رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان شهربابک بر لزوم رعایت نکات ایمنی به منظور جلوگیری از شیوع بیماری «کیست هیداتید» تاکید کرد.
کد خبر: ۴۹۵۱۹۷
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۲ 17 September 2017
مجید اسدی اظهار کرد: بیماری «هیداتیدوز» در اثر کیست های انگلی کرم پهن «اکینوکوکوس گرانولوزوس» ایجاد می شود و یکی از بیماری های خطرناک و مشترک بین انسان و دام به شمار می رود که از دو بُعد اقتصادی و بهداشتی مورد اهمیت است.

اسدی ادامه داد: در صورتی که کبد، ریه یا عضو مبتلا به کیست هیداتید در گاو یا گوسفند به نحوی مورد تغذیه حیوانات دیگر مانند سگ قرار گیرد، کیست‌ها در داخل روده کوچک باز شده و جوانه های داخل کیست به جداره روده کوچک می چسبند و بالغ می شوند و سرانجام کرم بالغ با تولید تخم چرخه را در طبیعت ادامه می دهد.

وی با اشاره به اینکه بیماری معمولا در اثر تماس مستقیم با سگ (از راه مدفوعی-دهانی) یا مصرف گوشت آلوده به انسان منتقل می شود، اظهار داشت: بیشترین حذفیات کشتارگاهی لاشه های دام های شهرستان شهربابک در اثر ابتلای دام به کیست هیداتید بوده است که نشانگر اهمیت موضوع است.

اسدی تصریح کرد: تمامی دامهای کشتار شده در کشتارگاه شهرستان به واسطه اعمال نظارت دقیق دامپزشکی از این انگل و بسیاری موارد مشابه پاک می شوند ولی دامهایی که به صورت غیرمجاز و غیربهداشتی در منازل ذبح می شوند به دلیل عدم طی مراحل نظارتی دامپزشکی از عوامل بالقوه انتشار بیماری هیداتید در جامعه هستند.

وی تصریح کرد: در دام ها سقط جنین، کاهش اشتها، ضعف شدید و در نهایت کاهش قابل ملاحظه محصولات دامی از علائم این بیماری به شمار می رود که می تواند منتهی به مرگ حیوان و بروز خسارات شدید اقتصادی برای دامدار شود.

اسدی گفت: راههای انتقال بیماری به انسان تماس نزدیک و مستقیم با سگ های آلوده یا تماس مستقیم با مدفوع سگ های آلوده و یا مصرف آب، غذاوسبزیجات آلوده شده به مدفوع سگ است.

وی تاکید کرد: در کنترل بیماری باید ارتقاء آگاهی مردم در زمینه استفاده از سبزیجات مورد توجه قرار گیرد به نحوی که سبزی باید کاملاً با مواد ضدعفونی کننده شسته و بعد مصرف شود.

اسدی اظهار کرد: تماس با سگ باید محدود شود زیرا ممکن است تخم انگل موی این حیوان را آلوده کرده باشد. البته با نگهداری حیوان تحت نظر دامپزشک و انجام معاینات دوره‌ای و درمان ضدانگل می‌توان این خطر را به نحو مؤثری کاهش داد.

وی تاکید کرد: از ذبح حیوانات (گاو، گوسفند و بز) در محلی خارج از کشتارگاه اکیداً خودداری شود و همچنین مردم  باید از خرید گوشت و فرآورده های دامی که معاینه نشده و مهر بهداشتی دامپزشکی ندارند خودداری کنند.

اسدی گفت: بازرسی لاشه در موقع ذبح، ضبط و معدوم کردن اندام های آلوده به کیست باید به نحوی انجام شود که اندام آلوده از دسترس سگ دور نگه داشته شده و حتماً سوزانده و یا به شکل بهداشتی دفن شوند.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان شهربابک بیان کرد: جمع‌آوری سگ های ولگرد و دفع بهداشتی و صحیح زباله نقش مهمی در مبارزه با این بیماری دارد که باید مورد توجه واقع شود.

وی از مردم درخواست کرد با کنترل سگ های خانگی و گله و درمان ضد انگلی آن ها با داروهای لازم و خودداری از در اختیار قرار دادن احشاء آلوده و خام به گوشتخواران مختلف و همچنین خوراندن شربت ضد انگل به دام های خود هر شش ماه یکبار، هر چه بیشتر از شیوع این بیماری در میان انسان و دام جلوگیری به عمل آورند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار