مدیر‌کل صدا و سیمای استان کرمان با اشاره به اینکه مهمترین پیام هنر آئینی تعزیه، شناسایی یزید و شمر زمان و امام زمان است گفت: سوگواره تعزیه ده‌زیار به خوبی توانسته در توسعه هنر آئینی مذهبی تعزیه و ارتقای سطح کیفی آن موثر باشد.
کد خبر: ۴۵۶۰۹۲
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۲ 09 July 2017
احمد علیرمضانی در آئین اختتامیه و تجلیل از برگزیدگان پنجمین سوگواره استانی تعزیه ده‌زیار کرمان اظهار‌ داشت: باید از کارهای فرهنگی که جوانان به صورت داوطلبانه انجام می‌دهند و هیچ هزینه‌ای بر دولت ندارد حمایت کرد.

وی با اشاره به اینکه این فعالیت‌ها بسیار موثر است و باید به جوانانی که وقت و انرژی خود را صرف فعالیت‌های فرهنگی مذهبی در استان می‌کنند افتخار کرد افزود: تعزیه فیلم و تئاتر نیست و به همین دلیل باورپذیری مخاطب در تعزیه بیشتر است.

مدیر‌کل صدا و سیمای استان کرمان گفت: گاهی اوقات آنچنان ارتباط عمیق عاطفی بین مخاطب تعزیه و تعزیه‌خوان ایجاد می‌شود که سرنوشت انسان را دگرگون می‌کند.

وی با بیان اینکه تعزیه مصداق بارز و برجسته امر به معروف و نهی از منکر در جامعه است خاطر‌نشان کرد: هدف امر به معروف و نهی از منکر، به کمال رساندن انسان است که در گوشه گوشه مجلس تعزیه به امر به معروف و نهی از منکر به صورت هنرمندانه توصیه می‌شویم.

علیرمضانی با اشاره به برگزاری سوگواره استانی تعزیه در روستای ده‌زیار افزود: آتش به اختیار یعنی جوانانی در این منطقه بدون آنکه ریالی از بودجه عمومی دولت و بیت‌المال بگیرند، کار با این عظمت را انجام می‌دهند که اثرگذاری آن هم بسیار است.

مدیر‌کل صدا و سیمای استان کرمان با بیان اینکه معنی آتش به اختیار آن است که برای انجام کار فرهنگی منتظر اقدام مسئولان نمانیم و جوانان به صورت خودجوش وارد عمل شوند تصریح کرد: سوگواره تعزیه ده‌زیار نشان داد که بدون کمک مسئولان می‌تواند موفق و اثر‌گذار باشد.

وی با اشاره به اینکه اجرای مجلس تعزیه و شبیه‌خوانی کار بسیار خطیر و مهمی است و باید از تحریفات در آن جلوگیری کرد گفت: مطالعه کتاب تحریفات واقعه عاشورا از استاد مطهری بسیار می‌تواند در توسعه و گسترش این هنر آئینی بدون تحریفات موثر بود.

علیرمضانی با بیان اینکه در تعزیه‌خوانی باید از مقاتل معتبر دینی استفاده کرد افزود: با اجرای مجلس تعزیه همه نگاه‌ها به کربلا و فداکاری و رشادت‌های حضرت ابوالفضل‌(ع) و یاران وفادار امام حسین‌(ع) و همچنین از خودگذشتگی امام سوم شیعیان می‌رود.

وی با اشاره به اینکه هنر آئینی تعزیه انسان را وادار به تفکر در قیام عاشورا می‌کند اظهار‌داشت: مهمترین پیام هنر آئینی تعزیه، شناسایی یزید و شمر زمان و امام زمان است.

مدیر‌کل صدا و سیمای استان کرمان با بیان اینکه با هنر شبیه‌خوانی باید صحرای کربلای کنونی را تعریف کرد و بر اساس آن شمر زمان و امام زمان را معرفی کرد گفت: در دوران ما آمریکا و اسرائیل از مصادیق شمر و یزیدند و شکی در آن نیست که باید با استفاده از ابزار هنر چهره واقعی آنها را معرفی کرد.

علیرمضانی با تقدیر از برگزارکنندگان پنجمین سوگواره استانی تعزیه ده‌زیار کرمان گفت: این سوگواره به خوبی توانسته در توسعه هنر آئینی مذهبی تعزیه و ارتقای سطح کیفی آن موثر باشد.

در آئین اختتامیه و تجلیل از برگزیدگان پنجمین سوگواره استانی تعزیه ده‌زیار کرمان از 19 نفر از شبیه‌خوانان استان کرمان در بخش داوری تجلیل شد.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار