کد خبر: ۲۱۴۰۵۴
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۲ 17 April 2016

به گزارش روزنامه پیام ما کرمان، در حالی که دو ماه دیگر فصل تابستان از راه می رسد، استان کرمان همانند سالیان گذشته در وضعیت خط قرمز بحران آب قرار دارد. بحرانی که همچنان ادامه دارد و این بحران باعث بروز مشکل در تامین آب شرب استان شده است.

 

آب؛ بحران همیشگی کرمان

چندین سال است که استان کرمان با بحرانی شدید دست و پنجه نرم می کند. کم آبی و بی آبی در استان کرمان به حدی شایع شده که آینده این خطه را مبهم کرده است. برخی کارشناسان هشدار داده اند که در صورت عدم چاره اندیشی برای این موضوع، این استان نهایتا تا 20 سال دیگر قابل سکونت خواهد بود. بحرانی که از ابتدای سال 93 در کرمان جدی شده بود. اوایل مرداد ماه سال 93 بود که این بحران به اوج خود رسید و در برخی از محله های کرمان فشار آب بسیار کم و در برخی مکان ها به طور کلی قطع می شد. تابستان گذشته هم اگرچه قطعی آب چندانی وجود نداشت اما فشار کم آب در اکثر مناطق مسکونی کرمان مشاهده شد. اتفاقی که در تابستان سال جاری هم احتمال رخ دادنش کم نیست.

 

در انتظار سال های آینده

از همان ابتدای سال 93 و شدیدتر شدن بحران آب بود که بحث های قدیمی انتقال آب به کرمان مطرح شد. ابتدا استاندار کرمان از ابلاغ طرح انتقال آب به کرمان خبر داد و در ادامه مدیرکل آب منطقه ای کرمان مبارزه با چاه های غیرمجاز را اولویت اصلی خود دانست. در همین راستا چندین و چند طرح برای حل بحران آب بررسی شد و طرح های همیاران آب، انتقال آب از بهشت‌آباد به شهرهای شمال استان کرمان، انتقال آب از سد صفارود به منظور تامین آب آشامیدنی کرمان و رابر و انتقال آب از خلیج فارس از جمله برنامه هایی بوده اند که برای مقابله با بحران آب در کرمان در نظر گرفته شدند و اگر به شکل صحیح اجرا شوند مشکل کم آبی استان کرمان برطرف می شود. یکی از بزرگ ترین طرح ها، طرح انتقال آب از صفارود به کرمان به وسیله طولانی ترین تونل انتقال آب خاورمیانه است. عملیات اجرایی این طرح از آذرماه سال گذشته آغاز شد و قرار است حداکثر پنج ساله به پایان برسد. طرحی که استاندار کرمان می گوید مشکل آب شرب کرمان را در سال های آینده حل خواهد کرد. در سال جاری طرح انتقال آب از بهشت آباد به شمال استان هم در سال جاری کلید خواهد خورد. این طرح هم در حل بحران آب می تواند به استان کرمان کمک کند.

 

تامین آب شرب استان؛ ماموریت سخت

با این حال تا پایان عملیات اجرایی این طرح ها، استان کرمان روزگار سختی را از نظر آب علی الخصوص تامین آب شرب پشت سر خواهد گذاشت چرا که عملا تغییری در وضعیت منابع آب استان بوجود نیامده و می توان گفت وضع بدتر از قبل هم شده است. البته احداث چند سد در استان در برخی شهرستان ها اوضاع را شاید کمی بهتر کند، اما تعداد این سدها زیاد نیست. حتی سد نساء بم هم که اخیرا افتتاح شده، بدلیل تمام نشدن عملیات خط لوله انتقال آب، تاثیری در وضعیت آب شرب آن منطقه نخواهد داشت. به همین دلیل تامین آب شرب استان حداقل در تابستان سال جاری یکی از ماموریت های سخت نهادهای ذیربط خواهد بود. موضوعی که وزارت نیرو هم به آن اشاره کرده است.

مشاور وزیر نیرو: در کرمان دغدغه تامین آب شرب وجود دارد

روز گذشته مشاور وزیر نیرو در ارتباط با مشکلات تامین آب شرب در کشور گفت: برای تامین آب شرب تابستان در استان‌های اصفهان، یزد، کرمان، خراسان جنوبی و چهارمحال و بختیاری نگرانی وجود دارد. آنطور که از صحبت های مشاور وزیر نیرو به نظر می رسد این است که مشکل تامین آب شرب در استان کرمان از دیگر استان ها بیشتر است. چرا که محمد حاج رسولی درباره کرمان گفته: در کرمان نیز چون هنوز سدهای بزرگ برای تأمین آب به بهره برداری نرسیده، دغدغه تأمین آب شرب داریم و بیشتر به آب زیرزمینی متکی هستیم. به گزارش مهر وی همچنین با اشاره به اینکه برای تأمین آب شرب در کشور ۵۰ درصد از آب سطحی و ۵۰ درصد از آب زیرزمینی استفاده می شود، گفت: تأمین آب شرب دو بخش دارد یکی تأمین و دیگری توزیع آب است که گاهی آب تأمین می شود اما خطوط انتقال آب مشکلاتی دارد که موجب اختلال در انتقال آب می شود. مشاور وزیر نیرو با تاکید بر اینکه برنامه ریزی مدیریت منابع آب شرب دو ساله است، اظهارداشت: برنامه ریزی مدیریت آب شرب دو ساله است و برای تأمین آب شرب تابستان دو سال آینده برنامه ریزی می شود. وی تصریح کرد: خطوط انتقال ظرفیت محدود دارد و در برخی خطوط در فصل سرما یک دوم ظرفیت مورد نیاز است اما در تابستان تمام ظرفیت پاسخگوی نیاز هم نیست.

شرکت آب منطقه ای کرمان: وضعیت آب بهتر از سال گذشته نیست

مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه ای استان کرمان در رابطه با تامین آب شرب استان در تابستان جاری به «پیام ما» گفت: متاسفانه تامین آب شرب کل استان کرمان به جز منطقه بافت، از آب های زیرزمینی است. محمد فغانی افزود: ما در بحران آب هستیم و اگر مردم صرفه جویی نکنند احتمال جیره بندی آب هم وجود دارد. وی تصریح کرد: سال گذشته شرکت آبفای کرمان همت کرد و جیره بندی رخ نداد اما در سال جاری همه چیز به مردم برمی گردد. فغانی در پاسخ به این پرسش که وضعیت آبی تابستان سال جاری از تابستان گذشته بهتر است یا خیر، اظهار داشت: مطمئنا وضعیت بهتر از سال گذشته نیست.

 

شرکت آب و فاضلاب استان کرمان: احتمال جیره بندی آب در استان وجود دارد

مدیر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان کرمان هم در این رابطه به «پیام ما» گفت: در حال حاضر شرایط طبیعی است اما هرچه به سمت گرما می رویم شرایط تغییر می کند. محمد حسین غفاری افزود: باید مصرف آب مدیریت شود تا مشکلی پیش نیاید. وی تصریح کرد: البته ما از چندین ماه پیش در حال برنامه ریزی برای تابستان 95 هستیم و در تلاشیم تا مشکلات به حداقل برسد و تا جایی که بتوانیم آب شرب استان را تامین می کنیم
.
مدیر روابط عمومی آبفای استان کرمان در واکنش به صحبت های مشاور وزیر نیرو هم گفت: ایشان درست می گوید. اکثر منابع آبی مورد استفاده ما در استان، زیرزمینی است. به همین جهت ما در استان تا زمانی که طرح های انتقال آب عملی شوند، باید با همین وضعیت بسازیم. غفاری با بیان اینکه از مردم می خواهیم بیشتر صرفه جویی کنند، اظهار داشت: سال به سال سفره های زیرزمینی پایین تر می روند. مدیر روابط عمومی آبفای کرمان در پاسخ به این سوال که احتمال جیره بندی آب در تابستان سال جاری وجود دارد، عنوان کرد: بعید نیست. در بعضی شهرها اگر مشکل آب شدید شود، احتمال جیره بندی آب وجود دارد و یا با تانکر آب رسانی می کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار