رئیس کمیسیون بیمه، بانک و امور مالیاتی استان کرمان، از اختصاص 100 میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت از محل منابع صندوق توسعه ملی برای تسهیل صادرات پسته و خرمای استان خبر داد.
کد خبر: ۳۰۷۳۲۷
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۷ 05 October 2016
به گزارش تابناک کرمان و به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان، جلیل کاربخش افزود: پرداخت این میزان تسهیلات به بانک های کشاورزی، توسعه صادرات و توسعه تعاون ابلاغ شده و بانک ها در شتاب بخشیدن به این مهم قول مساعد داده‌اند. وی ادامه داد: هفته گذشته نشستی با حضور معاونان سازمان جهاد کشاورزی استان و سرپرست بانک کشاورزی کرمان برگزار و توافق لازم انجام شد و بانک کشاورزی درخواست کرد متقاضیان در سامانه صندوق توسعه ملی ثبت‌نام و سپس معرفی نامه‌ها در اختیار بانک قرار گیرد که در این راستا تاکنون 20 نفر برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی شدند.
وی با بیان اینکه صادرات پسته هر سال در مقطعی نیاز به تامین مالی دارد، خاطرنشان کرد: در سال جاری میزان تولید پسته آمریکا به عنوان رقیب اصلی، دو برابر محصول پسته ایران بود و این مهم کاهش قیمت را قابل پیش بینی کرده بود. وی با اشاره به اینکه تقاضای سالانه مصرف پسته در دنیا 500 هزار تن است، گفت: بر اساس تحلیل کارشناسان این حوزه، از ابتدای سال نگرانی ما این بود که مجموع 170 هزار تن تولید پسته ایران، 100 هزار تن تولید پسته ترکیه و سایر کشورها و نیز 330 هزار تن پسته تولیدی آمریکا، بیش از نیاز مصرفی دنیا خواهد بود و احتمال کاهش قیمت پسته را می‌دادیم.
رئیس کمیسیون بیمه، بانک و امور مالیاتی اتاق کرمان اظهار کرد: در این رابطه و برای پیگیری موضوع چندین بار به تهران سفر کردیم و همچنین مکاتبات متعدد با وزارت جهاد کشاورزی، استانداری کرمان، نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی و سازمان جهاد کشاورزی استان انجام شد و در سفرهای وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی به کرمان نیز این موضوع به اطلاع آنها رسید.کاربخش اظهار کرد: سرانجام 17 شهریور ماه سال جاری بعد از برگزاری نشست هایی با معاون وزیر کشاورزی، نخستین ابلاغ صورت گرفت و صادرکنندگانی را برای دریافت تسهیلات مشخص کردیم که توسط استان هم به معاون برنامه ریزی اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی معرفی شدند. وی تصریح کرد: اما پس از مدتی با پیگیری این موضوع متوجه شدیم که پرونده‌ها در بانک‌ها مانده و اقدامات انجام شده نتیجه نداده است؛ باز هم موضوع پیگیری و حتی از بخش نظارتی مجلس و مدیران استان درخواست همکاری شد. کاربخش افزود: پس از نشست هایی با معاون وزیر جهاد کشاورزی و اعلام این موضوع توسط نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی در صحن علنی مجلس، سرانجام این موضوع در فوریت قرار گرفت و به بانک ها اعلام شد. گفتنی است استان کرمان بیشترین میزان تولید پسته را در ایران داراست که بخش عمده‌ای از این محصول صادر می شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار