مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی کرمان
ارجمند با بیان اینکه ترمینال‌های ضبط پسته و فرآورده های جانبي آن عمدتا در شهرستان‌های پسته‌خیز استان مثل کرمان، رفسنجان، سیرجان و زرند، مستقرودرحال فعاليت مي باشند. افزود : در مجموع صادرات سال 94 از لحاظ ارزش ریالی حدود 750 هزار میلیون ریال مربوط به محصولات پسته در استان کرمان بوده که رتبه اول را در کشور درخصوص تولید، ‌فرآوری و صادرات به خود اختصاص داده است.
کد خبر: ۲۳۶۱۰۲
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۳ 26 May 2016
به گزارش تابناک کرمان و به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان، حمید رضا ارجمند مدیر صنایع کشاورزی این سازمان گفت: نظر به اینکه عمده تولید محصولات باغی در حوزه شمال استان پسته می باشد، بنابراین بیشترین سرمایه‌گذاری‌ها و صنایع تبدیلی( ترمینال‌های ضبط پسته، بسته‌بندی و نهایتا فرآورده‌های جنبی آن) حول این محصول می چرخد. ضمن اینکه حدود 90 درصد صادرات محصولات صنايع تبديلي  را در سال 94 از مجموع 25 میلیون دلار صادرات استان مربوط به پسته مي باشد.
وی افزود: درترمينال هاي ضبط پسته فرآيندعملياتي فرآوري پسته تربه این صورت است که  بعد از چیده شدن محصول از درخت،‌ مرحله پوست‌گیری آغاز مي گردد. بعد از مرحله پوست‌گیری، پسته‌های کال و رسیده و پوست پسته تفکیک ودرمرحله بعد پسته خوب دردستگاه خشك كن ، خشك شده  وسپس فرآيندعملياتي فرآوري پسته خشك آغاز مي شود ابتدا پسته پاكسازي شده و سپس جداسازی براساس رنگ، جداسازی پسته‌های دهان باز و بسته انجام می‌شود. پسته‌های دهان بسته به خط مغزکن و چکش‌کاری هدایت می‌شوند و نهایتا پوست و مغزاز هم جدا شده و پسته‌های خندان هم به قسمت‌های دیگر برای غربالگري ، سایزبندی ، برشته‌کن وبسته بندي حمل و  نهایتا محصول توليدي به بازار عرضه می‌شود.که این فرایندتوسط بخش خصوصی(اشخاص حقيقي وحقوقي ) انجام می‌شود.وی افزود: ترمینال‌های ضبط پسته و فرآورده هاي جانبي آن عمدتا در شهرستان‌های پسته‌خیز استان مثل کرمان، رفسنجان، سیرجان و زرند، مستقرودرحال  فعاليت مي باشند.که در مجموع صادرات سال 94 از لحاظ ارزش ریالی حدود 750 هزار میلیون ریال مربوط به محصولات پسته در استان بوده که رتبه اول را در کشور درخصوص تولید، ‌فرآوری و صادرات به خود اختصاص داده است.وی خاطر نشان کرد: بعد از پسته عمده تولیدات باغی استان، خرماست. خرما در شهرستان‌های خرماخیز شمال استان کرمان مثل بم، شهداد، ریگان، فهرج و نرماشیر،‌ با کیفیت بسیار مطلوب تولید می‌شود که در کنار این تولید، صنایع جنبی و تکمیلی و تبدیلی این محصول هم در سال‌های اخیر فعال شده است.
ایشان افزود: محصولات جانبی بسیار متنوعی از خرما درصنايع تبديلي استان مثل خميرخرما ،شيره ،سركه ،شكلات ، مارمالاد وشيرينيجات ازخرما توليدمي شود. همچنين سردخانه‌های متعددی در شهرستان‌های خرماخیز استان به منظور نگهداری خرمادر زمان پیک برداشت، بدليل شرایط اقتصادی و بازار فروش نامناسب ،احداث شده است وبهره برداران پس از نگهداري محصول در ‌ سردخانه‌ها در مواقع مناسب، محصول خودرا به بازار عرضه مي كنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار