هنرمند تنبور نواز کرمانی منظومه خوانی را یکی از شکل های رایج موسیقی در اقوام مختلف ایران دانست و گفت: باید گنجینه های هنری حفظ شود.
کد خبر: ۴۳۸۸۶۵
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۷ 11 June 2017
احسان قربانی در گفتگو با خبرنگار اظهار کرد: منظومه خوانی یکی از شکل های رایج موسیقی در اقوام مختلف ایران است که از گذشتگان، نسل به نسل و سینه به سینه در قالب شاهنامه خوانی، خیام خوانی و غیره به ما به ارث رسیده است.

وی ادامه داد: به طور مثال شاهنامه خوانی در بیشتر مناطق ایران عمومیت داشته و یا خیام خوانی بیشتر در منطقه بوشهر و همچنین دو منظومه «طالع و زهره» و «امیر و گوهر» در منطقه مازندران و در استان کرمان شاهنامه خوانی و نقالی رایج است.

قربانی تصریح کرد: سایر مناطق ایران نیز منظومه ها و بیت خوانی مختص خود را دارا است.

این هنرمند کرمانی گفت: برای حفظ این گنجینه های هنری باید تلاش مضاعف کرد تا به فراموشی سپرده نشود و از جان و دل برای حفظ این گنجینه های والا باید مایه گذاشت تا این هویت و اصالت ملی به نسل های بعدی منتقل شود.

وی تاکید کرد: جشنواره موسیقی نواحی ایران، گوشه مهمی از این رسالت خطیر را برعهده خواهد داشت.

قربانی  در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به گستره جغرافیایی و تنوع قومی ایران گفت: ایران به لحاظ پراکندگی جغرافیایی که دارد؛ اقوام مختلفی را در خود گنجانده که هر یک از این اقوام گنجینه والایی از هنر و موسیقی مختص خود را دارا می باشد که نسل به نسل از نیاکان ما به ارث رسیده و حفظ این آثار از وظایف اصلی ما است.

این هنرمند تنبور نواز افزود: در این راستا برگزاری جشنواره موسیقی نواحی به حفظ این آثار کمک خواهد کرد. بدین منظور نهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در آبان ماه سال گذشته پس از یک وقفه طولانی با موضوعیت راویان اصالت در کرمان برگزار شد و شاهد حضور فعال پیشکسوتان، نوازندگان، هنرمندان و برگزیدگان گروه های موسیقی نواحی اقوام مختلف کشور در استان کرمان بودیم.

وی تاکید کرد: برگزاری پیوسته این جشنواره می تواند نقش مهمی در حفظ موسیقی اصیل نواحی ایران و شناساندن آن به مردم داشته باشد.

دهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران ششم تا نهم تیرماه سال جاری با موضوعیت منظومه خوانی در کرمان برگزار خواهد شد.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار