پس از مرمت بنای تاریخی مقبره‌ خواجه اتابک توسط شهرداری کرمان، مجموعه‌ فرهنگی خواجه اتابک افتتاح شد.
کد خبر: ۴۵۷۴۷۴
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۲ 11 July 2017
شهردار کرمان دوشنبه شب در آیین افتتاح این مجموعه که با حضور برخی از اعضای شورای چهارم و منتخبان شورای پنجم، مدیران استانی و شهرداری و جمعی از شهروندان برگزار شد، گفت: در راستای احیای بافت تاریخی شهر کرمان، با محوریت استانداری، شورای اسلامی شهر، شهرداری و میراث فرهنگی، اتفاقات مطلوبی رخ داد و کارها تقسیم شد.

علی بابایی افزود: در همین رابطه مرمت مقبره‌ خواجه اتابک نیز در دستور کار قرار گرفت و اواخر سال ۹۴ طی صورت‌جلسه‌ای این بنا برای احیا و مرمت به شهرداری کرمان تحویل شد.

شهردار کرمان با بیان اینکه این محل پیش از این به محل پارک خودروهای سنگین و فضای نامناسبی تبدیل شده بود، گفت: همچنین دو ملک اطراف این مجموعه خریداری شده که با توجه به اینکه این املاک نیز، بناهای تاریخی محسوب می‌شوند، مرمت بناها در دستور کار است تا با وصل شدن به مجموعه‌ خواجه اتابک، این مجموعه به فرهنگ‌سرا تبدیل شود.

وی ادامه داد: برای اینکه این مجموعه محور قرار بگیرد، باید مسیر آن از خیابان اصلی نیز آماده‌سازی شود.

شهردار کرمان با بیان اینکه این بنا از دو جنبه ازجمله میراثی بودن بنا و دوم استفاده‌ بهینه از این بنا و تبدیل آن به فرهنگ‌سرا و ارائه‌ فعالیت‌های فرهنگی‌اجتماعی در آن اهمیت دارد.

بابایی افزود: هم‌اکنون نیز با همکاری یکی از سازمان‌های مردم‌نهاد، فعالیت‌های مرتبط با هوش مصنوعی در این مجموعه راه‌اندازی شده است.

پیشرفت ۷۰ درصدی مرمت حمام باغ لـله

وی به دیگر اقدامات شهرداری کرمان در بافت تاریخی شهر کرمان اشاره کرد و مرمت حمام باغ لـله را از آن جمله نام برد و گفت: مرمت حمام باغ لـله هم‌اکنون ۷۰ درصد پیشرفت دارد و در آینده‌ای نزدیک با زیربنای هزار و ۱۰۰ متر و بزرگ‌تر از حمام گنجعلی‌خان، به یک حمام سنتی و زیبا تبدیل خواهد شد.

شهردار کرمان به افزایش فضاهای فرهنگی در دو سال اخیر نیز اشاره کرد و گفت: طی دو سال گذشته چهار خانه‌ فرهنگ به فضاهای فرهنگی شهرداری اضافه شد.

بابایی افزود: ۲۷ تیرماه نیز خانه‌ فرهنگ نور در بلوار هوانیروز افتتاح خواهد شد.

وی از افتتاح فرهنگ‌سرای قمر بنی‌هاشم با زیربنای ۷۰۰ مترمربع در بزرگ‌راه شرقی (شهرک بنی‌هاشم) در اواخر تیرماه خبر داد و گفت: هم‌اکنون این فرهنگ‌سرا توسط معاونت فرهنگی‌اجتماعی و شهرداری منطقه یک در حال تجهیز و آماده‌سازی است.

وی ادامه داد: اخیرأ نیز به سمت ایجاد سرای محله رفته‌ایم تا علاوه بر مسائل فرهنگی و اجتماعی، موضوعات مرتبط با سلامت شهروندان را نیز پیگیری کنیم.

شهردار کرمان در پایان ضمن تشکر از همراهی اعضای شورای اسلامی شهر کرمان، از همکارانش در شهرداری کرمان که علی‌رغم تنگناهای مالی، در زمینه‌ اجرای پروژه‌های عمرانی، برنامه‌های فرهنگی و جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی همکاری می‌کنند، تقدیر کرد.

مقبرۀ خواجه اتابک که در محلۀ جنوب‌شرقی شهر کرمان و نزدیک به مسجد بازار قرار دارد، از آثار اواخر قرن ششم هجری و مربوط به دوران سلجوقی و محل دفن «خواجه محمد اتابک» از رجال دوران سلجوقیان است.

پلان بنا هشت‌ضلعی است و در داخل، فضایی مربع‌شکل دارد و عنصر تزیینی غالب در این بنا، گچ‌بری است.

این بنا دارای کتیبه‌هایی زیبا با خط کوفی است و تزیینات بنا نیز، با کاشی‌های فیروزه‌ای مزین شده است.

مرمت این اثر که تحت شماره ۲۵۳ به ثبت رسیده، فروردین ۹۵ توسط شهرداری کرمان آغاز شد و خرداد ۹۶ به پایان رسید.

اقدامات انجام شده در این بنای تاریخی که در خیابان ابوحامد، کوچه شماره ۱۸ واقع شده، شامل مرمت بنا، کف‌سازی، محوطه‌سازی، اجرای فضای سبز و نورپردازی است.

بنای خواجه اتابک، درگذشته نیز مرمت شده، اما به‌دلیل عدم استفاده از آن، مجدد تخریب شده بود؛ به همین دلیل، شهرداری کرمان برای این بنا کاربری فرهنگی تعریف کرده، تا با تبدیل آن به مجموعۀ فرهنگی، شاهد تخریب مجدد آن نباشیم.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار