به مناسبت آغاز ماه صفر آیین سنتی حرکت نمادین کاروان اسرای کربلا به شهر شام در روستای ده‌زیار کرمان برگزار می‌شود.
کد خبر: ۵۱۰۶۱۸
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۳ 18 October 2017
همه ساله همزمان با آغاز ماه صفر سالروز ورود اسرای کربلا به شهر شام و کاخ یزید ملعون، آئین سنتی حرکت این کاروان در روستای ده‌زیار کرمان از توابع بخش چترود برگزار می‌شود.

مدیر اجرایی هیئت تعزیه‌خوانی حضرت ابوالفضل‌(ع) روستای ده‌زیار در گفت‌وگو با تسنیم اظهارداشت: این مراسم هر ساله باشکوه‌تر از سال‌های گذشته برگزار شده و استقبال خواهران نیز که شبیه اسرای کربلا لباس می‌پوشند، بیشتر می‌شود.

وی هدف از راه‌اندازی این کاروان را زنده نگه داشتن قیام حضرت سیدالشهداء(ع) و نهضت عاشورا بیان کرد و گفت: این کاروان می‌تواند بازگوکننده‌ روایت ورود مظلومانه‌ اسرای کربلا به شهر شام باشد.

ثارالله انکوتی با بیان اینکه اجرای هنرمندانه و شبیه‌خوانی به‌عنوان یک هنر عاشورایی تاثیر مهمی در تبیین لحظه به لحظه وقایع عاشورا دارد خاطرنشان کرد: آنچه که در این مراسم مشاهده می‌شود لمس نزدیک به واقعه و دیداری صحنه‌های عاشورا است که توسط مخاطبان تعزیه درک می‌شود و تاثیرگذاری عمیقی دارد.

وی افزود: کاروان نمادین اسرای کربلا از حدفاصل شهرهای کاظم‌آباد و چترود، منطقه زیارتی "شاه مردان" حرکت و با طی مسیر حدود 5 کیلومتری در میان استقبال عزاداران حسینی وارد روستای ده‌زیار می‌شود.

مدیر اجرایی هیئت تعزیه‌خوانی حضرت ابوالفضل‌(ع) روستای ده‌زیار تصریح کرد: پس از ورود کاروان به سقاخانه و دارالشفای حضرت ابوالفضل(ع) روستای ده‌زیار، مراسم عزاداری و نوحه‌خوانی توسط مداحان اهل‌بیت(ع) و تعزیه‌خوانان برگزار و سپس نماز جماعت مغرب و عشاء اقامه می‌شود.

انکوتی با اشاره به اینکه این مراسم روز جمعه 28 مهرماه جاری از ساعت 14 از شاه‌مردان آغاز می‌شود گفت: آئین حرکت کاروان اسرا با اجرای مجلس تعزیه بازار شام و شهادت حضرت رقیه(س) همراه است که بعد از اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء در محل سقاخانه و دارالشفاء حضرت ابوالفضل(ع) ده‌زیار برگزار می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار