مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان گفت: از ۲۸ میلیارد تومان اعتبارات بیابان زدایی طی شش سال گذشته تنها ۱۱ میلیارد تومان معادل ۴۰ درصد اختصاص یافته است.
کد خبر: ۳۸۹۷۹۹
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۷ 06 March 2017
مهدی رجبی زاده صبح دوشنبه در جلسه مقابله با ریزگردها گفت: از سال ۶۰ تاکنون در ۷۵ هزار هکتار اراضی شرق استان کرمان عملیات های مختلف بیابان زدایی انجام شده است.

وی ادامه داد: همچنین عملیات مالچ پاشی در ۱۴ هزار و ۵۰۰ هکتار از بیابان های شرق استان کرمان تا سال ۸۵ انجام شده است؛ در این سال به دلیل در اختیار قرار ندادن مالچ رایگان از سوی دولت این عملیات متوقف شد.

رجبی زاده گفت: ۳۷ هزار هکتار جنگل کاری و ۲۷ هزار هکتار عملیات کنترل هرز آب هم در استان کرمان انجام شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان با اشاره به اینکه در دنیا مالچ پاشی در اولویت قرار ندارد، تصریح کرد: ابتدا باید اقدامات حفاظتی انجام شود.

تهیه طرح مقابله با ریزگردها در کرمان

مدیرکل منابع طبیعی استان کرمان ادامه داد: طرح مقابله با ریزگردهای استان کرمان تهیه و تدوین شده است.

وی عملیات های مختلف بیابان زدایی را مرتبط به یکدیگر دانست و افزود: باید براساس مطالعات انجام شده یک عملیات مستمر را دنبال کنیم و یک بحث کاملا منسجم بوده و به هیچ عنوان مقطعی نیست.

اختصاص ۴۰ درصد اعتبارات بیان زدایی ظرف شش سال

رجبی زاده با اشاره به اینکه از ۲۸ میلیارد تومان اعتبارات بیابان زدایی طی شش سال گذشته ۱۱ میلیارد تومان اختصاص یافته است، گفت: در این شش سال ۴۰ درصد پول تخصیص داده شده است.

وی ادامه داد: اعتبارات استانی امسال ۶۰۰ میلیون تومان و ملی شش میلیارد و ۲۰۰ تومان بوده است که تاکنون به صورت کامل اختصاص پیدا نکرده است.

رجبی زاده با اشاره به احداث اولین ایستگاه فرسایش بادی در ریگان گفت: این ایستگاه اطلاعات علمی میزان فرسایش را در اختیار قرار می دهد.

وی تصریح کرد: ثابت شده است در مکان های فاقد پوشش گیاهی تا ۸۰ تن در هکتار با هجوم ماسه مواجه هستیم اما در مکان هایی که جنگل وجود دارد این مقدار به ۳۰ تن در هکتار رسیده است.

ریگان در اولویت مبارزه با ریزگردها

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان با اشاره به اینکه ریگان به دلیل شرایط حادتر در اولویت مقابله با ریزگردها قرار دارد، گفت: طی پنج سال باید عملیات نهال کاری در ۱۶ هزار هکتار از شهرستان های ریگان، نرماشیر، بم و فهرج انجام شود.

وی گفت: عملیات اجرایی طرح کاشت نهال در ۱۶ هزار هکتار از بیابان های شرق استان کرمان از شهریورماه آغاز می شود.

رجبی زاده از نهال کاری ۹۵۰ هکتار طی سال جاری خبر داد و افزود: عملیات نگهداری و مراقبت از نهال ها دشوار بوده و گاهی در طول یک ماه آبیاری نهال ها باید ۱۲ مرتبه انجام شود.

وی با اشاره به اینکه با مالچ پاشی کنترل نسبی ظرف حدود سه سال ایجاد می کند، گفت: همچنین برای مالچ پاشی پنج هزار هکتار از منطقه ظرف سه سال به ۲۱ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

مدیرمنابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان با بیان اینکه منابع مالی بسیار محدود است، گفت: ۳۰۰ میلیارد تومان برای آبخیزداری ظرف پنج سال نیاز است.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار