افزایش بی سابقه دمای هوا در شرق استان کرمان موجب افزایش موارد گرما زدگی شد بطوریکه تنها در ریگان ده ها نفر روانه مراکز درمانی شدند و حالت آماده باش به دستگاه های اجرایی ابلاغ شد.
کد خبر: ۴۴۷۸۴۷
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۵ 25 June 2017
 این روزها دمای شهرستان های جنوبی و شرقی استان کرمان به صورت بی سابقه ای افزایش داشته است که موجب بروز مشکلات متعدد برای مردم شده است.

داستان تغییر اقلیم گسترده در استان کرمان در پهنه شرقی و جنوبی تشدید شده است در حالیکه نخستین روزهای تابستان را سپری می کنیم گزارش های محلی از نزدیک شدن درجه دمای هوا به ۶۰ درجه حکایت دارد و مسئولان محلی دمای این روزهای برخی از شهرستان های کرمان را نزدیک به ۵۶ درجه اعلام کرده اند.

افزایش دمای هوا موجب صدمه جدی به محصولات کشاورزی شده است و درصد تبخیر منابع آبی منطقه نیز افزایش چشمگیر یافته است بطوریکه در جنوب کرمان پیش بینی شده است باتلاق بین المللی جازموریان طی دو ماه آینده با خشکی کامل مواجه می شود.


اما در شرق استان کرمان که یکی از محروم ترین مناطق استان کرمان محسوب می شود و کمترین برخورداری از زیر ساختها و خدمات را در مقایسه با سایر مناطق استان و حتی کشور دارد افزایش گرمای هوا به همراه افزایش طوفان های شن و ریزگردها زندگی مردم را مختل کرده است.

طبق پیش بینی هواشناسی ریگان طی روزهای پیش رو نیز با رویه افزایش دما و وزش بادهای شدید مواجه خواهد بود که همین امر موجب تشدید پدیده ریزگردها خواهد شد.

روز گذشته در حالی به گفته فرماندار ریگان دمای هوا به ۵۶ درجه رسیده است که مردم محلی به خصوص در روستاهای دور افتاده دمای هوا را نزدیک ۶۰ درجه اعلام می کنند.

فرماندار ریگان اظهارداشت: طی سال جاری شاهد افزایش نسبی متوسط دمای هوا در این شهرستان هستیم این در حالی است که در ماه رمضان شاهد این هستیم که ریزگردها نیز بارها شهر را فرا گرفته اند.

امین باقری افزود: روز گذشته افزایش دمای هوا به حدی بود که دهها نفر از مردم دچار گرمازدگی شدید شدند که برخی از آن ها بستری شدند.

وی با اشاره به آماده باش در شهرستان برای اتخاذ تدابیر لازم برای مقابله با تبعات افزایش دمای هوا و ریزگردها گفت: به همه نیروهای بهداشتی و درمانی و مراکز موجود در شهرستان اعلام آماده باش شده است.

وی ادامه داد: افزایش دمای هوا منجر به افزایش استفاده از وسایل سرمایشی در شهرستان شده که همین امر افت ولتاژ برق و کاهش فشار آب به دنبال داشته است.

باقری با اشاره به محرومیت های موجود در شهرستان ریگان گفت: متاسفانه ما در مبحث اعتبارات در ردیف شهرستان های آخر قرار داریم و در خصوص تقسیم اعتبار هم اصلا شرایط محرومیت شدید شهرستان در نظر گرفته نمی شود.
وی به خسارت ریزگردها به ساختارهای زیر بنایی شهرستان اشاره کرد و افزود: متاسفانه در سالهای اخیر با خشکسالی مداوم و تغییر اقلیم مواجه بوده ایم و بسیاری از گونه های گیاهی منطقه از بین رفته و حتی جنگلهای کهور منطقه که از گونه های نادر محسوب می شوند در حال نابودی هستند.

وی در خصوص راه اندازی تنها بیمارستان این شهرستان گفت: در دولت یازدهم پس از سالها معطلی تنها بیمارستان منطقه که سالها نیمه کاره بود با جدیدت بیشتر در دستور کار قرار گرفت و ساختمان بیمارستان تقریبا تکمیل شده است و به زودی شاهد راه اندازی بیمارستان خواهیم بود.

فرماندار ریگان افزود: در حال حاضر مردم مجبور هستند در صورت بروز مشکل بیماران را برای درمان تخصصی با طی ۱۰۰ کیلومتر راه به بم منتقل کنند.

وی از مردم خواست با توجه به گرمای بیش از حد هوا سعی کنند در ساعاتی که با اوج گرما مواجه هستیم از خانه خارج نشوند.

وی از خسارت شدید به کشاورزی به خصوص نخلستانها و ریزش محصول خبر داد و افزود: روند افزایش دما با آغاز اولین روزهای تابستان در شهرستان ادامه دارد.

ریزگردها آسمان شهر را تیره کردند

فرماندار ریگان بیان کرد: امروز نیز شاهد بروز ریزگردها در شهرستان هستیم و ده ها نفر نیز به دلیل نفس تنگی به مراکز درمانی مراجعه کرده اند.


۳۰ درصد محصول خرما از بین رفت

باقری افزود: طبق برآورد صورت گرفته تا کنون ۳۰ درصد از محصول خرمای سال جاری دچار ریزش شده است که تقریبا سه هزار تن از محصول خرما ی کشاورزان محسوب می شود.

وی بیشترین خسارتهای را در چاه ملک ،دهرضا، علی آبادپشت اعلام کرد و گفت: کشاورزان در بخش های دیگر نیز دچار خسارت شده اند.
فرماندار ریگان از آماده باش کامل همه دستگاه های اداری در شهرستان خبر داد و گفت: در کنار گرمای هوا ریزگردها نیز موجب کاهش دید افقی و بدتر شدن آب و هوای شهرستان شده است.

وی از مردم خواست در صورت امکان از خانه ها خارج نشوند و سعی کنند امور روزمره را در ساعاتی که گرمای هوا کمتر شده است انجام دهند.

طبق بررسی های اولیه به دلیل شدت دمای هوا و آلودگی ناشی از ریزگردها مراجعه مردم به مراکز درمانی در حال افزایش است.
محمد افضلی یکی از شهروندان ریگانی اظهارداشت: طی سالهای اخیر مردم با تغییر قابل توجه و ملموس اقلیم مواجه شده اند دمای هوا در ریگان هیچ گاه در فصل بهار و اوایل تابستان تا این حد گرم نبوده است.

وی می گوید: هر چند هواشناسی اعلام می کند که دمای هوا ۵۶ درجه است اما اگر به صورت میدانی و از مردم بخواهید دمای هوا را اعلام کنند دما سنج هایی که در دست ما است درمای ۶۰ درجه را نشان می دهد.

وی خواستار تغییر ساعات کاری ادارات شد و گفت: عملا امکان ندارد که از خانه ها خارج شویم و در چنین شرایطی متاسفانه ریزگردها هم بیشتر از گذشته شهرستان را تحت تاثیر قرار می دهند.

زهرا کهوری یکی دیگر از شهروندان ریگانی است که به خبرنگار می گوید: من در شهر ریگان زندگی می کنم اما خانواده ام  در یکی از مناطق عشایری در فاصله اندکی از شهر ریگان زندگی می کنند اما چون از ابتدای صبح امروز در کنار افزایش دمای هوا ریزگردها نیز افزایش یافته بود  مادرم دچار تنگی نفس شد.

وی افزود: متاسفانه راه دسترسی به روستا مناسب نیست و مجبور شدیم با استفاده از موتور مادر را به ریگان منتقل کنیم اما در ریگان هم بیمارستان نداریم و چند مرکز درمانی داریم که کارهای اورژانسی را انجام می دهند و تصمیم دارم با کرایه کردن یک خودرو بیمارم را به بم منتقل کنم.

وقتی از آسمان خاک داغ می بارد

وی بیان کرد: اکثر مردم ریگان در سالهای اخیر دچار بیماریهای تنفسی شده اند، در حالت عادی هم در این هوای گرم نمی توان نفس کشید، حالا آسمان هم سیاه و تیره شده و بر روی زمین خاک می بارد.

کهوری گفت: از زمانی که سد نساء بر روی رودخانه بالا دست زده شده است رطوبت شهرستان هم کاهش یافته و بارندگی هم کاهش یافته است به همین دلیل با وزش کوچکترین بادی همه جا مملو از شن می شود.

وی بیان کرد: بسیاری از مردم مهاجرت کرده اند و با ادامه روند فعلی روستاها و مناطق عشایری از جمعیت خالی می شود.

تغییر اقلیم استان کرمان طی سال های اخیر موجب بروز مشکلات متعددی در روند عادی زندگی مردم شده است.

هر چند تلاش هایی از جمله مالچ پاشی و اجرای پروژه جف در شهرستان در دستور کار بوده است اما کاهش رطوبت هوا در شهرستان به افزایش طوفان های شن منجر شده است.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار