افزایش بی رویه رهن و اجاره در بازار مسکن کرمان این روزها بسیاری از اجاره نشین های شهر کرمان را به سمت اجاره خانه در روستاها و حاشیه نشینی سوق داده است.
کد خبر: ۴۷۱۳۶۱
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۴ 02 August 2017
عدم برنامه ریزی جدی برای رونق بازار مسکن طی سال های اخیر بر مشکلات بازار مسکن افزوده است، این روزها اگر به بنگاه های شهر کرمان سر بزنید اکثر فعالان خرید و فروش و رهن و اجاره مسکن در کرمان یا بیکار شده اند و یا در آستانه تعطیلی قرار دارند.

هر روز کرکره بنگاه جدیدی در کرمان پایین می آید و اگر معامله ای هم در این بنگاه ها شود در زمینه رهن و اجاره خانه ها است، بسیاری از صاحبان بنگاه ها روزهاست که یک مورد قرار داد خرید و فروش را هم ثبت نکرده اند.
فروشندگان به دلیل رکود و قیمت غیر معمول خانه ها با توجه به افزایش تورم اقبالی به فروش ملک با قیمت هایی که در بازار ارائه می شود ندارند، از سوی دیگر خریداران هم پولی برای خرید مسکن ندارند.

خرید و فروش زمین هم در کرمان افت جدی دارد، مالکان انتظار دارند قیمت ها هم سان با تورم موجود افزایش یابد اما به دلیل عدم وجود نقدیندگی قیمت ها طی سال های اخیر ثابت مانده است.

از سوی دیگر انبوه سازان نیز هر روز کمتر از قبل می شوند، یکی از انبوه سازان در گفتگو با خبرنگار اظهارداشت: ابتدای ایجاد موج ساخت و ساز حداقل ۱۳۰ انبوه ساز در یکی از انجمن های مسکن حضور داشت در حال حاضر ۱۰۰ نفر از این افراد پا پس کشیده اند.

احمد موحدی افزود: همین پولی که در ساخت و ساز مسکن هزینه می کنیم اگر به واردات اسباب بازی از چین اختصاص بدهیم سود بیشتری خواهیم کرد.

مردم نقدینگی برای خرید مسکن ندارند

وی گفت: مردم پولی برای خرید و فروش مسکن ندارند و اکثرا پیش خرید می کنند و با توجه به تورم و افزایش بی رویه قیمت مصالح ساخت و ساز انبوه ساز در نهایت ضرر می کنند به همین دلیل برخی از افراد سعی می کنند هزینه ها را مدیریت کنند و افرادی هم که هنوز مانند گذشته روند ساخت و ساز را ادامه می دهند در حال ورشکست شدن هستند.

احمد مقیمی یکی از بنگاه داران نیز گفت: متاسفانه با افزایش تورم صاحب خانه ها هم برای جبران افت ارزش پول خود اجاره بها و رهن را بالا می برند و در نتیجه بسیاری از مستاجران توان اجاره مسکن در شهر را از دست داده اند.

صاحب خانه ها کاهش نرخ سود بانکی رهن را روی کرایه ها کشیده اند

وی افزود: با کاهش نرخ سود بانکی تمایل به رهن دادن ملک نیز به شدت کاهش یافته و کمتر کسی پیدا می شود که رهن بگیرد در عوض همسان با کاهش نرخ سود کرایه ها افزایش پیدا کرده است.

مقیمی ادامه داد: بیشترین میزان معاملات اجاره بها در شهرکهای شمالی کرمان انجام می شود، زیاد بودن فاصله از شهر موجب شده قیمتها در این مکانها معقول تر باشد اما هستند افرادی که دیگر توان اجاره خانه ندارند و به ناچار یک اتاق یا خانه های ۵۰ متری را اجاره می کنند.

وی بیان کرد: بسیاری از افراد هستند که به اجاره خانه در زنگی آباد، اختیار آباد، جوپار و ماهان سرآسیاب روی آورده اند.

وی گفت: مسئولان شهر کرمان از مبارزه با حاشیه نشینی خبر می دهند اما خبر ندارند که بسیاری از افرادی که در شهرها اجاره نشین بودند حالا در حال آلونک نشینی در حاشیه شهر هستند زیرا امکان ادامه شهر نشینی را ندارند.

چشمان نگران بسیاری از مردم کرمان هر روز بر روی تابلوهای نرخ اجاره بها در بنگاه ها خیره می شود و ناامیدانه دفاتر اجاره بها را ورق می زنند اما شرایط هر روز بدتر می شود، نکته جالب توجه این است که در سالهای اخیر هیچ اقدام قابل توجهی برای حمایت از قشر ضعیف جامعه برای خانه دار شدن انجام نشده است.

قیمت مسکن و حتی اجاره ها هیچ تناسبی با جیب مشتریان ندارد و این در حالی است نرخ تورم اجناس مصرفی و هزینه های زندگی در شهر هم هر روز بیشتر می شود.

مسکن مهر کرمان عملا شکست خورده است

پروژه های مسکن مهر در استان کرمان نیز به داستانی عجیب تبدیل شده است، داستان خانه های خارج از شهر که حتی صاحبانشان هم تمایلی برای زندگی در آنها ندارند.

بسیاری از فازهای مسکن مهر در اطراف راه آهن و اطراف شهرک مطهری کرمان که مهمترین سایت مسکن مهر شهر کرمان است راکد به حال خود رها شده است و گویا هیچ اقبالی هم برای ادامه ساخت و ساز در آنها وجود ندارد.

مسکن مهر به جای اینکه مرهمی بر درد اجاره نشینهای و متقاضیان مسکن باشد به مشکلی برای صاحبانشان تبدیل شده است.

کیفیت پایین، خارج بودن از محدوده شهری و عدم وجود امکانات و رونق بسیاری از فازهای مسکن مهر را به ساختمان های نیمه کاره متروک تبدیل کرده است.

یک زن و شوهر مستاجر که در یکی از بنگاهها در حال گفتگو هستند به خبرنگار می گویند: ما در سال جاری اجاره ای معادل ۶۰۰ هزار تومان و رهن ۲۵ میلیون تومان برای یک خانه پرداخت می کردیم صاحب خانه برای سال جاری یک میلیون ۱۰۰ هزار تومان اجاره و ۵ میلیون تومان رهن برای تمدید قرار داد پیشنهاد کرده است.

درآمد این خانواده ماهانه یک میلیون ۹۰۰ هزار تومان است و توان ادامه اجاره خانه را ندارند و مجبور هستند به یکی از محله های حاشیه ای شهر کرمان نقل مکان کنند.

این داستان بسیاری از مستاجران کرمانی است، محمد یکی دیگر از افرادی که برای اجاره خانه مراجعه کرده است می گوید: با توجه به شرایط اقتصادی در جستجوی رهن خانه هستم اما عملا هیچ صاحب خانه ای تمایلی به رهن ندارد و اگر هم موردی پیدا شود رهن یک خانه ۹۰ متری در یکی از محله های عادی شهر کمتر از ۳۰ میلیون تومان نیست.

صاحب یک بنگاه در گفتگو با خبرنگار می گوید: اجرای طرح مسکن مهر در شهر کرمان نه تنها مشکل کمبود مسکن را حل نکرده است بلکه تعداد انبوهی خانه بی کیفیت و نیمه کاره را روی دست مردم گذاشته است و مدتهاست آپارتمان های نیمه کاره به حال خود رها شده است.

محمدجواد چوگانی زاده افزود: این واحدهای نیمه ساخته موجب نا امنی نیز برای سایر واحدهای مسکونی در اطراف شهرک مطهری در کرمان شده است.

وی افزود: این خانه ها به سادگی خرید و فروش نمی شوند و از سوی دیگر مورد توجه مردم برای کرایه هم نیستند نه تنها مشکلات مسکن در کرمان رفع نشده بلکه منابع بسیاری هم در این پروژه ها هدر رفته است که می توانست بافت فرسوده شهر را اصلاح کند همچنین شهر هم بزرگتر شده است.

وی ادامه داد: در شهر کرمان میزان قابل توجهی زمین خالی به خصوص در هسته مرکزی شهر وجود دارد که به حال خود رها شده است اما مسکن مهر متاسفانه با فاصله زیادی از مرکز شهر ساخته شده است به همین دلیل هم اقبالی به این خانه ها نمی شود.

چوگانی زاده ادامه داد: در سال جاری نرخ اجاره خانه شاهد یک افزایش پله کانی است و خرید و فروش هم صورت نمی گیرد بسیاری از بنگاه ها بسته شده اند و ساخت و ساز هم در بخش مسکن کرمان دچار رکود جدی شده و متاسفانه هیچ چاره اندیشی هم برای بخش مسکن صورت نگرفته است.

وی تنها سود مسکن مهر را این دانست که دولت نشان داد مشکل مسکن را فهمیده و سعی دارد معضلات را حل کند اما متاسفانه این چاره اندیشی به نتیجه نرسید و مشکل در دولت فعلی این است که هیچ اقدامی برای حل مشکلات مسکن نشده است.

وی می گوید: هم اکنون فصل رونق اجاره مسکن در کرمان شروع شده است که شاهد افزایش قیمت ها هستیم و این افزایش قیمتها به صورت طبیعی همزمان با افزایش تورم انجام می شود.

چوگانی زاده ادامه داد: یکی از مهمترین دلایل افزایش اجاره ها رکود در ساخت و ساز مسکن است و وقتی مسکن تولید نمی شود مسلما اجاره نشینی افزایش می یابد.

 افزایش بی رویه نرخ اجاره از یک سو و از سوی دیگر کاهش ساخت و ساز و رکود خرید و فروش مسکن این روزها بازار مسکن در کرمان را به کما فرو بده است و مردم بیشترین صدمه را از وضعیت کنونی می بینند.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار