فرماندار جیرفت با اشاره به آبگیری ۳۱۰ میلیون مترمکعبی سد جیرفت گفت: این حجم آبگیری طی ۲۰ سال اخیر بی سابقه است.
کد خبر: ۳۸۶۲۳۶
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۸ 28 February 2017
احمد امینی روش میزان بارندگی ها در شهرستان جیرفت طی هفت روز فعالیت سامانه بارشی را ۱۲۰ میلیمتر عنوان و اظهار کرد: در برخی نقاط میزان بارش به ۱۸۰ میلیمتر هم رسید.

وی به طغیان رودخانه های شور، ملنتی و هلیل در اثر این بارندگی ها اشاره و تصریح کرد: سد جیرفت قبل از آغاز فعالیت سامانه بارشی تنها ۹۰ میلیون مترمکعب آب داشت که این میزان اکنون به ۳۱۰ میلیون مترمکعب رسیده است.

امینی روش ظرفیت سد جیرفت را ۴۳۰ میلیون مترمکعب عنوان کرد و ادامه داد: به منظور جلوگیری از وقوع سیلاب همزمان با آبگیری سد دریچه های آن باز شد.

فرماندار جیرفت با اشاره به اینکه متوسط آب گیری سد طی چهار سال گذشته از ۱۲۰ میلیون مترمکعب بیشتر نشده بود، افزود: این حجم آبگیری سد جیرفت طی ۲۰ سال اخیر بی سابقه است.

بارندگی ها بیلان منفی آب را جبران نمی کند

امینی روش گفت: در بارندگی های اخیر علاوه بر آبگیری سد جیرفت تمامی بندهای خاکی و طرح های آبخوان داری و آبخیزداری پر شده است.

وی از احیاء قنوات و چاه های منطقه خبر داد و تصریح کرد: با توجه به این شرایط می توان گفت که سال خوبی در پیش روی داریم.

امینی روش تصریح کرد: بارندگی های مطلوب می تواند در کاهش بحران آب تاثیرگذار باشد اما باید توجه داشت که این بارندگی ها بیلان بسیار منفی آب موجود را جبران نمی کند.

فرماندار جیرفت تاکید کرد: باید با مدیریت صحیح آب خود را با شرایط موجود وفق دهیم؛ با این بارندگی ها بیلان مثبت نمی شود اما می تواند سال زراعی خوبی رقم بزند.

وی با اشاره به سیلاب سال ۷۱ در جیرفت افزود: به منظور پیشگیری از وقوع چنین حوادثی همواره حدود ۱۳۰ میلیون مترمکعب سد خالی نگه داشته می شود تا در صورت طغیان رودخانه هلیل خسارتی به روستاهای پایین دست وارد نشود.

فرماندار کرمان یادآور شد: در بارندگی های اخیر وجود سد جیرفت باعث شد بتوانیم ورودی و خروجی آب را کنترل و از خسارات احتمالی جلوگیری کنیم.

سیلاب ۱۲۱ میلیارد تومان به زیرساخت های جیرفت خسارت وارد کرد

امینی روش از اعزام اکیپ هایی برای برآورد میزان خسارات ناشی از سیلاب به مناطق مختلف شهرستان جیرفت خبر داد و گفت: سیلاب ۱۲۱ میلیارد تومان به حوزه کشاورزی، زیرساخت ها، فضاهای آموزشی، مسکن و ... وارد کرد.

فرماندار جیرفت گفت: در کنار تمامی خساراتی که سیل به همراه داشت نباید فراموش کنیم که این حجم بارندگی با توجه به خشکسالی های ۲۳ ساله استان کرمان نعمتی بزرگ به شمار می آید.

وی گفت: تدابیر لازم برای بحث مسکن، برق و آب اتخاذ شده تا مردم مناطق سیل زده با کمترین مشکل مواجه باشند و در تلاشیم تمامی راه های روستایی بازگشایی شود.

فرماندار جیرفت آمادگی مردم و ستاد مدیریت بحران شهرستان جیرفت را مورد اشاره قرار داد و افزود: نیروی های امدادی و دستگاه های اجرایی عضو ستاد مدیریت بحران در این زمینه عملکرد مطلوبی داشتند.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار