رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان تصریح کرد: خوشبختانه طراز تجاری استان در سال گذشته 423 میلیون دلار مثبت شده و میزان صادرات از واردات 400 میلیون دلار بیشتر بوده ضمن آنکه واردات استان نیز عموما کالاهای سرمایه ای و مربوط به مواد اولیه بوده است.
کد خبر: ۴۰۶۲۵۳
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۱ 12 April 2017
مهندس"مهدی حسینی نژاد" با اشاره به وضعیت صادرات و واردات استان کرمان در سال 95 اظهار کرد: استان کرمان در سال گذشته یک میلیارد و 174 میلیون دلار صادرات کالا داشته که برای اولین بار رکورد صادرات استان کرمان شکسته شده و اتفاق مهم تر این بود که تقریبا بالانس صادرات به نفع صنعت بود.

وی افزود: سال گذشته یک محصول دانش بنیان در استان تولید شد که 280 میلیون دلار از ارزش صادرات مربوط به محصولات این واحد بود که از لحاظ وزنی صادرات ما را کاهش داد اما از نظر ارزشی قیمت متوسط دلاری صادرات را افزایش داد.

میزان صادرات استان از واردات 400 میلیون دلار بیشتر بوده است

حسینی نژاد تصریح کرد: خوشبختانه طراز تجاری استان در سال گذشته 423 میلیون دلار مثبت شده و میزان صادرات از واردات 400 میلیون دلار بیشتر بوده ضمن آنکه واردات استان نیز عموما کالاهای سرمایه ای و مربوط به مواد اولیه بوده است.

وی در ادامه بیان کرد: نگاه ما و وزارتخانه در سال هایی که مقام معظم رهبری بحث اقتصادی را مطرح کرده اند، اجرای پروژه هایی در حوزه صادرات بوده و در سال گذشته دو مورد از پروژه های اقتصاد مقاومتی در این حوزه بوده که افزایش صادرات کشور از 40 میلیارد دلار به 50 میلیارد دلار یکی از پروژه ها بود و پیش بینی افزایش صادرات استان کرمان یک میلیارد و 169 میلیون دلار بود که یک میلیارد و 174 میلیون دلار محقق شد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان اظهار کرد: پروژه دیگر، حفظ طراز تجاری مثبت بود که در استان کرمان با 423 میلیون دلار این اتفاق نیز افتاد.

حسینی نژاد گفت: در سند راهبردی که در سازمان صنعت، معدن و تجارت تدوین شده، تا پایان افق 1404، 6 میلیارد و 300 میلیون دلار صادرات برای استان استان کرمان پیش بینی شده است که در این راستا برای سال جاری پیش بینی 1 میلیارد و 200 میلیون دلار صادرات شده است.

وی تصریح کرد: مهم تر از همه، نگاه ما به سمت محصولات دانش بنیان است و با همه دانشگاه های استان تفاهمنامه امضا کرده ایم و تیم هایی را تشکیل داده ایم که همکاری صنایع با دانشگاه ها در معافیت های مالیاتی و حقوق دولتی معادن نیز تاثیرگذار است و در بحث زغال اکنون قرار است دو دانشگاه صنعتی و معدنی که ارزش افزوده را ایجاد کنند.

اواسط اردیبهشت ماه، افتتاح کارخانه گندله فولاد بوتیا 

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان در ادامه درباره پروژه های مربوط به تکمیل زنجیره فولاد استان که قرار است در سال 96 بهره برداری شود، بیان کرد: قریب به 42 میلیون تن کنسانتره، 32 میلیون تن گندله، نزدیک به 11 میلیون تن آهن اسفجی و 10 و نیم میلیون تن شمش را در استان پیش بینی کرده ایم.

وی افزود: خوشبختانه در سال گذشته در تولید کنسانتره به 24 و نیم میلیون تن رسیدیم و مابقی طرح های این بخش در حال افتتاح است و تا پایان سال 97 حدود 99 درصد طرح ها به بهره برداری خواهند رسید.

حسینی نژاد تصریح کرد: همچنین تاکنون 15 میلیون تن گندله افتتاح شده و پروسه افتتاح همچنان ادامه دارد و اواسط اردیبهشت ماه، گندله مربوط به فولاد بوتیا را در شهرستان کرمان بهره برداری می کنیم.

معدن‌کاری در اشل بزرگ جواب می دهد

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان در ادامه درباره وضعیت معادن استان گفت: اکتشافات معادن استان مربوط به حدود 40 سال پیش است و متاسفانه به دلیل اینکه کار توسط خارجی ها صورت گرفته، اطلاعات اکتشافی هم دراستان ما موجود نبود.

وی افزود: چون کرمان یک استان معدنی است و به عنوان بهشت معادن شناخته می شود که تقریبا 21 درصد استخراج کل کشور و 40 درصد ارزش افزوده مواد معدنی کشور در استان کرمان است.

حسینی نژاد تصریح کرد: 385 پروانه بهره برداری معدنی در استان داریم که براساس آمار 96 درصد ارزش افزوده معادن مربوط به 5 معدن بزرگ استان است و این مهم نشان می دهد که معدن‌کاری در اشل بزرگ جواب می دهد.

وی با اشاره به مشکلات این حوزه بیان کرد: افراد زیادی در حوزه معدن درخواست داده و 6 هزار نفر ورود کرده بودند و چون مطالعه نداشتند، همه ورود کرده اما میان راه باقی ماندند و در مرحله درخواست متوقف و مجوزهای آنها باطل شدند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با بیان اینکه براساس قانون وقتی مجوزی باطل شد باید حتما آن پهنه از طریق مزایده واگذار شود که این وضعیت نیز مشکل به وجود آورد، گفت: در سال 93 طرح جدیدی را در استان شروع کردیم که کرمان پایلوت شد و به کل کشور گسترش یافت و براساس آن، پهنه هایی تعریف شد تا شرکت های توانا کار اکتشاف را انجام دهند تا ابتدا مشخص شود ماده معدنی وجود دارد یا خیر و بعد کار واگذاری را انجام بدهیم.

وی افزود: در حال حاضر تمام فرآیند های معدنی از طریق سامانه کاداستر معدنی در اختیار عموم قرار دارد و میلیاردها تومان قیمت داده های خام است و اکنون بسیاری از محدوده ها نیز از طریق سامانه الکترونیکی تعیین تکلیف شده است.

حسینی نژاد بیان کرد: امیدوارم مراحل نهایی بانک اطلاعاتی معادن که در حال انجام است، تکمیل شده و براساس آن شورای مشورتی معدن استان را به عنوان یک ایده دنبال خواهیم کرد.

نام و نشان فرش کرمان فراموش شده است

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان در ادامه درباره وضعیت فرش کرمان بیان کرد: فرش یکی از پتانسبل های استان کرمان است ولی متاسفانه نام و نشان فرش کرمان فراموش شده است.

وی گفت: 50 هزار نفر بافنده در استان شناسایی و 18 هزار نفر از آنها بیمه شده اند و ظرفیت نیروی انسانی را داریم.

حسینی نژاد با اشاره به آسیب شناسی وضعیت فرش کرمان افزود: احیاء فرش کرمان یکی از پروژه های مثلث توسعه اقتصادی استان کرمان و اقتصاد مقاومتی است که در این راستا فعالیت هایی صورت گرفته و ذینفعان را در موضوع دخیل کرده ایم.

وی تصریح کرد: براساس بررسی ها، مشکلاتی که باعث شد فرش کرمان به فراموشی سپرده شود، عدم توجه به طراحی، کیفیت مواد و تولید کننده است.

حسینی نژاد بیان کرد: اکنون تولید وجود دارد، اما سال ها روی طراحی و کیفیت کار نشده و به بازار توجه نکرده ایم و در این راستا ذائقه کشورهای هدف باید سنجیده شود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان اظهار کرد: به باغ موزه فرش توجه کرده ایم و اداره فرش را آنجا مستقر شده و تلاش می کنیم موزه فرش را ایجاد کنیم تا طراحی و مسائل مربوط به صادرات نیز همانجا انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه برای تبلیغات فرش به یک مرکز نیاز داریم و باید هزینه شود که به این مسئله توجه نشده، افزود: مرکز فرش و باغ موزه یک برنامه و پتانسیل خیلی خوبی برای شناساندن فرش کرمان به عموم است و اگر احیاء شود، اتفاقات بسیار خوبی می افتد.

حسینی نژاد با اشاره به برنامه ها برای احیاء فرش کرمان بیان کرد: سال های قبل بالای 70 میلیون دلار صادرات فرش داشتیم که اکنون کم است و زیرساخت هایی که لازم است اینجا وجود ندارد و به همین دلیل فرش های کرمان از گمرک مهرآباد صادر می شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار