گلیم "شیرکی‌پیچ" از صنایع دستی استان کرمان و شهرستان سیرجان است که این روزها مراحل ثبت جهانی‌شدن خود را می‌گذراند.
کد خبر: ۴۶۱۲۹۱
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۵ 17 July 2017
گلیم "شیرکی‌پیچ" بیشتر در مناطق روستایی و عشایری در سیرجان بافته می‌شود که در نوع خود یکی از مهم‌ترین صنایع دستی بی‌نظیر در کشور به شمار می‌رود.

این اثر با پنجه دست زنان هنرمند ایل‌های عشایری با تاباندن خامه رنگی به دور نخ چله که به آن شیریکی‌پیچ و در گویش بین عشایر به آن گلیم‌پیچ هم گفته می‌شود، بافته شده و برخی شیرکی‌پیچ را همان شریکی‌پیچ می‌نامند که در طول زمان نام آن به شیرکی تغییر یافته است.

این گلیم یکی از منحصر به فرد ترین نوع فرش محسوب می‌شود که بیش از 17 هزار نفر از بافندگان سیرجانی با هنر خود گلیم شیرکی‌پیچ را تولید می‌کنند.

گلیم "شیرکی‌پیچ" که با نقوش مختلف بافته می‌شود از آن در تولید کیف، تابلو فرش، رو‌میزی و گلیمچه استفاده می‌شود که بخش مهمی از صادرات صنایع دستی را به خود اختصاص داده و در بازارهای جهانی مشتریان زیادی دارد.

در اواخر سال 94 پیشنهاد جهانی شدن شهرستان سیرجان به عنوان شهر جهانی گلیم به سازمان میراث فرهنگی کشور پیشنهاد داده شد و در این رابطه کار گروهی پیگیر فراهم کردن شاخص‌های جهانی شدن، گلیم سیرجان شد اما پس از گذشت قریب به دوسال خبرهای خوبی در راه است.

قرار است کارشناسان سازمان یونسکو شنبه آینده برای بازدید از شهر سیرجان و قرار گرفتن گلیم شیرکی در فهرست آثار جهانی به این شهرستان سفر کنند.

فرماندار شهرستان سیرجان در نشست هم‌اندیشی گلیم سیرجان گفت: ثبت جهانی گلیم سیرجان بیش از 7 میلیارد تومان هزینه تامین زیرساخت‌ها داشته که تمام هزینه‌ها با همت و کمک مردم و نهاد‌های مختلف شهر صورت گرفته و هیچ هزینه دولتی برای آن پرداخت نشده است.

وی با اشاره به اینکه همه دستگاه‌ها یک بخشی از کار را بر عهده گرفتند بیان کرد: ایجاد دانشکده فرش و گلیم را با همکاری دانشگاه آزاد سیرجان در محل خانه شوکت سعیدی و پذیرش دانشجو در سال تحصیلی جدید و رایزنی با آموزش و پرورش در خصوص تدریس رشته گلیم‌بافی در یکی از هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای یا شاخه کاردانش نیز از اقدامات ثبت جهانی بوده است.

منصور مکی‌آبادی افزود: یک ساختمان در جنب دانشگاه علوم پزشکی را به‌عنوان موزه گلیم و بازارچه فروش محصولات تولیدی گلیم را نیز با 23 غرفه در بازار سیرجان راه‌اندازی کردیم که تمام فروشندگان محصولات گلیم، در آن بازار فعالیت دارند.

وی تصریح کرد: چاپ کتاب گلیم سیرجان نیز با همکاری بخش خصوصی نزدیک به 5 سال است که در حال انجام است و در همین راستا یک کتابچه دو زبانه به چاپ رساندیم و سایت گلیم را نیز در دو زبان فارسی و انگلیسی راه‌اندازی کردیم.

فرماندار شهرستان سیرجان گفت: ما در سطح استان و حتی کشور رقبای بسیاری داشتیم اما سیرجان خاستگاه گلیم شیرکی‌پیچ کشور است که توسط سازمان میراث فرهنگی به‌عنوان شهر جهانی معرفی شد و اگر بتوانیم از ظرفیت این اثر ارزشمند استفاده کنیم قطعا با رونق صادرات آن می‌توان یک شهر را اداره کرد.

وی تعداد بیمه‌شدگان این رشته را در سیرجان 400 نفر اعلام کرد و ابراز داشت: این آمار کلی هنرمندان این رشته نیست اما طبق آمار بیش از 17 هزار نفر از بانوان سیرجانی در این زمینه مشغول به‌کار هستند.

مکی‌آبادی جهانی شدن گلیم را یکی از رویداد‌های مهم استان کرمان خطاب کرد و افزود: بی‌شک با جهانی شدن این اثر ارزشمند می‌توان به جذب توریسم و گردشگر در استان کرمان کمک کرد و باعث رونق و توسعه اقتصادی بازارهای صنایع دستی در کشور شد.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار