گرمای بی‌سابقه و طوفان‌های شدید در شهرستان ریگان طی چند هفته گذشته باعث ریزش و خشکیدگی خوشه‌های خرمای نخلستان‌های این منطقه شد.
کد خبر: ۴۶۲۰۴۱
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۷ 18 July 2017
شهرستان ریگان قطب تولید خرما در استان کرمان و کشور به شمار می‌رود، اما قهر طبیعت کشاورزان زحمتکش و پرتلاش این منطقه را سال‌هاست که با مشکلات جدی در زمینه محصول خود روبه‌رو کرده است.

در چند هفته گذشته افزایش شدید دما در شهرستان ریگان بی‌سابقه بود و از 55 درجه هم عبور  و باعث ریزش و خشکیدگی خوشه‌های خرما شد.

این روزها گرمای بی‌سابقه و شدید، تعرفه‌های نجومی برق، هجوم عقرب‌ها، طوفان‌های شن و ریزگردها امان مردم این خطه را بریده و برخی رفتن را بر ماندن ترجیح می‌دهند و روستاها را ترک می‌کنند و هیچ کس صدای مظلومیت این مردم را نمی‌شنود، گویا دیگر مسئولین هم مردم ریگان را فراموش کرده‌اند.

کشاورزانی که طی یک سال برای نخل‌های خرما روز و شب تلاش کردند، این روزها شاهد ناگهانی ریزش و خشکیدگی محصول خرمای خود هستند و تمام تلاش و زحماتشان طی این چند روز از بین رفت.

امیر زمان‌آبادی کشاورز ریگانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار در ریگان اظهار‌داشت: یک سال زحمتمان، طی این چند روز نابود و همه محصول نخلستانم خشک و بر زمین ریخت.

وی افزود: سالهاست که بیست روز قبل از برداشت محصول، خرمایمان بر روی درخت خشک و نابود می‌شود و امسال در پی گرمای بی‌سابقه خسارت بیشتر از سال‌های گذشته است.

زمان‌آبادی با بیان اینکه امسال هزینه‌های زیادی متحمل شدم تصریح کرد: بنده شغل دیگری ندارم و تنها منبع درآمدم از طریق کشاورزی است و تلاش یک‌ساله ما روی زمین ریخت و بر باد فنا رفت.

وی از مسئولین و شرکت بیمه کشاورزی خواست به این موضوع ورود و به داد کشاورزان برسد.

کارشناسان جهاد کشاورزی در حال برآورد خسارت به نخل‌داران هستند

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان ریگان  نیز در این رابطه در گفت‌و‌گو با اظهار‌ داشت: گرمای شدید و طوفان‌های شن طی چند ماه گذشته  در منطقه ریگان، موباعث ریزش محصول خرما و خشکیدگی خوشه‌های نخل‌های خرما ‌شد.

رسول‌بخش بامری گفت: کارشناسان جهاد کشاورزی در حال برآورد خسارت به نخل‌داران هستند و به‌زودی خسارات وارده را اعلام خواهیم کرد.

رئیس جهاد کشاوری شهرستان ریگان عنوان کرد: در صورت تداوم گرما و  طوفان‌های شدید شن احتمال افزایش خسارت در منطقه وجود دارد.

کشاورزان ریگانی سالهاست با پدیده شوم ریزگردها و طوفان‌های شدید شن دست و پنجه نرم می‌کنند و محصولاتشان هر ساله نابود می‌شود.





منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار