کد خبر: ۴۵۸۹۹
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۱ 10 June 2015
کشور ایران نیز از این قاعده مستثنا نیست. اما در سال های گذشته به دلایلی که بسیاری از آن ها به تحریم های جامعه جهانی علیه ایران بر می گشت، صنعت گردشگری خارجی ما رو به ضعف نهاد. گردشگری داخلی نیز به دلیل ضعف بنیه اقتصادی هموطنان مان که آن هم ارتباط مستقیمی با تحریم های اقتصادی داشت کمرنگ شد.

خوشبختانه با روی کار آمدن دولت کنونی و به ویژه پس از توافق ژنو در پاییز سال گذشته پای گردشگران خارجی دوباره به میهن تاریخی مان باز شد و شاهد رفت و آمد میهمانان خارجی هستیم.

طبق سند چشم انداز بیست ساله، درآمدهای ناشی از گردشگری در سال 1404 باید به بیش از 30 میلیارد دلار برسد؛ اما طبق گفته رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور این رقم در حال حاضر بین 7 تا 5/7 میلیارد دلار در نوسان است. اگر آن گونه که سلطانی فر می گوید در افق چشم انداز باید ایران سالانه 20 میلیون نفر گردشگر را بپذیرد تا بتواند به درآمد مورد نظر دست پیدا کند.

سلطانی فر از ایران تحت عنوان یک «کشور موزه» و دارای نزدیک به یک میلیون محوطه تاریخی یاد کرده است.

از آن جایی که تا سال 1404 یک بازه ده ساله زمانی باقی مانده و جبران دوره هشت ساله گذشته هم بر عهده این دولت و دولت های بعدی است، و این امیدواری هم وجود دارد که پس از توافق هسته ای میزبان گردشگران بیشتری باشیم، انتظار می رود که زیرساخت های گردشگری در شهرهای گردشگرپذیر و تاریخی تقویت شود.

بدون شک، استان کرمان نیز یکی از شهرهای گردشگر پذیر ایران است و بخش بزرگی از «یک میلیون محوطه تاریخی ایران» را تشکیل می دهد. لابد مسئولان اداره کل میراث فرهنگی و کمیسیون های مختلف گردشگری و نهادهای ذیربط  به خوبی به این موضوع واقف هستند که زیرساخت های رفاهی و گردشگری از جمله امکانات بهداشتی،هتل و... و هم چنین ناوگان حمل و نقل - که به گفته رییس سازمان میراث فرهنگی کشور به واسطه تحریم های جامعه جهانی علیه ایران «زمین گیر» شده است- از ملزومات توسعه گردشگری است و تنها با ایجاد زیرساخت های مناسب می توان ایران عزیزمان را که جزو 15 کشور اول جهان در حوزه گردشگری می باشد را از رتبه45  گردشگری خارجی به جایگاهی مناسب شأن این سرزمین اهورایی رسانید.

استان کرمان به واسطه ظرفیت های تاریخی و گردشگری فراوانی که دارد می تواند در این زمینه نقشی مهم ایفا کند.

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار