مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان کرمان گفت: آب باید جایگاه خود را از طریق قیمت پیدا کند. ما هر لیتر آب را در روستا دو ریال می فروشیم که هیچ کالایی با این قیمت یافت نمی شود.
کد خبر: ۲۵۱۷۹۲
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۱ 26 June 2016
به گزارش تابناک کرمان "علی رشیدی" امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به هفته صرفه جویی در مصرف آب (اول تا 7 تیرماه) اظهار کرد: صرفه جویی در مصرف آب نباید محدود به یک هفته شود و این هفته به طور نمادین نامگذاری شده و باید صرفه جویی به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود.
وی افزود: در کشور کم آبی مانند ایران که سایه شوم خشکسالی نیز بر آن گسترده است، همه وظیفه داریم در مصرف آب صرفه جویی کنیم و اگر آب تولیدی و مصرفی را به تعادل برسانیم، می توانیم این بحران را خوب مدیریت کنیم.
رشیدی با بیان اینکه سرانه آب تجدیدپذیر در ایران در حدی است که هنوز خیلی خطرناک نیست و می توانیم آن را متعادل کنیم، گفت: در حال حاضر مصرف آب 1400 مترمکعب به ازای هر نفر در سال است گرچه در 30 سال گذشته از 7 هزار و 500 مترمکعب به 1400 مترمکعب رسیده است.
مدیرعامل شرکت آبفار استان کرمان اظهار کرد: باید آب در سایه قانون مصرف شود و در صدور احکام قضایی بحث آب و مصرف آن رعایت شود.وی با بیان اینکه تولید آب محدود است و محدودیت هایی در تولید داریم اظهار کرد: باید با مدیریت، این وضعیت را ساماندهی کنیم، ضمن اینکه باید توجه داشت که مشکلات آب یک شبه حل نمی شود و این موضوع نتیجه رفتار بد ما طی سالیان سال با آب بوده است.
رشیدی تصریح کرد: یکی از نابسامانی های بزرگی که در بخش آب احساس می کنم، قیمت بسیار پایین آب و مسائل اقتصادی آب است و تا زمانی که این مسئله حل نشود، شاید مدیریت کردن آب خیلی محقق نشود.وی بیان کرد: آب باید جایگاه خود را از طریق قیمت پیدا کند. ما هر لیتر آب را در روستا دو ریال می فروشیم که هیچ کالایی با این قیمت یافت نمی شود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان کرمان با اشاره به اینکه آب یک زبان مشترک می خواهد و باید در این زمینه منافع کشور را در نظر بگیریم، بیان کرد: بخش کشاورزی علی رغم اهمیت این حوزه، از مجموعه خود دفاع می کند، باید همه واحدهای مصرف کننده به یک نقطه مشترک برسیم و آن دفاع از منابع آبی کشور است.وی با اشاره به سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل افزود: یکی از کانون های بحران و مشکل دار کشور، آب است و نیاز است این حوزه را با اقتصاد مقاومتی، مقاوم کنیم و شرکت آبفار استان کرمان چند پروژه مهم در این زمینه دارد و یک پروژه ملی با تامین اعتبار از صندوق توسعه ملی مشخص شده و بیش از 101 میلیارد تومان به این پروژه اختصاص داده و کار اجرایی آغاز شده است.
رشیدی گفت: در این راستا امسال 34 مجتمع آبرسانی در استان کرمان تکمیل خواهد شد که شامل 391 روستا است و حدود 135 روستای فاقد آب، تامین آب می شوند همچنین فاز اول 28 مجتمع آبرسانی تکمیل می شود که 101 روستا را پوشش می دهد و 20 روستای تک خانواری نیز امسال آبرسانی خواهد شد.وی بیان کرد: سه پروژه استانی نیز در کارگروه اقتصاد مقاومتی استان مصوب شد که بخشی از پروژه های حل بحران آب استان است و متعهد شده ایم در این راستا 30 هزار کنتور خراب را تعویض، 350 کیلومتر از شبکه توزیع را اصلاح و مقدار هدررفت آب را کنترل و 15 هزار انشعاب غیرمجاز را شناسایی و قطع کنیم.مدیرعامل شرکت آبفار استان کرمان اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی می تواند مشکل کشور را حل کند و باید در حوزه های مختلف، اقتصاد را مقاوم کنیم و علاوه بر پروژه های ذکر شده، افزایش نظارت ها را در شهرستان ها و مجموعه خواهیم داشت.وی در ادامه با اشاره به اینکه کار شرکت آب و فاضلاب روستایی، تامین آب در روستاهاست، گفت: رسانه ها باید به روستاها بروند، زیرا بیشتر مصرف آب در روستاهاست و باید صرفه جویی شود و با توجه به محدودیت منابع باید وجود انشعابات غیرمجاز اطلاع رسانی شود تا نسبت به جمع آوری آنها اقدام کنیم.
رشیدی با اشاره به اینکه اکنون بیش از 900 روستای استان با تانکر آبرسانی می شوند، تصریح کرد: آب باید به یک فرهنگ عمومی تبدیل شده و با مصرف بهینه، روزبه روز مدیریت بهتری داشته باشیم.وی بیان کرد: بیش از 700 روستا در سطح استان کرمان فاقد آب آشامیدنی هستند که 135 مورد از این روستاها در سال جاری تامین آب می شوند و متاسفانه خشکسالی ها موجب مشکلاتی در این زمینه شده و به دلیل اینکه منابع آبی در روستاها پایدار نیستند، چاه ها بعد از یکی دو سال با کمبود آب مواجه شده و برخی بعد از چند سال کاملا خشک می شود.مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان کرمان در ادامه با تاکید بر لزوم کمک خیّران به حوزه آب گفت: در حال حاضر بزرگ ترین مشکل کشور، بحث آب است و خیران باید مشکلات کشور را شناسایی و برای حل آن همکاری کنند و نیازمند همکاری خیران در حوزه آب هستیم.وی افزود: کیفیت آب در شهرها و روستاها خط قرمز وزارت نیرو است و خوشبختانه در 16 شهرستان استان آزمایشگاه های فعال و کامل داریم که در کنترل کیفیت آب کار می کنند و همیشه نمونه های مطلوب داشته ایم و مشکلی وجود ندارد.
رشیدی با اشاره به اینکه در صورتی که مشکلی وجود داشته باشد، آن منبع آبی از رده خارج می شود که این مشکل کمتر رخ می دهد، زیرا آب در استان از چاه های عمیق برداشت می شود، تصریح کرد: در چند روستای استان مشکل فلزات سنگین را در آب داریم که امسال برای آنها دستگاه تصفیه نصب خواهد شد.وی بیان کرد: یک میلیون و 260 هزار نفر جمعیت تحت پوشش ما در روستاها هستند که 83 درصد از این جمعیت تامین آب می شوند و روستاهای فاقد آب، جمعیتی حدود 170 هزار نفر را شامل می شوند.
مدیرعامل شرکت آبفار استان کرمان اظهار کرد: روستاهایی که در مسیر انتقال آب به استان کرمان قرار دارند، نیز از این طرح ها بهره مند خواهند شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار