معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ضمن ابلاغ تبریک رئیس جمهوری به مناسبت ثبت جهانی دو اثر تاریخی در این استان گفت: اتفاقات بزرگی در حوزه میراث فرهنگی طی سالهای اخیر در کشور و استان کرمان رخ داده است.
کد خبر: ۲۸۵۵۳۷
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۴ 27 August 2016
به گزارش تابناك کرمان، مسعودسلطانی فر شامگاه جمعه در آئین جشن ثبت جهانی کویر لوت و قنات های کرمان در فهرست یونسکو، افزود: خوب است مردم بدانند در طول 40 سال قبل از این دولت، فقط 16 اثر از ایران در میراث جهانی ثبت شده بود و ظرف 3 سال گذشته 5 اثر و 5 پرونده بزرگ را در زمره این آثار ثبت کرده ایم که از کرمان و سایر استان ها بوده است.
وی با بیان اینکه ثبت آثار جهانی پشت پرده هایی نیز دارد افزود: امسال در فرایند بررسی کارشناسی این دو پرونده با موانع زیادی روبرو شدیم.وی گفت: یونسکو دو نهاد مشورتی دارد که پرونده های آثار تاریخی را مورد بررسی قرار می دهد که در مراحل کارشناسی انتقادت جدی روی این دو پرونده مطرح شد که احتمال ثبت قنوات را ضعیف کرده بود.وی افزود: تیم کارشناسی ثبت آثار جهانی ایران به پاریس رفتند و با نمایندگان کشورهای عضو میراث جهانی مذاکره و ابهامات پرونده ها را بر طرف کردند.وی گفت: 20 تا 30 تیر اجلاس جهانی یونسکو برگزار شد و در برنامه ریزی های ابتدایی قرار بود اول بیابان لوت و بعد قنوات به تصویب برسد.
وی ادامه داد: در حالی که در وهله نخست سخت ترین پرونده یعنی قنوات ایرانی مطرح شد و خداوند عنایت کرد و شرایط خوبی برای ثبت کویر لوت به وجود آمد.
سلطانی فر ادامه داد: بین ثبت این دو پرونده کودتا ترکیه رخ داد و یک روز اجلاس یونسکو تعطیل شد.وی افزود: دولت و رئیس جمهور در زمینه ایجاد روابط منطقی در دنیا اهتمام دارد و خوب است در این شرایط بتوانیم از معرفی و حفظ میراث ارزشمند فرهنگی بهره ببریم.
وی به دستاوردهای ثبت جهانی آثار تاریخی در کشور نیز اشاره و تصریح کرد: این اماکن به دلیل درج نام شان در سایت های مختلف مقصد اصلی گردشگران خارجی می شود.معاون رئیس جمهور با اشاره به حضور 7 هزارگردشگر حارجی طی سال گذشته در کرمان افزود: امسال این تعداد بیش از 16 هزار گردشگر به استان کرمان سفر کرده اند.وی شمار گردشگران را در سال جاری با توجه به ثبت جهانی آثار کویر لوت، قنوات و روستای صخره ای میمند 40 تا 50 هزار نفر پیش بینی کرد.
وی تاکید کرد: ظرفیت استان کرمان برای پذیرش گردشگران خارجی بیش از این تعداد است.وی افزود: باید استان کرمان را در زمینه گردشگری آماده کنیم تا سالانه پذیرای 200 تا 300 هزار گردشگر خارجی باشد.
سلطانی فر جذب گردشگران خارجی را در استان کرمان در افزایش اشتغال، معیشت و اقتصاد این استان تاثیر گذار دانست.وی اظهار داشت: استان کرمان میراث ارزشمند فرهنگی غنی تری به نسبت آثار کشف و ثبت شده دارد و این توان در این استان وجود دارد که بتواند در این عرصه ها آینده خودنمایی کند.
معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به ناپایدار بودن نرخ ارز در دوره گذشته گفت: دولت یازدهم ثبات و آرامش را در کشور بوجود آورد.  
وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: یک ماه قبل از اجرایی شدن برجام سفر رئیس جمهور به فرانسه را داشتیم و در ان سفر رئیس جمهور فرانسه نکته ای را گفت که این دو نکته مهم است و مردم باید این نکات را بدانند.رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار کرد: اولاند گفت، ما و کشورهای 1+5 و تمام متحدین در باره اصل حمله به ایران و مراکز هسته ای تردید نداشتیم بلکه در مورد زمان حمله اختلاف داشتیم.
وی ادامه داد: 3 سال قبل که دولت یازدهم کار خود را آغاز کرد از نظر نظامی چنین وضعیتی بود و به دلیل لغو تمام قطعنامه های سازمان ملل سایه جنگ از سر کشور برداشته شد هر چند اگر کشوری به خود چنین اجازه ای بدهد کشور ما همان دستاورد هشت سال جنگ را نشان خواهد داد.
سلطانی فر تاکید کرد: در دو سال گذشته که قیمت جهانی نفت کاهش پیدا کرد بسیاری از کشورها مانند ما که اقتصاد کشورشان با فروش نفت تامین می شود با تورم های دو رقمی و سه رقمی مواجه شدند.وی افزود: ایران همه تعهدات طرف مقابل را با حمایت های رهبر معظم انقلاب اسلامی و رئیس جمهور طلب می کند.وی ابراز امیدواری کرد: در ماه های آینده شاهد حضور سرمایه گذاران بیشتر در کشور خواهیم بود.
در این آئین از کتیبه ثبت جهانی کویر لوت و قنوات کرمان رونمایی شد .

در ادامه معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كرمان با بیان اینکه الان بیشترین اثر ثبت جهانی کشور را در استان کرمان داریم، گفت: نیاکان ما در استان کرمان بسیار سخت کوش بودند و سهم بزرگی از میراث جهانی دارند.
محمدحسن طالبیان افزود:کرمانیان در خطه ایران جای بسیار بسیار مهم و در تمدن جهانی سهم عظیمی را دارند و همه ما ایرانیان همیشه به این خطه افتخار می کنیم.وی از استاندار کرمان به عنوان فردی فرهنگی و پرتلاش یاد کرد و ادامه داد: در زمان آماده سازی پرونده این دو اثر تاریخی شاهد تلاش بی وقفه ایشان  همراهی مردم این مناطق  در این زمینه بودیم.
وی عنوان کرد: قنات ایرانی در چهلمین اجلاس یونسکو در تیرماه سال جاری به عنوان میراث جهانی به ثبت رسید.
طالبیان با بیان اینکه این قنات ها 11 قنات یا کریز قدیمی را شامل می شود، گفت: سه هزار سال موجودیت،مدنیت و ماندگاری آبادانی ها را مدیون این قنات ها هستیم و این قنات ها بیشترین خدمت را به امنیت غذایی ایران کرده استو همچنین نام ایرانیان را در صنعت آب جاودانه کرده است.
وی تاکید کرد: پدیده قنات ایرانی فراتر از مرزهای این کشور شناخته شده و میراثی برای همه جهانیان است.
معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: نباید از یاد برد از 120 هزار قنات ایرانی، 37 هزار قنات بی مزد و منت ساقی دشت های این سرزمین هستند.
وی درباره ثبت جهانی بیابان لوت نیز گفت: این پدیده ها از پدیده های ناب و استثنایی هستند که نمونه برجسته و منحصر به فرد به شمار می روند.
وی عنوان کرد: این کویر در آغوش سه استان کرمان، خراسان جنوبی و سیستان بلوچستان آرمیده است.
وی تاکید کرد: حاشیه این بیابان خاطره هزاران سال قدمت را در خود جای داده است.طالبیان گفت: درفش پنج هزار ساله شهداد و سه هزار اثر تاریخی این منطقه حکایتی از ژرفای این میراث طبیعی است.
وی به وجود گرم ترین نقطه جهان با بلندترین کلوت ها و نپکاها دراین کویر اشاره  و بیان کرد: این کویر ارزش جهانی منحصر به فرد دارد  و برای همه بشریت دارای اهمیت است.3 قنات از استان کرمان در پرونده قنات ایرانی و همچنین کویر لوت تابستان امسال در چهلمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو در شهر استانبول ترکیه با حضور استاندار کرمان در این نشست ثبت شد و با این رویداد و با گذشت یک سال از ثبت جهانی روستای صخره ای میمند در شهرستان شهربابک، شمار آثار تاریخی و طبیعی این استان در فهرست میراث جهانی به 5 اثر رسید.
استاندار کرمان تابستان سال گذشته نیز برای دفاع از ثبت جهانی روستای صخره ای و تاریخی میمند به شهر بن آلمان رفت و سپس در سال جاری با ثبت قنوات و کویر لوت کرمان در چهلمین اجلاس یونسکو، این استان هم اکنون دارای 5 پرونده و 7 اثر ثبت جهانی است.
ارگ بم و باغ شاهزاده ماهان دو اثر ثبت جهانی دیگر استان کرمان هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار