رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان از رتبه پنجم استان کرمان در کشور به جزء استان تهران از لحاظ درآمد استان‌ها در لایحه بودجه سال 97 خبر داد.
کد خبر: ۵۳۹۱۸۲
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۱ 16 December 2017
«جعفر رودری» صبح امروز 25 آذرماه در جلسه بررسی لایحه بودجه سال 97 استان کرمان اظهار کرد: بودجه سال 97 از نظر ساختار و محتوا دارای تفاوت‌های بسیار جدی است  که این تغییر ساختار همراه با یکسری تفاوت‌های ظاهری در دیدگاه مردم از جمله حذف یارانه‌های دهک‌های بالای جامعه است که مسئولان باید ابتدا این تغییرات را درک کرده تا بتوانند برای مردم تحلیل کنند.

رودری با بیان این‌که کل بودجه کشور یک میلیارد و 194 هزار میلیون ریال است که 35 درصد آن متعلق به بودجه عمومی و 65.5 درصد بودجه شرکت‌های دولتی، موسسات انتفاعی وابسته به دولت است، تصریح کرد: 65 درصد مصارف بودجه عمومی دولت در بخش هزینه‌ها، 14.2 درصد در بخش تملک دارایی‌های سرمایه‌ای، 7.4 درصد در بخش تملک دارایی‌های مالی و 13.4 درصد در بخش درآمدهای اختصاصی مصرف خواهد شد.

وی با بیان این‌که 3 بخش اصلی به‌عنوان منابع اصلی بودجه دولت در نظر گرفته شده که بخش اول آن، از طریق درآمدها خواهد بود، در ادامه تصریح کرد: کل منابع عمومی بودجه دولت 368 هزار میلیارد تومان است که از محل درآمدها 193 هزار میلیارد تومان، از محل واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای 106 هزار میلیارد تومان و 68 هزار میلیارد تومان از محل واگذاری دارایی‌های مالی است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان با اشاره به اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان در لایحه بودجه سال 97 اظهار کرد: در شرایطی بودجه سال 97 بسته شده است که 101 هزار میلیارد تومان از عواید فروش نفت در منابع دولتی در نظر گرفته شده است.

رودری با اشاره به ویژگی‌های بودجه سال 97 اظهار کرد: اصلاح ساختاری جدی در تدوین بودجه در نظر گرفته شده است که شامل بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد، توجه ویژه به تولید و اشتغال، حرکت به سمت تمرکززدایی و افزایش شفافیت و انضباط بودجه‌ای است.

رودری با اشاره به اولویت‌های لایحه برنامه بودجه سال 97 اظهار کرد: آب، محیط زیست، حمل و نقل ریلی و عمومی، توجه به مسکن و بافت‌های فرسوده، تقویت بنیه دفاعی و ... از اولویت‌های بودجه سال 97 است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان با اشاره به این‌که توسعه سواحل مکران یکی دیگر از اولویت‌های بودجه سال 97 کشور است، تصریح کرد: پیش‌بینی شده 6 میلیون جمعیت در این سواحل می‌توانند قرار گیرند که استان کرمان به‌عنوان پیشتیبان این منطقه می‌تواند نقش موثری در این حوزه را داشته باشد.

رودری با اشاره به توجه ویژه به اشتغال و تولید و حل معضل بیکاری کشور به‌عنوان یکی از ویژگی‌های دیگر بودجه سال 97 تصریح کرد: بخش عمده‌ای از جمعیت بیکار کشور دارای تحصیلات عالیه هستند که این مهم در کشور در حدود 45 درصد و در استان کرمان در حدود 65 درصد است.

وی با اشاره به اصلاح فرآیند توزیع منابع در بودجه سال آینده تصریح کرد: افزایش اعتبارات و اختیارات استان‌ها، اولویت‌بندی اهداف کمی دستگاه‌های اجرایی و امکان حذف موازی کاری‌ها و صرفه‌جویی در اعتبارات دستگاه‌های اجرایی از جمله موارد استقرار بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد در بودجه سال 97 در نظر گرفته شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان با اشاره به افزایش شفایفت در تدوین بودجه 97 تصریح کرد: در لایحه بودجه سال 97، ردیف‌های بودجه تا جایی که امکان بوده کم و یا تعدیل شده به طوری‌که 45 ردیف در بودجه 97 حذف شده است.

رودری با بیان این‌که برای نخستین بار بودجه آموزش و پرورش و بنیاد شهید و امور ایثارگران در بوجه 97 به صورت استانی تصویب شده است، تصریح کرد: 126 هزار میلیارد تومان تأمین منابع برای طرح‌های عمرانی در کشور در بودجه 97 در نظر گرفته شده که نشان می‌دهد بودجه سال 97 یک بودجه فنی است.

وی با اشاره به وجود 71 هزار پروژه نیمه تمام در سطح کشور وجود دارد اظهار کرد: از این تعداد حدود 6000 پروژه نیمه تمام ملی و 65 هزار پروژه استانی است که در استان کرمان نیز ما مشخص شده است.

رودری با بیان این‌که بحث واگذاری‌های امروز خیلی عملی نیست، تصریح کرد: این اتفاقات از طریق امکان تأمین کالا و خدمات مورد نیاز دولت از طریق بخش غیر دولتی، تفکیک طرح‌های قابل واگذاری و قابل مشارکت با بخش خصوصی، تصریح مصادیق مشارکت(شامل پدیدآوری، طراحی، ساخت، تجهیز، نوسازی، بهره‌برداری، تعمیر و نگهداری)، امکان اهرم کردن منابع بودجه‌ای از طریق وجوه اداره شده و یارانه سود تسهیلات، امکان استفاده از منابع صندوق توسعه ملی، بانک‌ها، بازار سرمایه و تأمین مالی خارجی و ... امکان‌پذیر است.

وی با اشاره به توجه ویژه به عدالت اجتماعی تصریح کرد: کاهش فقر مطلق از طریق تحت پوشش قرار دادن تمام افراد با درآمد کمتر از میزان مستمری نهادهای حمایتی یکی از گام‌های دولت در راستای حذف فقر مطلق است که پیش‌بینی می‌شود بین 600 هزار تا 800 هزار خانوار مشمول دریافت مابه‌التفاوت شوند ضمن آن‌که این خانوارهای جدید تحت پوشش کمیته امداد امام(ره) و سازمان بهزیستی قرار می‌گیرند.

رودری با بیان این‌که پیش‌بینی می‌شود بین 600 هزار تا 800 هزار خانوار مشمول دریافت مابه‌التفاوت شوند. این خانوارهای جدید تحت پوشش کمیته امداد امام(ره) و سازمان بهزیستی قرار می‌گیرند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان با بیان این‌که 341 هزار نفر در صف انتظار برای بهره‌بندی از پوشش کمیته امداد و بهزیستی افزود: 35 صدک خانوارهای کشور زیر خط فقر 1312.5هزار تومان،  2 صدک زیر خط فقر 1312.5هزار تومان، 9 صدک مخارج ماهانه کمتر از 700 هزار تومان دارند.

وی با اشاره به اقدامات آتی دولت برای حذف فقر مطلق در جامعه تصریح کرد: در سال‌های آینده بنا به ملاحظات اقتصادی کشور و کاهش شمار یارانه‌بگیران یکسری اقدامات پیش‌بینی شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به پالایش افراد تحت پوشش کمیته امداد بر اساس معیارهای فقر، تهیه بانک اطلاعاتی افراد واجد شرایط و شناسایی آن‌ها، تبدیل سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها به صندوق رفاه اجتماعی با مأموریت حذف فقر مطلق و بخشی از منابع ناشی از حذف یارانه‌بگیران متمکن صرف بهبود بهداشت و سلامت آحاد جامعه اشاره کرد.

رودری با بیان این‌که در لایحه بودجه سال 97 پیش‌بینی شده است حدود 34 میلیون یارانه‌بگیر حذف شوند و تنها41 میلیون و 800 هزار نفر باقی بمانند تصریح کرد: از محل حذف این افراد 19 هزار میلیارد تومان منابع برای کمک به منابع بودجه آزادسازی خواهد شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان با بیان این‌که نرخ تسریع دلار در بودجه سال 96، 3500 تومان در نظر گرفته شده است، افزود: میزان صادرات نفت ایران در این لایحه، 2 میلیون و 400 هزار بشکه پیش بینی شده است که فروش آن میان 55 تا 60 دلار در نظر گرفته شده ضمن آن‌که حدود 13 درصد فروش نفت به صندوق توسعه ملی واریز خواهد شد.

رودری در ادامه به اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان در سال 97 اشاره و تصریح کرد: کل بودجه استان کرمان از 1370 هزار میلیارد تومان در سال 96 به 1273 میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است که این کاهش در حدود 7 درصد بوده اما از میانگین کشوری (11.6 درصد) کمتر خواهد بود.

رودری با بیان این‌که استان کرمان 1618 میلیارد ریال در اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه استان رتبه ششم کشور را پس از استان‌های خوزستان، فارس، سیستان و بلوچستان، بوشهر، خراسان‌رضوی را به خود اختصاص داده است، افزود: در حوزه اعتبارات هزینه‌ای استان نیز 15 درصد نسبت به سال 96 شاهد افزایش هستیم ضمن آن‌که در مقایسه اعتبارات هزینه‌ای سال 97 با احتساب بودجه‌های آموزش و پرورش و بنیاد شهید، شاهد رشد 7.9 درصدی نسبت به مصوب سال 96 هستیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان با اشاره به درآمد استان‌ها در لایحه بودجه سال 1397(بیش از 90 درصد درآمد مربوط به مالیات است) افزود: کرمان رتبه پنجم کشور به جزء استان تهران را از لحاظ درآمد استان‌ها در لایحه بودجه سال 97 به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به تعیین پروژه‌های ملی و استانی ویژه پیش‌بینی شده در لایحه بودجه سال 97 تصریح کرد: برای نخستین بار تعیین اعتبار احداث راه‌آهن «کرمان – سیرجان» در لایحه بودجه سال 97 درج شده ضمن آن‌که اعتباراتی چون احداث آزادراه «سیرجان – بندرعباس»، بزرگراه «کرمان – زرند»، احداث راه‌آهن «کرمان – زاهدان»، تکمیل پیست دوچرخه‌سواری کرمان و ... پیش‌بینی شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار