متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی گفت: متاسفانه یزدی‌ها امروزه علاوه بر خوردن شیرینی رو به مصرف فست‌فودها آورده‌اند به‌طوری‌که یزد در مصرف فست فودها رتبه بالایی در کشور دارد.
کد خبر: ۵۱۲۳۸۲
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۲ 22 October 2017
به گزارش «تابناک یزد»دکتر «حسن مظفری» متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی در خصوص تغذیه و غذاهای مخصوص یزدی‌ها گفت: غذاهای سنتی در یزد خیلی با استان‌های همجوار متفاوت نیست اما در این بین شیرینی‌های سنتی یزد که شهره بین‌المللی است و این روزها یکی از متهمان بیماری بین یزدی‌ها محسوب می‌شود، برندی برای این استان شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد ادامه داد: معروف‌ترین و خاص‌ترین غذای یزد، شولی یزدی است که بیشتر شبیه سوپ است و با توجه به مواد اولیه که در آن استفاده می‌شود یک وعده غذایی مطلوب است و در فصول مختلف قابل استفاده است و توصیه می‌شود.

وی افزود: علاوه بر اینها برخی مواد غذایی که مخصوص یزد است و بعضا فراموش شده خورش قیمه یزدی است که به جای لپه در آن نخود می‌ریختند و منحصر به یزد بود اما دیگر این خورشت بین یزدی ها متداول نیست.

دکتر مظفری اظهار کرد: متاسفانه یزدی‌ها امروزه علاوه بر خوردن شیرینی رو به مصرف فست‌فودها آورده‌اند به‌طوری‌که یزد در مصرف فست فودها رتبه بالایی در کشور دارد و فراوانی مراکز عرضه این نوع غذاها در سطح شهر حکایت استقبال مردم از این عادت بد غذایی است.

متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی گفت: همراه با مصرف فست‌فودها مصرف نوشابه هم در یزد زیاد است و از همه چیز بدتر اینکه یزدی‌ها علاوه بر خوردن فست‌فود و داشتن عادات بد غذایی پرخور نیز هستند و همین خوردن زیاد مواد غذایی مشکلات را بیشتر کرده است؛  در واقع مردم به خاطر تغذیه بد سن پیری که باید در 60 تا 70 سالگی تجربه کنند را در 20 سالگی تجربه می‌کنند.

وی اذعان کرد: متاسفانه عادت‌های بد غذایی یزدی‌ها، این استان را در برخی بیماری‌ها مانند دیابت، بیماری‌های قلب عروقی، فشار خون، سرطان در جایگاه اول تا سوم کشور قرار داده است.

به گزارش یزد ندا،عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد عنوان کرد: در کل غذاهای سنتی به غذاهای نوپدید و نوظهور با توجه به مواد تشکیل دهنده آنها ترجیح دارند و توصیه می‌شود غذاهای سنتی خورده شود.

دکتر مظفری همچنین در خصوص تاثیر شرایط اقلیمی بر نوع تغذیه گفت: در فصول مختلف و تغییرات آب و هوا ذائقه آدم‌ها فرق می‌کند و قدر مسلم مردمان هر منطقه‌ای با توجه به ویژگی‌های اقلیمی و آب‌وهوایی ذائقه‌های مختلفی نیز دارند؛ همانطور که فصول تغییر می‌کنند به طور قطع ذائقه انسان‌ها نیز تغییر می‌‎کند برای مثال در فصل تابستان مردم بیشتر از هندوانه استفاده می‌کنند اما در فصل سرما میل به صیفی‌جات بیشتر از هندوانه و غیره است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار