رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: از اینکه برجام لغو شود خوشحال نیستیم اما اگر آمریکایی ها بخواهند آن را لغو کنند حتما ما از آن استقبال می کنیم.
کد خبر: ۴۹۵۲۰۰
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۹ 17 September 2017
محمد مهدی زاهدی پیش از ظهر شنبه در نشست خبری اظهار داشت: کارهای تحقیقاتی، بازرسی ها و بررسی پرونده ها و مدارک صندوق ذخیره فرهنگیان وقت زیادی را از ما گرفت و تیم خبره ای از کارشناسان برجسته دیوان محاسبات کشور در این زمینه با ما همکاری داشته اند.

وی عنوان کرد: بانک سرمایه، هلدینگ مسکن فرهنگیان، شرکت ماشین سازی اراک، هلدینگ پتروشیمی حوزه بسیار گسترده است و ما سعی کرده ایم مسائل کلی و کلان آنها را بررسی کنیم و اصلا فرصت اینکه وارد جزئیات بشویم نیست و اگر می خواستیم وارد جزئیات شویم حداقل دو سال طول می کشید.

زاهدی با اشاره به اینکه گزارشات این پرونده ها آماده است، تصریح کرد: اولین گزارش قبل از تعطیلی تابستانه مجلس که مربوط به بانک سرمایه است در کمیسیون آموزش و تحقیقات قرائت شد ودیگر گزارشات از هفته آینده به تدریج در کمیسیون بیان می شوند. گزارشات مربوط به مدیران هلدینگ های مختلف، وزرا و مسئولان بانک ها را برای دریافت پاسخ ارسال کرده ایم و بعد جمع بندی نهایی را به صحن مجلس می فرستیم.

وی گفت: تخلفات بسیار سنگینی در صندوق ذخیره فرهنگیان و هلدینگ های مختلفی که در آن وجود داشته صورت گرفته و شاید بخشی از این مشکل مربوط به ساختار و اساس نامه صندوق، عدم نظارت پذیری آنها به ویژه در زمینه بانک سرمایه است که اجازه ورود سیستم نظارتی را نمی دادند.

زاهدی ادامه داد: همچنین برخی از این مشکلات مربوط به نظارت درونی می شود که آنها سیستم نظارتی درونی هم نداشتند و برخی مربوط به اعمال فشارهای سیاسی است. در یک بازه زمانی چهار ساله بیش از هفت مدیرعامل بانک سرمایه و هیئت مدیره تغییر پیدا کرده اند که در هیچ جای دنیا چنین اتفاقی رخ نمی دهد.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود:  در بانک سرمایه حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان وام و تسهیلات داده شده در حالی که اصلا این ظرفیت را نداشته و بیش از ۷۰ درصد یعنی حدود ۹ هزار میلیارد تومان وام مشکوک الوصول بوده اند، یعنی تضمین های لازم برای بازپرداخت آن نبوده یا به افرادی داده شده که اصلا صلاحیت و قابلیت دریافت چنین وام های را نداشته اند.

زاهدی با بیان اینکه تخلفات صورت گرفته در بانک سرمایه یکی از بزرگترین تخلفات مالی در کشور است، بیان کرد: به طور مثال در بانک سرمایه با تبانی های صورت گرفته به فردی چند صد میلیون تومان وام داده شده که در خیابان های تهران کارتون خواب بوده است و معمولا  این جور پول های به راحتی قابل برگشت نسیتند.

نماینده مردم کرمان و راو در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: به دلیل وجود برخی دغدغه ها در بحث فرهنگی برای اولین بار در کمیسیون آموزش و تحقیقات در دوره هشتم مجلس کمیته ای به نام «کمیته علوم انسانی» را تشکیل داده ایم.

وی تصریح کرد: در این دوره «کمیته علوم انسانی» را به «کمیته تربیت و فرهنگ اسلامی» تبدیل کرده ایم که هم در آموزش و پرورش و هم در دانشگاه ها این مسئله را دنبال کنیم و عمده هدف تشکیل این کمیته اجرایی شدن دانشگاه اسلامی است.

زاهدی بیان داشت: دانشگاه باید در حوزه های مختلف پیشگام باشد و در مسائل فرهنگی و سبک زندگی خط دهی و جریان سازی کند، حتی در حوزه سیاسی نیز پیشگام باشد نه اینکه سیاست بازی کند.

اسلامی شدن دانشگاه ها مورد غفلت واقع شده است

وی گفت: اکثر جوانان که به دانشگاه آمده اند با اساتید همراه هستند گاهی فضای دانشگاه را از نظر فرهنگی و آنچه که در  سند اسلامی شدن مطرح شده شایسته کشور نمی بینند و در نتیجه به بیرون از دانشگاه توجه می کنند؛ اینجا وظیفه سنگینی دستگاه تعلیم و تربییت و به ویژه مدیران ارشد مانند وزارء و معاونان فرهنگی آنها برعهده دارند و باید  براساس سند اسلامی شدن دانشگاه ها کار کنند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: به باور من سند اسلامی شدن دانشگاه ها همان سند تحول بنیادین آموزش عالی کشور است که در این زمینه غفلت شده و برخی ها فکر می کنند این سند فقط سند حوزه فرهنگی است و این در حالی که  حوزه های آموزش، پژوهش، ساختاری، مدیریتی و فرهنگی را شامل می شود.

بیشترین تنش های سیاسی در وزارتخانه علوم رخ داده است

زاهدی  بیان کرد: متاسفانه از اول انقلاب اسلامی تا کنون وزارت علوم یک وزارتخانه سیاسی بوده و بیشترین تنش های سیاسی در این وزارتخانه رخ داده است و اگر در وزارت علوم مسائل سیاسی در اولویت اول قرار داشته باشد یک خطر برای کشور محسوب می شود.

وی تاکید کرد: در چهار سال گذشته در وزارتخانه علوم همیشه حاشیه سازی وجود داشته و وزیر از درون مجموعه وزارت علوم انتخاب نشده بود.

زاهدی با اشاره به اینکه در چهار سال تصدی خود در وزارت علوم با افراد و طیف های مختلف سیاسی کار کرده ام و بر اساس شایستگی و توانایی به آنها در حوزه های مختلف مسئولیت دادم، گفت: در چهار سال گذشته در تغییرات به شایستگی افراد توجه نشد و با این تفکر نمی توان وزارت علوم و فناوری را پیش برد.

دغدغه ها در زمینه برجام جدی و درست است

وی در زمینه برجام گفت: ما آن زمان دغدغه های خود را به صراحت اعلام می کردیم که به مزاج دولتمردانمان خوش نمی آمد و اکنون مشخص شد آن دغدغه های ما کاملا جدی و درست بود.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در مباحث و جلساتی که با تیم مذاکره کننده برجام داشته ایم واقعا نقش آفرینی کرده و سوالات و نکات حرفه ای را در جلسه می پرسیدیم.

زاهدی بیان کرد: در زمینه برجام نه تنها پارگراف به پارگراف، جمله به جمله و حتی در یک جاهایی روی کلیدواژه ها با تیم مذاکره کننده بحث می کردیم و بعد نتیجه این شد که یک طرحی در مجلس برای ارائه آماده کردیم اما متاسفانه فشار روی ما زیاد بود که این طرح به این صورت خوب نیست تعدیل کنید.

وی افزود: علیرغم تعدیلاتی که انجام شد از بسیاری مسائل جلوگیری شد و اگر این اقدام مجلس نبود اکنون کشور از نظر امنیتی و نظامی در خطر بود زیرا آنها براساس بندهای قبلی تا عمق تاسیسات امنیتی و نظامی ما حضور داشته باشند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: ۱۲۰ هزار کلاس درس در کور نیاز به بازسازی و مرمت دارند که سه میلیارد دلار در مجلس برای بازسازی این مدارس تصویب کرده ایم.

وی گفت: برای وزارت علوم هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای خرید تجهیزات پیش بینی کرده ایم تا بتواند دانشگاه های خود را از نظر تجهیزات به روز کند.

اجازه ایجاد اسرائیل کوچک در کنار مرزهای ایران را نمی دهیم

زاهدی با اشاره به اینکه این روزها در منطقه شاهد اتفات بدی در منطقه هستیم، عنوان کرد: به عنوان نماینده شما در مجلس شورای اسلامی به آمریکا اخطار می دهیم که دست از توطئه های جدید خود بر دارد.

وی افزود: آمریکا به دنبال ایجاد اسرائیلی کوچک در کنار مرزهای ما است به دلیل اینکه شکست های مفتضحانه خود و دوستانش در منطقه به ویژه در عراق، یمن، سوریه روبرو شده به دنبال ایجاد یک منطقه شبیه به اسرائیل در کنار مرزهای ما است.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تصریح تا کید کرد: به آمریکا اخطار می دهیم که همانطور شکست های افتضحانه ای که از اول انقلاب تاکنون از ما خورده اید و سیلی های محکمی خورده اید مطمئن باشید این بار هم سیلی محکمی به شما خواهیم زد که مفتضحانه عقب نشینی می کنید.

زاهدی ادامه داد: به نوکران آمریکایی که می خواهند این کار را انجام دهند هم اخطار می دهیم که جمهوری اسلامی ایران اجازه نخواهد داد که یک اسرائیل دیگر در کنار مرزهایش ایجاد شود.

استقبال از لغو برجام توسط آمریکا

وی عنوان کرد: آمریکا  برجام را آورد با دفاع از آن به کرسی نشاند، خودتان پیشنهاد برجام را داده اید چرا آقای ترامپ هر روز به برجام یک انگ می زند و تحریم های جدیدی اتفاق می افتد.

زاهدی با اشاره به اینکه تمام این تحریم ها که صورت گرفته نقض برجام است، گفت: از اینکه برجام لغو شود خوشحال نیستیم، اما اگر آمریکایی ها بخواهند آن را لغو کنند حتما ما از  آن استقبال می کنیم.

وی تصریح کرد: مجامع بین المللی می فهمند که آمریکا یک کشور فریب کار است و این اولین فهم بین المللی از رفتار آمریکا خواهد بود، درست است که ما سانتریفیوژها را جمع کرده، نیروگاه اراک سیمان زده ایم و فردو رو تعطیل کرده ایم اما دانشمندان، جوانان و عمل ما هنوز وجود دارد.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس عنوان کرد: به آمریکا اخطار می دهیم کاری نکند که ما کاری را نباید انجام دهیم، مطمئن باشید اگر قرار باشد ما در این زمینه کاری کنیم سیلی به مراتب محکم تر از کره شمالی ها به شما خواهیم زد و امیدوارم این پیام به آقای ترامپ برسد که با ایران عزیز و قوی بازی نمی شود کرد.

وزارت امور خارجه در زمینه میانمار واکنش جدی نشان دهد

 وی افزود: در بحث میانمار یک ماه قبل من به دولت اخطار دادم که در این زمینه نمی شود نشست و ساکت بود، اما متاسفانه زمانی من اخطار به دولت مردانمان دادم آنها توجه نکردند تا اینکه مقام معظم رهبری وارد کار شدند.

زاهدی ابراز داشت: چرا دولتمردان و وزارت خارجه ما باید منفعل باشد تا یک نماینده مجلس فریاد بزند یا اینکه رهبر معظم انقلاب در این زمینه صحبت کنند.

وی افزود: انتظار داشتیم وزارت امور خارجه زمانی که صدای مستضعفان را می شنود فعال شود و امیدواریم وزارت امور خارجه این مسئله را محکم دنبال کند و کنفرانس سران اسلامی تشکیل و از مسلمانان میانمار حمایت شود.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: فلسفه اعتقادی ما این است نه تنها بایدمسلمانان را حمایت کنیم بلکه هر جای دنیا که مستضعف و ستمدیده وجود دارد باید مورد حمایت قرار گیرند و مسلمانان میانمار که بخواهیم بگوییم بنا به حمایت از شیعه را داریم همه آنها اهل سنت هستند.

زاهدی تصریح کرد: کشورهای به وجود آورنده داعش دم از این می زنند که این ها جنگ شیعه و سنی است و این ها می خواهند شیعه را نابود کنند و به خاطر مقابله با شیعه وجود آمده اند.

وی گفت: اکنون چرا در برابر مسلمانان اهل سنت میانمار عربستان، امارت، مصر و... و. ساکت  هستند و از این کشورها انتظار می رود در این زمینه پای کار بیایند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار