مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان کرمان با اشاره به اینکه ۵۸۸ روستای استان با کمبود آب مواجه هستند، گفت: جمعیت زیادی در این روستاها سکونت دارند.
کد خبر: ۴۴۵۰۰۰
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۸ 20 June 2017
علی رشیدی پیش از ظهر امروز در نشست خبری به مناسبت هفته صرفه جویی در مصرف آب با اشاره به اینکه  صرفه جویی در مصرف آآب مربوط به هفته اول تیرماه هر سال نیست، اظهار داشت: صرفه جویی در مصرف آب باید در استان کرمان و کشور خشک ایران به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود.

وی با اشاره به اینکه هیچ منبعی در دنیا با ارزش تر از آآب نیست، افزود: مهم ترین و باارزش ترین منبع بشر آآب است و باید قدر منابع آآن را به صورت ویژه بدانیم و به بهترین صورت از آن استفاده کنیم.

رشیدی تصریح کرد: امروز هیچ منبع با ارزش و پایداری مانند آب نیست و مهم ترین و با ارزش تر منابعی که در اختیار بشر آب است، باید قدر واین کالای باارزش و منبع حیاتی را دانست.

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان کرمان گفت: سفره های آب زیرزمینی به عنوان یکی از ذخایر آب جهان در حال از دست دادن منابع خودشان بوده و متاسفانه ظرفیت های که سال های سال در این سفره ها به وجود آمده کم کم از دست می رود.

وی با اشاره به اینکه خشک شدن سفره ها عواقب بدی به دنبال دارند، تصریح کرد: خشکی منابع، کمبود منابع آب، فرونشست زمین و آب، آلودگی آبها، شور شدن آبهای زیرزمینی و حتی ایجاد فلزات سنگین  و... به دلیل کمبود آب های زیر زمینی است.

رشیدی عنوان کرد: میانگین مصرف آب در جهان برای هر نفر در شبانه روز ۱۴۲ لیتر، اما در ایران که کشور خشک و کم آب  حدود ۲۵۶ لیتر است.

وی بیان کرد: ما در منطقه خشک جهان قرار داریم اما مصرف آب ما به طور متوسط  دو برابر متوسط مصرف جهانی است این در صورتی که سرانه آب تجدید شونده در دنیا هفت هزار و ۶۰۰ متر مکعب به ازای هر نفر در سال است؛ این سرانه در ایران به یک هزار و ۹۰۰ متر مکعب کاهش پیدا کرده یعنی حدود یک سوم سرانه آب تجدید پذیر جهان را در ایران در اختیار داریم.

متوسط بارندگی در استان کرمان ۱۲۸ میلی متر است

رشیدی افزود: متوسط بارندگی کشور۲۴۰ میلی متر است و هر ساله این متوسط کاهش پیدا می کند و متوسط استان کرمان ۱۲۸ میلی متر است که این نشان می دهد وضعیت کرمان بسیار وخیم خواهد بود.

مدیرعامل آب و فاضلاب  روستایی استان کرمان گفت:  متاسفانه مقدار آآبی که در اختیار داریم از آن بد استفاده می کنیم به ویژه در بخش کشاورزی از آب بی رویه استفاده می کنیم و ۹۲ درصد استسهال مصرف آب در بخش کشاورزی مصرف می شود.

وی بیان کرد: قیمت بسیار پایین مصرف آب در بخش کشاورزی باعث نابه سامانی شده و زمانی که قیمت آب برای بخش کشاورزی صفر است، هر محصولی که  کشاورز کشت کند برای او  سودآور است.

رشیدی عنوان کرد: کمبود آب به ویژه در مناطق جنوب و شرق استان کرمان که منازل آنها خانه باغ است موجب شده برخی اهالی منطقه از انشعابات غیر مجاز برای تامین آب باغات و فضایی سبز استفاده کنند.

وی گفت: در جنوب و شرق استان کرمان دو برابر مصرف آب، تولید آب داریم اما باز هم  با مشکل کمبود آب مواجه هستیم.

رشیدی عنوان کرد: پنج هزار و ۹۰۰ روستا در سطح استان کرمان داریم که از این تعداد دو هزار و ۷۰۰ روستایی بالای ۲۰ خانوار جمعیت دارند که خیلی از این روستاها یا فاقد آب آشامیدنی و یا دچار کمبود آب هستند.

حضور ۴۲ درصد جمعیت استان کرمان در روستاها

وی بیان داشت: بیش از ۴۲ درصد جمعیت استان کرمان یعنی یک میلیون و ۲۶۰ نفر در روستاها زندگی می کنند این در حالی که ۲۵ درصد جمعیت کشور در روستاها زندگی می کنند و باید دولت برای جمعیت سنگین روستایی کرمان به صورت ویژه برنامه ریزی کند.

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان کرمان با اشاره به اینکه  سالانه تعداد زیادی پروژه آبرسانی به روستاها در سطح استان اجرا می کنیم، افزود: سال قبل در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی تامین آب آشامیدنی ۵۱۳ روستا را در استان در قالب یک پروژه انجام شد و بیش از یک هزار و ۱۵۹ کیلومتر لوله گذاری در روستاها در این پروژه ها انجام شده است.

رشیدی بیان کرد: بیش از ۱۴۰ میلیارد تومان برای این پروژه های آبرسانی به روستاها تامین اعتبار شده است و در این پروژه ها بیش از ۸۵۰ مخزن ذخیره آب ساخته و بیش از ۶۰ حلقه چاه آب در روستاها حفر و تجهیز شده است.

وی با اشار به اینکه در استان کرمان ۵۸۸ روستا  با کمبود آب مواجه هستند، افزود: در این روستاها جمعیت زیادی ساکن هستند و علیرغم اقداماتی که صورت گرفته، منابع آبی را از دست داده ایم و پیگیر هستیم ببینیم می توانیم منابع جدید برای آنها پیدا کنیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان کرمان تاکید کرد: ۹۰۰ روستا در استان به وسیله تانکر آبرسانی می شدند، که با اجرای پروژه ها در سال گذشته، این عدد به ۵۴۶ روستا کاهش پیدا کرده اما پیش بینی می کنیم این تعداد در تابستان، با توجه به کمبودهایی که خواهیم داشت، مجددا به ۷۰۰ روستا افزایش پیدا کند.

رشیدی عنوان کرد: ۲۶۵ روستا داریم که با شوری آب مواجه هستند، که باید فکری در این زمینه شود.

وی با اشاره به اینکه در زمینه تامین و نگهداری وسایل آبرسانی مشکل داریم، افزود: باید از ۱۳ هزار و ۲۰۰ کیلومتر شبکه آبرسانی روستایی، چهار هزار و ۶۰۰ کیلومتر خط انتقال آب و ۱۸ هزار کیلومتر شبکه آب روستایی استان کرمان نگهداری شود.

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی بیان داشت: هیچگونه اعتبار ملی برای هزینه تعمیر و نگهداری شرکت های آب و فاضلاب روستایی در نظر گرفته نشده است.

رشیدی تصریح کرد: یک هزار و ۸۵۰ مورد منبع تامین آب در استان کرمان داریم که نیاز به مراقبت و اعتبار ویژه دارد و با مشکل شدید کمبود منابع مالی در بحث تعمیر پمپ ها و استفاده مجدد از آنها روبرو هستیم به طوری برای تعمیر هر پمپ آب چاه نیاز به پنج میلیون تومان اعتبار است.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار