پرورش ماهی خاویاری و آرتمیا به عنوان دو گونه در معرض انقراض اما پر سود در مزارع پرورش آبزیان در کرمان این روزها رونق گرفته و موجب افزایش ارزآوری و اشتغال در استان شده است.
کد خبر: ۵۰۶۹۸۶
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۳ 11 October 2017
کرمان یک سوم باغ های کشور را در خود جای داده است و علیرغم خشکسالی و کم آبی شدیدی که در استان وجود دارد ۹۰ درصد از آب استحصالی در استان کرمان در بخش کشاورزی استفاده می شود که بخش قابل توجهی از این میزان در آبیاری سنتی باغ ها هر سال هدر می رود.

این آمار طبق نظر بسیاری از مسئولان کرمان با توجه به ارزش آب در استان موجب شده ارزش اقتصادی کشاورزی زیر سوال برود به همین دلیل طرح هایی مانند استفاده بهینه از آب های موجود در بخش کشاورزی در دستور کار قرار گرفته است.

احداث مزارع پرورش ماهی های سرد آبی و گرم آبی طی سال های اخیر در دستور کار جدی قرار گرفته است و بخش قابل توجهی از نیاز استان از این حوضچه های پرورش ماهی تامین می شود اما طی سال های اخیر در این بخش نیز تولید بهینه مورد توجه جدی قرار گرفته است.

در همین راستا تولید گونه های نادر آبزی از جمله آرتمیا و ماهی خاویاری در دستور کار قرار گرفته است.

هم اکنون چندین مزرعه تولید ماهی خاویاری در کرمان احداث شده است این پروژه هر چند عمری کمتر از چهار سال در کرمان دارد اما طبق براوردهای اقتصادی بازدهی مطلوبی داشته است.

یکی از افرادی که در این زمینه سرمایه گذاری کرده است دلیل این امر را توصیه مسئولان جهاد کشاورزی به احداث مزرعه پرورش ماهی اعلام کرد و گفت: کارشناسان در بازدید از باغهای میوه اعلام کردند در صورت ایجاد حوضچه های پرورش ماهی آب باقیمانده از این استخر ها در کنار سود اقتصادی که پرورش ماهی دارد به عنوان یک کود موثر می تواند در افزایش تولید محصولات کشاورزی نیز تاثیر گذار باشد.

وی افزود: هم اکنون چند گونه ماهی خاویاری در این مرکز پرورش داده می شود و حدود ۱۰ هزار قلعه ماهی در  مرکز وجود دارد.

وی با اشاره به مقرون به صرفه بودن پرورش ماهی خاویاری گفت: هر کیلو گوشت این ماهی ۶۵ هزار تومان و هر کیلو خاویار ۸ میلیون تومان سود دارد.

وی بیان کرد: محصول تولیدی را به بازارهای مصرف صادر می کنیم و با توجه به اقلیم مناسبی که در منطقه وجود دارد کیفیت محصول نیز مناسب است و استقبال خوبی در بازار شده است.

پرورش آبزیان با ارزش اقتصادی بالا در دستور کار قرار دارد

مدیرکل شیلات استان کرمان در گفتگو با مهر در این خصوص اظهارداشت: یکی از با ارزش ترین گونه های آبزی در کشور ماهی خاویاری است که انحصار بخش قابل توجهی از بازار در دست ایران است و مشتریهای بالفعل در بازارهای بین المللی داریم.

رها ابوالقاسمی افزود: از سوی دیگر شاهد تهدید نسل این گونه ها به دلیل صید بی رویه هستیم به همین دلیل پرورش ماهی خاویاری به صورت جدی انجام و حمایت می شود و در کرمان نیز در چند سال گذشته پرورش انواع آبزیان هدف گذاری شده است.

وی بیان کرد: هم اکنون ۵ مرکز پرورش ماهی خاویاری در شمال استان کرمان وجود دارد و دارای مزیت اقتصادی قبال توجه است.


این مسئول بیان کرد: به ازای تولید هر ۷ تن ماهی در استان سه تا چهار شغل ایجاد می شود که شامل انواع آبزیان سرد آبی و گرم آبی و خاویاری و حتی آرتمیا است.

وی افزود: در استان کرمان تولید ماهی با توجه به اقتصاد مقاومتی در دستور کار است و هدف گذاری ما در یک برنامه پنج ساله تولید چهار هزار و ۸۰۰ تن ماهی در سال است.
وی با توجه به خشکسالی و کمبود آب در کرمان گفت: در استان آبزی پروری خرد در دستور کار قرار دارد و سعی می کنیم سرمایه گذاران به خصوص فعالان بخش کشاورزی را به سمت تولید آبزیان سوق دهیم.

ابوالقاسمی اظهارکرد: تا اواخر سال گذشته ۴۰۳ مرکز تولید ماهی در استان کرمان راه اندازی شده است که در همین مدت دو هزار و ۳۰۰ تن ماهی تولید شد.

وی ادامه داد: برنامه ما افزایش تولید در دراز مدت و تولید محصولات از منابع موجود است.

وی همچنین به وجود بزرگترین مزرعه تولید آرتمیا در رفسنجان اشاره کرد و بیان کرد: در این زمینه در کشور رتبه اول را داریم و انتظار داریم تولیدماهی خاویاری هم با توجه به صرفه اقتصادی که وجود دارد توسعه یابد.

وی پرورش ماهی خاویاری را جزو جدیدترین طرح های آبزی پروری در کرمان دانست و افزود: بچه ها ماهی های مورد نیاز با نظارت کامل تامین می شود و در مجموع شش هزار و ۵۰۰ ماهی خاویاری وارد استان شده است که این میزان توسعه می یابد.

سرمایه گذاران حمایت می شوند

عباس سعیدی، رئیس جهاد کشاورزی شمال کرمان نیز در گفتگو با مهر اظهارداشت: یکی از مشکلات ما در بحث کشاورزی کمبود منابع آبی است به همین دلیل استفاده بهینه از آبهای موجود با روش های علمی و نو در دستور کار قرار گرفته است.

وی پرورش ماهی را از مهمترین رویکردهای موجود در استان دانست و تاکید کرد که از کشاورزانی که تمایل به سرمایه گذاری در این بخش داشته باشند حمایت می شود.


وی تصریح کرد: یکی از مواردی که در بحث کشاورزی در استان کرمان مطرح است استفاده از آبهای موجود با حداکثر مصرف بهینه است احداث مزارع پرورش ماهی در بالا دست باغ ها و مزارع کشاورزی می تواند در کنار افزایش تولید آبزیان در استان موجب تغذیه بهتر گیاهان و تولید محصول با کیفیت شود و در حقیقت این زنجیره با ارزش افزوده قابل قبول در اختیار کشاورزان قرار خواهد گرفت.

سعیدی بیان کرد: در بخش پرورش آبزیان نیز سیاست تولید گونه های با بهره وری بالا در دستور کار قرار گرفته است و به همین دلیل سراغ تولید گونه هایی مانند ماهی های خاویاری در استان کرمان هستیم و از سرمایه گذاران نیز حمایت می کنیم.

وی مدت زمان برداشت ماهی خاویاری را چهار سال دانست و بیان کرد: طبق بررسی های صورت گرفته و با توجه به اقلیم استان امکان توسعه این صنعت در کرمان وجود دارد.

وی بیان کرد: بچه ماهی های خاویاری استان کرمان از مرکز تکثیر ماهیان خاویاری شهید بهشتی شمال کشور و با کیفیت مطلوب انتخاب و در کرمان تکثیر و پرورش داده می شوند.

تامین بخش قابل توجهی از نیاز بازار داخل استان در حالی از مزارع ماهی کرمان انجام می شود که صادرات آرتمیا و خاویار می تواند اثر قابل توجهی بر ارزآوری استان با تکیه بر توانمندی بومی داشته باشد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار