مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمان گفت: در سال جاری تا امروز 147 وقف جدید در استان کرمان در سامانه اوقاف ثبت شده است.
کد خبر: ۳۹۴۵۵۱
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۲ 14 March 2017
حجت الاسلام"محمد قاسمی زاده" صبح امروز 24 اسفندماه در نشست خبری با بیان اینکه یکی از طرح های ملی و مهم در حوزه اوقاف، طرح "آرامش بهاری" است، اظهار کرد: در ایام نوروز شاید تنها دستگاه فرهنگی که با برنامه مصوب و مدون درگیر هست، سازمان اوقاف برای اجرای این طرح است که طرح آرامش بهاری از 28 اسفندماه جاری آغاز خواهد شد و تا 15 فروردین 96 ادامه دارد.

وی افزود: ظرفیت ایام تعطیل و مسافرت هموطنان این زمینه را فراهم می کند تا بیشتر و بهتر بتوانیم برای معرفی اماکن متبرکه و امامزادگان کار کرده و خدمات مطلوب را داشته باشیم.

قاسمی زاده تصریح کرد: اصلی ترین مطلب در این طرح، لحظه سال تحویل است و در کرمان این مراسم در باغ موقوفه فتح آباد برگزار خواهد شد و توصیه ما این است که همه مسوولان و روحانیون توجه داشته و از ظرفیت حضور در بقاع متبرکه و امامزادگان در ایام نوروز استفاده کنند.

وی بیان کرد: در طرح آرامش بهاری سال جدید 15 خیمه معرفت در 15 امامزاده شاخص با حضور 60 مبلغ اعزامی و 47 مبلغ بومی برگزار می شود و در هر خیمه معرفت حداقل سه نفر روحانی و کارشناسی مذهبی حضور خواهند داشت.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمان اظهار کرد: 44 نمایشگاه عکس و پوستر در ایام نوروز در بقاع متبرکه استان کرمان براساس نیازِ تشخیص داده شده سازمان اوقاف، برپا می شود و در 51 بقعه متبرکه طرح آرامش بهاری را اجرا می کنیم که باید در این مکان ها نماز جماعت برگزار و ادعیه و مناجات های ایام مختلف برگزار شود.

وی در ادامه افزود: در سال جاری تا امروز 147 وقف جدید در استان کرمان در سامانه اوقاف ثبت شده و بیشترین وقف در ناحیه 2 کرمان با 22 مورد در شهر کرمان صورت گرفته است.

قاسمی زاده گفت: شهرستان های بافت، جیرفت و رفسنجان در رتبه های بعدی در ثبت بیشترین وقف های سال جاری قرار دارند.

وی بیان کرد: آمار نشان می دهد از وقف های سال جدید، حدود 100 مورد در حوزه های فرهنگی، دینی و اجتماعی اتفاق افتاده و هر سال مردم موضع گیریشان در زمینه وقف متفاوت می شود که ارزشمند است و نشان می دهد هرچه بیشتر به مردم موضوعات فرهنگی و اجتماعی را گوشزد کنیم، مردم بیشتر استقبال می کنند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمان با اشاره به اینکه در برخی حوزه ها به عنوان مثال برای مشاوره وقف نداریم، افزود: یکی از مشکلات اصلی زندان های کشور، بدهکاران مالی و مسائل اقتصادی هستند که اگر جاهایی برای استفاده از منابع داشتیم و در حوزه های اقتصادی مشاوره ارائه می شد، مردم به این مسائل مبتلا نمی شدند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در سال جاری  قریب به یک میلیون نفر در سطح استان کرمان از بقاع متبرکه بازدید کره اند، افزود: در طرح آرامش بهاری هم سازمان اوقاف و هم اوقاف استان ها بازرسی را انجام می دهد و از بهترین عملکرد تجلیل می شود.

قاسمی زاده تصریح کرد: این مسئله برای ما اهمیت دارد که بقاع متبرکه به کانون رفت و آمد مردم تبدیل شود و باید تلاش بر این باشد که بقاع چنین جایگاهی را به دست آورند.

وی بیان کرد: مساجد بین راهی سه گره هستند و گروه اول تحت نظارت اوقاف هستند که تعداد معدودی را شامل می شود، بخش دوم مساجدی هستند که توسط افراد خیّر ایجاد و اداره می شوند و گروه سوم مجتمع های رفاهی است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمان گفت: تصور مردم این است که همه مساجد بین راهی در حوزه اوقاف است در حالی که اینگونه نیست. سازمان حمل و نقل و پایانه ها مسوول نظارت بر همه این مجموعه هاست.

وی افزود: اوقاف استان کرمان توانسته برنامه ها و تعهدات سال جاری را بیش از 90 درصد اجرایی کند که حاصل تلاش همه همکاران ماست.

قاسمی زاده در ادامه با اشاره به بعضی از جوسازی هایی که علیه اوقاف می شود، گفت: پولی را که از مستاجران اوقاف در مقابل تملک اعیان دریافت می شود، در جهت سرمایه گذاری برای همان موقوفه استفاده می کنیم.

وی با بیان اینکه ارقام خوب پذیره های طول سال را در پروژه ها سرمایه گذاری می کنیم، تصریح کرد: برای ساخت تالار احسان شهر کرمان 15 میلیارد تومان هزینه شده که بیش از 14 هزار متر زیربنا دارد و در این پروژه یک ریال از منابع دولتی و محل نیت واقف برای آن هزینه نکرده ایم.

قاسمی زاده بیان کرد: بقاع متبرکه سه نوع درآمد شامل نذورات مردم، محل فروش قبر و خیّران و متمکنین دارند که در زمینه کارهای مدیریتی، فعالیت های فرهنگی، حق تولیت سازمان و ... هزینه می شود.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار