی مانند تاکسی را به پیاده روی در هوای سالم ترجیح می دهند و این موضوع کم تحرکی ، چاقی و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را در بین مردم افزایش داده است.
استفاده از خودروهای شخصی توسط کارکنان دولت و بانک ها و یا اصناف مستقر در خیابان های مرکزی شهر علاوه بر ایجاد مشکلات سلامتی همچون کم تحرکی و افزایش وزن برای صاحبان خودروها مشکل ترافیک و کمبود جا برای پارک خودروها را در معابر عمومی مرکز شهر به همراه دارد.
فرهنگ استفاده از خودرو برای جابجایی در مسیرهای کوتاه در خلخال مختص کارمندان و بازاریان این شهر نیست و بسیاری از اولیای دانش آموزان خلخال بکارگیری خودروهای شخصی و یا سرویس های عمومی خودرویی رابرای فرستادن فرزندان خود به مدارس نزدیک به خانه ها را به پیاده رفتن دانش آموزان به کلاس های درس ترجیح می دهند.
سید اردشیر رشیدی ، مدیر آموزش و پرورش خلخال گفت: علاوه بر جابجایی بیشتر دانش آموزان این شهر به وسیله خودروهای شخصی بیش از یک هزار دانش آموز نیز با استفاده از 300 دستگاه سرویس خودرویی سبک و نیمه سنگین روزانه راه منزل به مدرسه و یا بالعکس را ماشین سواری می کنند.
ناصر میرمرسلی ، رییس اداره ورزش و جوانان خلخال نیز از کاهش قابل توجه حضور کارمندان دولت در تمرین ها و میادین ورزشی خبرداد و گفت: کم تحرکی همراه با افزایش وزن سلامتی کارمندان دولت را تهدید می کند و برای برطرف کردن این مشکل اداره ورزش و جوانان اقدام به برگزاری ورزش صبحگاهی برای کارکنان دولت کرده است.
او افزود: انتظار می رود با استقبال کارمندان از این طرح فرهنگ ورزش و تندرستی در این شهر رواج یابد.
پرویز وکیلی ، معاون دانشکده علوم پزشکی و رییس مرکز بهداشت خلخال نیز از کم تحرکی و افزایش وزن در بین افراد در این شهرستان خبرداد و گفت: علاوه بر وجود مشکل چاقی در بین افراد میان سال تغذیه نامناسب ، کم تحرکی و مصرف دخانیات در بین جوانان و افراد کم سن و سال خطر ابتلا به انواع بیماری های قلبی و عروقی از جمله فشار خون بالا ، چربی خون و قند خون را در بین نسل جوان جامعه افزایش داده است.
وی افزود: دانش آموزان خلخال نیز از قاعده کم تحرکی و چاقی مستثنی نبوده و بیش از 50 درصد از جمعیت دانش آموزان دختر مدارس خلخال نیز دچار مشکل اضافه وزن هستند.
وکیلی با بیان اینکه بیشترین میزان مرگ و میرهای امروزی ناشی از بیماری های قلبی و عروقی و حوادث رانندگی است گفت: برخلاف گذشته که بیشترین سطح مرگ و میرها مربوط به ابتلا به بیماری های واگیردار می شد امروزه با ارتقای سطح بهداشت جامعه میزان این گونه مرگ و میرها به صفر کاهش یافته در عوض کم تحرکی ، چاقی و بیماری های غیرواگیر بلای جان افراد شده است.
وی مراجعه بیش از 150 هزار بیمار در 9 ماه امسال به درمانگاه ها و بیمارستان خلخال را نمونه ای از افزایش بیماری های غیرواگیر در این شهرستان گفت: یک انسان سالم دست کم هفته ای 150 دقیقه باید وقت خود را به ورزش اختصاص دهد که متاسفانه این حداقل های تندرستی رعایت نمی شود.
رییس مرکز بهداشت خلخال با تاکید بر اینکه روش تغذیه در جامعه باید اصلاح شود افزود: در این زمینه بسیج اطلاع رسانی تغذیه از سوی وزارت بهداشت و درمان در کشور آغازشده ولی با این حال موفقیت این طرح به همکاری آحاد مختلف جامعه و پذیرش توصیه های بهداشتی بستگی دارد.
وی اختصاص بخشی از وقت روزانه مردم خلخال به پیاده روی و ورزش و استفاده کمتر و ضروری از وسایط نقلیه موتوری همراه رعایت الگوی تغذیه صحیح و پرهیز از افراط در خوردن غذاهای چرب ، شیرینی ، کاهش میزان مصرف نمک روزانه و ترویج فرهنگ استفاده از غذاهای سنتی به جای غذاهای حاضری و تنقلات را از جمله راهکارهای رفع مشکل کم تحرکی ، چاقی و اضافه وزن در افراد ذکر کرد.
در عین حال عوامل متعددی در بی رغبتی مردم خلخال به تحرک بیشتر ، پیاده روی و ورزش دخیل هستند که زمستان طولانی ، دشواری راه رفتن بر روی سطح یخ زده معابر ، فقدان محل های بازی سرپوشیده برای کودکان ، نوجوانان و خانواده ها ، خصوصی شدن سالن های ورزشی همراه با سطح درآمد پایین عمومی مردم را می توان از جمله این عوامل نام برد.
گزارش: بهرام نقی زاده


منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار