مشاور وزیر بهداشت:
مشاور وزیر بهداشت در امور مامایی گفت: حدود 11 هزار ماما به عنوان مراقبین سلامت در سراسر کشور به کار گرفته شده اند و بزودی شاهد عقد قراردادهای سازمانهای بیمه گر با ماماها در سه استان کشور خواهیم بود.
کد خبر: ۲۱۸۹۲۳
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۷ 25 April 2016

نجمه تهرانیان عصر دوشنبه در مراسم روز جهانی ماما و تقدیر از کارشناسان آزمایشگاههای دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان اظهار داشت: در سالی که گذشت دستاوردهای خوبی را در رشته مامایی با حمایتهای وزیر بهداشت داشتیم که یکی عقد قراردادهای بیمه بود که به صورت پایلوت به سه استان ابلاغ شد.

وی افزود: بزودی شاهد عقد قراردادهای سازمانهای بیمه گر با ماماها در سه استان اردبیل، گلستان و اصفهان خواهیم بود که با یک دوره کوتاه پایلوت به کل کشور گسترش و تعمیم پیدا می کند.

تهرانیان با اشاره به اینکه نسبت زایمان طبیعی به سزارین، میزان مرگ و میر مادر و مرگ و میر نوزاد، از شاخص های اساسی سلامت هستند، تصریح کرد: یکی دیگر از دستاوردهای ما در رشته مامایی تصویب دکترای بالینی مامایی بود که این موضوع در شورای عالی برنامه ریزی در ماه گذشته با حمایتهای وزیر بهداشت به تصویب رسید و با توجه به حساسیتهایی که در این رشته وجود داشت کار بسیار مشکلی بود که مراحل سنگینی را پشت سر گذاشت.

مشاور وزیر بهداشت در امور مامایی تصریح کرد: با تربیت دانشجویان رشته دکترای بالینی متولیان زایمان طبیعی در بیمارستانها مشخص خواهد شد و تاثیر بسزایی در ارتقای آموزش دانشجویان مامایی و ارتقای کیفیت خدمات مامایی برای مادران و نوزادان خواهد داشت.

جذب ۱۱ هزار ماما در کشور

تهرانیان با اشاره به دستاوردهای حیطه های بهداشتی، اظهار کرد: جذب ماماها به عنوان مراقبین سلامت یکی از مهمترین این دستاوردها بود که حدود ۱۱ هزار ماما در این سمت در مراکز بهداشتی شهر و حاشیه شهر در کشور به کار گرفته شدند و فرصت اشتغالی را برای ارائه خدمت و استفاده از فارغ التحصیلان این رشته فراهم شد.

مشاور وزیر بهداشت در امور مامایی عنوان کرد: در حال حاضر برخلاف سالهای گذشته با کاهش نیروی ماما مواجه هستیم و برای تکمیل مراکزی که در کشور در حال رشد است تقاضا از سوی مراکز بهداشتی برای ماماها ارسال می شود و بعضا در برخی نقاط با کمبود مواجه هستیم.

مشاور وزیر بهداشت در امور مامایی ابراز داشت: با اجرای برنامه احیای آموزش بالینی توانستیم نیروهای هیئت علمی بالینی را جذب و در بیمارستانهای آموزشی مستقر کنیم و بتوانیم آموزش مستمری را در حیطه بالینی برای دانشجویان مامایی به صورتهای شیفتهای در گردش شاهد باشیم که در بلندمدت می تواند تحولی برای آموزش مامایی و هم خدمات جامعه داشته باشد.

به گفته تهرانیان این فرصت ایجاد شد که از نیروهای کارشناسی ارشد مامایی به عنوان عضو هیئت علمی بالینی استفاده کنیم که راهی برای استفاده بیشتر از این فارغ التحصیلان تا زمانی که به تعداد کافی اعضای هیأت علمی دکترا در جامعه تربیت شوند.

مشاور وزیر بهداشت در امور مامایی همچنین با اشاره به طرح ترویج زایمان طبیعی، گفت: این طرح ایجاد کننده فرصتهای شغلی برای ماماها بود که با زحمات زیادی ماماها آمار سزارین در سراسر کشور کاهش چشمگیری پیدا کرد.

وی ابراز امیدواری کرد با کلاسهای آمادگی زایمان برای مادران این تحول به درجات بالاتری برسد و ما به استاندادرهای بین المللی درباره آمار سزارین که بین ۱۵ تا ۲۰ درصد بیشتر نیست، برسیم.

مشاور وزیر بهداشت در امور مامایی با تبریک روز جهانی ماما، گفت: هر ساله در ۱۵۰ کشور دنیا این مراسم برگزار می شود و امسال شعار روز جهانی ماما، زنان و نوزادان؛ قلب مامایی» مطرح شده است.

تهرانیان اضافه کرد: مسئله تقسیم کاری که برای مامایی پیگیری می شود برای علوم آزمایشگاهی نیز پیگیری می شود و در هر دو رشته مراحل وزارت بهداشت را سپری کرده و امیدواریم در هیأت دولت نیز تأمین مالی و عملیاتی شود.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار