معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی استان کرمان گفت: حدود هشت درصد جمعیت استان کرمان را سالمندان تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۵۰۵۶۷۹
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۳ 09 October 2017
عباس بلندی عصر یکشنبه در شورای سالمندی شهرستان رفسنجان اظهار داشت: در سال ۱۹۹۰ سازمان ملل روز اول اکتبر را به عنوان روز جهانی تکریم از سالمندان و باتجربگان نامگذاری کرد که در کشور ما روز جهانی سالمند را به صورت هفته ملی سالمندان برگزار می کنیم.

وی افزود: مراحل زندگی انسان از نوزادی و کودکی تا سالمندی اجتناب ناپذیر و این روند طبیعی است اما مهم سالم سالمند شدن و سالم سالمند بودن است و ضرورت دارد از سنین پیش از سالمندی به فکر سلامت خود باشیم تا سالمندی سالمی داشته باشیم.

معاون اداره کل بهزیستی استان کرمان با تأکید بر ضرورت مناسب سازی محیط برای سالمندان و معلولان، تصریح کرد: اکثر ادارات حتی یک رمپ مناسب یا آسانسور برای راحتی ورود و خروج معلولان و سالمندان ندارند لذا باید به گونه ای برنامه ریزی کنیم که یک سالمند و معلول در یک اداره بخواهد حضور پیدا کند به راحتی ورود کند و تکریم سالمند به این معنا است.

بلندی با بیان اینکه حدود ۶۰۰ میلیون نفر سالمند در جهان وجود دارد، یادآور شد: ۱۰ درصد جامعه ایرانی سالمند است و حدود هشت درصد جمعیت استان کرمان را سالمندان تشکیل می‌دهند.

وی تصریح کرد: از سال ۵۵ درصد سالمندی در ایران پنج درصد بود و اکنون ۱۰ درصد شده که پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰ این جمعیت به ۲۰ درصد برسد.

معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی استان کرمان به اهمیت تکریم سالمندان اشاره و تصریح کرد: در آیات و روایات بر تکریم سالمندان تأکید شده است، پیامبر اکرم (ص) فرمودند «احترام به سالمندان امت من، گرامیداشت من است» و امام صادق (ع) می فرمایند «سالمندان خود را تکریم کنید».

بلندی ابراز کرد: استفاده از تجربیات سالمندان را باید داشته باشیم چرا که این قشر کوله‌باری از علم و تجربه به همراه دارند که می‌تواند چراغ راهی در زندگی جوانترها باشد.

وی اضافه کرد: تاسیس مرکز سالمندان روزانه اتفاق خوبی است که در کشور افتاده که در رفسنجان نیز انجام گرفته و این مراکز خدمات فیزیوتراپی، کاردرمانی، روانپزشکی، پرستاری و ... ارائه می کنند و باید با همکاری بهزیستی و مسئولان این مراکز افزایش یابند.

شورای سالمندی شهرستان رفسنجان با همکاری معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی، بهزیستی، بیمه، کانون بازنشستگان، جهاد کشاورزی، موسسه تحقیقات سالمندی در محل سالن آمفی تئاتر موزه برگزار شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار