رکود و کاهش تولید گریبان واحدهای صنعتی کوچک را گرفته و علیرغم شعارهای اقتصادی اما هم اکنون بیش از ۳۰ درصد از واحدهای صنعتی کرمان با کاهش تولید و یا تعطیلی دست و پنجه نرم می کنند.
کد خبر: ۴۸۸۹۶۴
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۶ 04 September 2017
این روزها مهمترین مشکل کشور در سطح خرد و کلان رکود شدید اقتصادی است، رونق در تولید و پویایی بازار داخلی یکی از مهمترین عوامل رونق اقتصادی و خروج از رکود است اما سیاستهای انقباضی مالی و پولی که برای کنترل تورم طی چهار سال گذشته در دستور کار قرار گرفت بیش از هر بخش دیگر تاثیر منفی بر صنعت گذاشته است.

در استان کرمان نیز این روزها شهرکهای صنعتی و واحدهای تولیدی کوچک و متوسط اوضاع خوبی ندارند و سطح تولید با افت محسوس روبرو شده است.

اکثر واحدهای صنعتی موجود در کرمان به دلیل مشکلات مالی هم اکنون تعطیل شده اند و یا با بخشی از ظرفیت مشغول به کار هستند که نتیجه این وضعیت اخراج و یا تعدیل نیرو بوده است.

تکرار این فرایند موجب شده است حالا کرمان با نرخ بیکاری ۱۲ درصدی مواجه شود و کارفرماها نیز با ریسک بالایی نسبت به گذشته مواجه باشند.

عدم وجود زیر ساختهای مناسب اقتصادی که ناشی از تحریمها و سیاستهای چهار سال گذشته بوده است حالا سرمایه گذران را نیز از سمت واحدهای تولیدی به سمت واحدهای خدماتی و یا ورداتی روانه کرده است.

این روزها اگر سری به برخی از واحدهای صنعتی بزنید میلیاردها تومان سرمایه در قالب ساختمان، ماشین آلات و خطوط تولید را می بینید که بدون بهره برداری رها شده اند و سرمایه گذاران بخش صنعتی بیش از هر زمان دیگری با فشارهای مالی مواجه هستند.

مالیاتهای غیرمنطقی بر واحدهای صنعتی ورشکسته

صنایع کوچک یکی از مهمترین زمینه های اشتغالزایی و تولید محسوب می شود که متاسفانه در حال حاضر حال و روز خوشی ندارند طبق آخرین آمار حداقل ۳۰ درصد از این واحدها درگیر مشکلات ناشی از کمبود نقدینگی است.

اکثر این واحدها که بعد از بروز چالشهای اقتصادی در گیرودار مشکلات اقتصادی دولت دهم با مشکل مواجه شده بودند در دولت یازدهم نیز با ادامه مانع روبرو شدند و عدم حمایت برای خروج از رکود، عدم تزریق سرمایه در گردش، کمبود نقدینگی ناشی از نوسانات شدید قیمتها و مواد اولیه و از همه مهمترین افزایش غیر عاقلانه و ناگهانی مالیات روزگاری را برای آنها رقم زد که موجب شد درب بسیاری از این واحدها بسته شود.

در ادامه پای درد دل برخی از مدیران کارخانه های تعطیل شده می نشینیم، افرادی که تنها درخواستشان از مسئولان رفع موانع و رونق مجدد بخش تولید است.

یکی از سرمایه گذاران بخش صنعت به خبرنگار مهر می گوید: چند سال قبل ۱۰ میلیارد تومان برای ایجاد خط تولید سرمایه گذاری کردم اما از سال ۹۴ مجبور شدم واحدتولیدی را تعطیل کنم و همه کارگران هم بیکار شدند.
وی با اشاره به اشتغال ۱۰۰ نفر در این واحد تولیدی افزود: مهمترین مشکلی که با آن مواجه بودم عدم حمایت در بخش نقدینگی بود، وقتی ما برای دریافت وام به بانکهای عامل مراجعه می کردیم در کنار وثیقه های عجیب و سنگینی که درخواست می کردند متاسفانه نقدینگی مورد نیاز را هم در اختیار قرار نمی دادند.

وی افزود: در صورتیکه وام را هم دریافت کنیم باید با سود بالا و در اقساط کوتاه مدت باز پرداخت کنیم در حالیکه شرایط بازار و برگشت سود در چرخه اقتصاد و صنعت بسیار سخت شده است.

این تولید کننده کرمانی افزود: چگونه یک سرمایه گذار در شرایط کنونی رغبت می کند سرمایه خود را در بخش صنعت هزینه کند اگر این روزها به بازار نگاه کنید اکثر سرمایه گذارها به سمت کارهایی رفته اند که در کنار هزینه اندک سود بسیار داشته باشند.

واردات اسباب بازی چینی پر سود تر است

وی گفت: سرمایه من سالهاست خوابیده است و ضرر می دهم در حالیکه هم زمان با سرمایه گذاری بنده در بخش صنعت برخی از دوستان نصف این پول را در بخش واردات اسباب بازی چینی هزینه کردند و سودشان بسیار بیشتر شد.

یکی دیگر از سرمایه گذران می گوید: ۱۲۰ نفر را در واحد صنعتی به کار گرفتم و در ابتدا با تشویق مسئولان اقدام به سرمایه گذاری کردم اما وقتی کالا را در بازار عرضه کردیم با مشکلاتی از جمله مالیات های کمر شکن و قاچاق کالا و واردات موازی محصول از کشورهای مختلف مواجه شدیم.
این زن کرمانی افزود: سوله ای که خط تولید را راه اندازی کردم در حال حاضر متروک شده است و چشم اندازی برای رفع موانع نیز وجود ندارد.

وی بیان کرد: طی این مدت کسی به ما نگفت مشکلاتان کجاست و برای رفع مشکل و موانع باید چکار کنیم.

وی افزود: مالیات به یکباره افزایش یافت و دولت برای اینکه خودش درآمد داشته باشد روی صنایع کوچک که اکثرا با سرمایه های خرد دارند فشار آورد و هیچ حمایتی هم نکرد.

یکی دیگر از سرمایه گذران به خبرنگار مهر گفت: قرار بود با پول ناشی از هدف مندی یارانه ها تولید رونق بگیرد اما هیچ خبری از حمایتهای یارانه ای نشد از سوی دیگر قیمت اجناس گران شد و حالا صحبت از حذف یارانه ها ست! سوال این است اجرای این طرح چرا با این انحراف مواجه شد؟ مگر قرار نبود با اجرای طرح هدفمندی تولید رونق بگیرد.

وی افزود: کارخانه من با نیمی از توان در حال فعالیت است و به زودی با مشکل جدی مواجه می شوم سردخانه کارخانه در حال حاضر حتی یک کیلو گرم تولید ندارد.

وی بیان کرد: اگر این کارخانه فعال شود چندین خانواده درآمد خواهند داشت، محصول کشاورز را خریداری می کنم و در کنارش یک واحد بسته بندی مشتری خواهد داشت و شبکه توزیع هم فعال می شود و اگر این واحدها فعال نشوند در نهایت هیچ اتفاقی در بخش صنعت و تولید نخواهد افتاد.

وی گفت: چگونه است که از هزار و ۵۳۴ واحد صنعتی فعال در حال حاضر به ۴۰۰ واحد صنعتی رسیده ایم که آنها هم در معرض تعطیلی هستند.
وی بیان کرد: چرا می گویند اینجا بهشت سرمایه گذاری است مسئولان اول باید مشکل سرمایه گذارانی که واحدهای صنعتی آنها راکد شده است را حل کنند و این کار با نظارت دقیق و همکاری بانک مرکزی و پیگیری نماینده ها و مسئولان اجرایی حل می شود.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مهر اظهارداشت: مهمترین مشکلی که در بررسی های واحدهای صنعتی احصا شده است کمبود نقدینگی است.

محمد رضاپور ابراهیمی افزود: در دولت دوازدهم باید راهکاها برای رونق اقتصادی به صورت عملی پیدا شود و رکود پشت سرگذاشته شود.

وی افزود: در جلسات متعدد با سرمایه گذاران مشکلات شناسایی شده است و برای رفع این مشکلات برنامه ریزی با حضور مسئولان دستگاههای اجرایی انجام شده است.

وی خواستار رفع موانع تولید و تزریق نقدینگی به واحدهای صنعتی زود بازده شد و افزود: این واحدها در صورت رونق پایه اقتصاد را تقویت و موجب اشتغال زایی و افزایش امید به برنامه های اقتصادی دولت خواهند شد.

افزایش مالیات منطقی باشد

وی در خصوص افزایش مالیات ها نیز گفت: در شرایطی که صنعت با چالش مواجه است افزایش مالیاتنها باید منطقی باشد.

وی گفت: در بحرانهای اقتصادی واحدهای صنعتی کوچک بیشترین خسارات را داده اند و تامین سرمایه و حمایت از این واحدها بسیار با اهمیت است.

پور ابراهیمی افزود: برخی از این واحدها مورد حمایت قرار گرفته و گفته می شود از رکود خارج شده اند اما تعداد واحدهایی که هم اکنون در رکود به سر می برند بالاست و باید چاره اندیشی فوری انجام شود.
وی گفت: سرمایه گذار باید مورد حمایت باشد نه اینکه بعد از سرمایه گذاری با انواع مشکلات ناشی از بروکراسی و بی توجهی مواجه شود.

وی از بانکهای عامل نیز خواست شرایط لازم برای حمایت مالی و افزایش گردش مالی را برای واحدهای صنعتی فراهم کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمان نیز با اشاره به اینکه حمایت از این واحدها در اولویت کاری مسئولان استان قرار گرفته است بیان کرد: این حمایت ها با جدیدت بیشتر دنبال می شود.

محمدرضا فتوت با اشاره به مشکلات اقتصادی که در سال های گذشته گریبان کشور را گرفت افزود: تمام تلاش ما مدیریت و رفع مشکلات است تا در آینده نزدیک شاهد پویایی اقتصادی در استان کرمان باشیم.

وی به سرمایه گذاران اطمینان داد که مدیران استان کرمان حمایت و تلاش خود را به کار خواهند گرفت که موانع در مسیر تولید رفع شود.

وی به رفع بسیاری از مشکلات در استان کرمان خبر داد و افزود: این مشکلات باید در سطوح ملی نیز برطرف شود و در نهایت شاهد تولید، توسعه و رونق اشتغال در استان کرمان باشیم.

وی از اختصاص ۷۰ میلیارد تومان اعتبار به بخش تولید خبر داد و افزود: سرمایه گذاران در بخش صنعت و تولید مطمئن باشند تمام تلاش خود را برای رونق اقتصادی به کار گرفته ایم.

در کنار تلاش مسئولان در استان کرمان باید در سطوح ملی مشکلاتی از جمله واردات بی رویه کالاهایی که در داخل تولید می شوند متوقف و برای مشکل قاچاق کالا نیز چاره اندیشی شود از سوی دیگر مردم نیز باید با حمایت از تولید داخلی با کیفیت مسیر را برای رونق مجدد صنعت در کشور مهیا کنند.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار