رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان رفسنجان گفت: بیش از 26 میلیون و 600 هزار متر مکعب آب در بارندگی های اخیر پشت سازه های آبخیزداری این شهرستان جمع آوری شد.
کد خبر: ۳۸۲۵۳۹
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۲ 22 February 2017
مسعود حیدری پور افزود: 236 بند از نوع خاکی، گابیونی، سنگ و سیمانی و خشکه در نقاط مختلف شهرستان رفسنجان وجود دارد که ظرفیت بیش از 26 میلیون و 200 هزار متر مکعب آب را دارند. 
وی تصریح کرد: روزهای گذشته به علت ریزش های جوی اکثر رودخانه های فصلی جاری و تمامی سازه های آبخیزداری آبگیری شدند که نقش مهمی در جلوگیری از جاری شدن سیل داشته و میلیون ها متر مکعب آب را کنترل کرده است.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری رفسنجان گفت: این آبگیری نقش اساسی در تغذیه آب های زیرزمینی شهرستان خواهد داشت.
وی با اشاره به اینکه به دلیل بارندگی های اخیر، روان آب و سیلاب با حجم زیادی به سازه ها ورود و به برخی سازه ها خسارت وارد کرده است خاطرنشان کرد: به 173 سازه و بند خاکی به میزان بیش از 6 میلیارد و 400 میلیون ریال و به 45 بند سیمانی و سنگی به میزان 5 میلیارد و 169 میلیون ریال خسارت وارد شده است.
حیدری پور گفت: مهمترین بندهای رفسنجان، بندهای سیمانی رودخانه دئفه و احمدآباد می باشد که در چند سال گذشته احداث شده اند و در صورت نبود آنها همانند سال 65 خسارت فراوانی به روستاهای پایین دست حوزه وارد می شد.
وی افزود: آب های ذخیره شده پشت بندهای رفسنجان در روزهای اخیر نوید رفع بخشی از خشکسالی را به کشاورزان می دهد که امید می رود با بارندگی های روزهای آینده سفره های آب زیرزمینی تقویت شوند.
بارش شدید باران از 24 تا 30 بهمن امسال در استان کرمان علاوه بر تقویت منابع آبی، موجب طغیان رودخانه ها، سیلابی شدن مسیل ها و آبگرفتگی معابر و منازل در 12 شهرستان این استان شد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار