کد خبر: ۴۸۴۳۸
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۹ 16 June 2015

متخصص طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: در تاریخ طب سنتی ایران، تمام حکما بر نقش روزه در پیشگیری و مداوای انواع بیماری ها سفارش کرده اند چراکه در اثر عمل روزه گرفتن،  بدن تمام سموم خود را برای حفظ سلامتی خود دفع می کند.
 
نقل از روابط عمومی دانشکده طب سنتی؛ دکتر هاله تاج الدینی، متخصص طب سنتی دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در خصوص دستورات طب سنتی در ماه مبارک رمضان گفت: پزشکان سنتی عقیده دارند فایده بزرگ کم خوردن و پرهیز نمودن از غذا در یک مدت کوتاه آن است که چون 11 ماه پر از غذا بوده، در مدت یک ماه روزه داری مواد غذایی خود را دفع می کند و همچنین کبد هم برای حل باقیمانده غذای جمع شده در معده صفرای خود را تخلیه کرده و تمام دستگاه گوارش در این مدت استراحت می کند، روزه یعنی کم خوردن و کم آشامیدن در مدت معینی از سال که بهترین راه حفظ تندرستی است و طب قدیم و جدید هر دو به آن اعتقاد دارند.
 
 غذاهای مناسب افطار در ماه مبارک رمضان از دیدگاه طب سنتی
تاج الدینی در این باره گفت: در طب سنتی توصیه فراوان به مصرف آب گرم در هنگام افطار شده است، چون این عمل باعث گرم شدن معده می شود و مصرف آب سرد هنگام افطار باعث سردی و انقباض معده شده و مانع ترشح مناسب شیره های معده می شود.
 وي افزود: امروز در طب سنتی مصرف آب سرد و یخ را مضر می دانند و بر این عقیده اند که آب سرد چربی مواد غذایی داخل معده را به صورت سفت و غیر قابل جذب در می آورد که این مواد هضم نشده در دیواره سلول ها رسوب کرده و موجب پیدایش سلول های سرطانی در طول زمان خواهد شد.
 اين متخصص طب سنتي توصيه كرد: استفاده از خاکشیر- تخم شربتی برای افراد سرد مزاج و شربت سکنجبین برای افراد گرم مزاج در ماه رمضان توصیه می شود.
وی ادامه داد: از آنجا که در هنگام روزه داری بدن از ذخایر خود استفاده می کند و سوخت و ساز دفع مواد بیشتر است، خون حالت اسیدی بیشتری می گیرد و بنابراین موادی که به خون حالت قلیایی بدهند مثل آب میوهای طبیعی و شیر نیز در ماه رمضان مفید هستند.
تاج الدینی توصیه کرد: مصرف مواد قندی طبیعی مثل خرما و شربت  های طبیعی به همراه گلاب برای جلوگیری از افت قند خون بعد از افطار مفید است و همچنین استفاده زیاد از قندهای ساده مثل شکر- زولبیا و بامیه باعث افزایش ناگهانی قند خون و سردرد هنگام افطار می شود و نوسان شدید قند خون به رگ های مغز آسیب وارد می کند.
غذاهای مناسب سحر در ماه مبارک رمضان از دیدگاه طب سنتی
این متخصص طب سنتی گفت: وعده سحر بسیار مهم است، حتی اگر به سبکی وعده صبحانه باشد، نباید حذف شود.
 وی افزود: سعی کنید از خوردن غذاهای سرخ كرده در وعده سحر اجتناب کنید، چون در طول روز بسیار تشنه می شوید، مصرف شیر ولرم با خرما- انواع میوه یا آب آن با یک صبحانه مختصر بهترین انتخاب برای وعده سحر است و همچنین استفاده از شربت های گیاهی مثل شربت گل سرخ و گل بنفشه به پاکسازی بدن کمک می کند.
دکتر تاج الدینی اظهارداشت: به اعتقاد بسیاری از اطباء، انواع بیماری ها از غذاهای زیادی که از معده می گذرد و تحلیل نمی رود سرچشمه می گیرد و تنها راه درمان روزه است، پس با رعایت رژیم صحیح و پرهیز از پرخوری (چون بلاخره حکمت روزه گرسنگی کشیدن و استراحت اندام های داخلی است) بهترین و بیشترین سود را از روزه خود باید گرفت.
 
راهکارهای مقابله با تشنگی در ماه مبارک رمضان از دیدگاه طب سنتی
متخصص طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در این رابطه گفت: یکی از راهکارهای مقابله با تشنگی پرهیز از مصرف غذاهای خشک و پر ادویه در ماه مبارک رمضان، به ویژه در وعده سحری و پرهیز از غذاهای سرخ شده و پرچرب و شیرین  است.
وی ادامه داد: افراد برای جلوگیری از ایجاد تشنگی استفاده از مصرف غذاهای نشاسته ای  را به حداقل ممکن برسانند و مصرف چای پررنگ و قهوه و کاکائو را نیز کاهش دهند و از خوابیدن بلافاصله پس از وعده غذایی پرهیز کنند.
 این متخصص طب سنتی توصیه کرد: بهتر است از انواع سوپ در ابتدای افطار برای کاهش تشنگی استفاده کرد.
دکتر تاج الدینی افزود: بهترین شربت ها برای رفع تشنگی عبارتند از: شربت لیمو- شربت خاکشیر_ شربت نارنج- انواع آب میوهای طبیعی مانند آب سیب و سکنجبین.
توصیه های طب سنتی برای رفع بوی بد دهان در ماه مبارک رمضان
این متخصص طب سنتی بیان کرد: بوی بد دهان یکی از شایع ترین مشکلات در ماه مبارک رمضان است و از دیدگاه طب سنتی سوختن اخلاط غلیظ در معده، به ویژه در مزاج های گرم باعث بروز بدبویی دهان می شود و از علل دیگر مثل ترشحات پشت حلق در اثر سینوس های چرکی و عفونت لثه و دهان هم می توان نام برد.
تاج الدینی در خصوص راهکارها برای کاهش این عارضه گفت: بهتر است از مصرف سبزیجاتی ماننده تره- ترتیزک در وعده سحر استفاده نشود چون باعث بد بویی دهان می شود.
وی خاطر نشان کرد: حتما در سحر از لیمو ترش به همراه آب استفاده کنید تا بوی بد دهان شما در طول روز از بین برود، باز کردن افطار با آب جوش نیز در کم کردن این عارضه موثر است.
دکتر تاج الدینی گفت: رعایت نظافت دهان و دندان يكي از راهكارهاي مقابله با بد بويي دهان است در صورتی که بد بویی دهان ناشی از عللی مانند بیماری دیابت و بیماری های متابولیک باشد حتما به متخصص مراجعه کنید.
توصیه های طلايي طب سنتی در ماه مبارک رمضان
 - باز کردن افطار با آب جوش و خرما
- در خوردن افطار شتاب نکنید، بهتر است بعد از باز کردن افطار مدت زمان کوتاهی صبر کنید و بعد از آن شام میل شود.
- از نوشیدنی هایی مانند آب هویج، آب سیب، شربت بنفشه، خاکشیر می توان استفاده کرد.
- از میوهای آب دار بیشتر استفاده کنید.
- از مصرف کالباس، سوسیس، سرخ کردنی ها، زولبیا بامیه، در این ماه پرهیز کنید.
- در ماه مبارک رمضان ورزش سنگین و شدید توصیه نمی شود.
- استفاده از غذاهای ملین مثل حلیم و آش که حاوی نخود است(نخود صفرا بر است) و شیر برنج و فرنی بسیار مناسب است.
- خوردن غذاهای خشک کمتر توصیه می شود(مثل کوکو و کتلت)
- شربت خاکشیر در سحر هم توصیه می شود، چون وقتی دانه ها در مجاورت آب قرار گیرند می توانند چندین برابر وزن خود آب جذب کرده و متورم شوند و در نتیجه این دانه ها آب زیادی را در بدن نگه داشته و به تدریج در بدن آن را آزاد می کنند و برای رفع عطش در هنگام روزه داری بسیار مفید است.
خوابیدن با شکم پر بعد از سحر و افطار باعث سوء هاضمه و مشکلات گوارشی می شود. (حکمت روزه تنظیم اعمال حیاتی بدن و دفع اخلاط فاسد از بدن است)
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار