طومار ۱۸ متری اهالی پارس آباد در دفاع از حقابه دشت مغان از رودخانه ارس و استفاده از این آب جهت توسعه پایدار منطقه در مقابل مصلی امام خمینی (ره) این شهرستان امضاء شد.
کد خبر: ۵۳۹۵۲۱
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۵ 17 December 2017

تابناک اردبیل: این طومار که توسط تعدادی از فعالان اجتماعی پارس آباد مغان تهیه شده بود، با استقبال بی نظیر پارس آبادی ها اعم از اساتید دانشگاه، معلمان، کارمندان، دانشجویان، شورای اسلامی شهر، مدیران و اقشار مختلف مردم روبرو شده و به امضاء رسید.

اهالی مردم پارس آباد مغان در این طومار ۱۸ متری که به امضای بیش از ۵ هزار نفر رسیده است، اهالی مراتب حمایت قاطع خود از حقابه مغان را اعلام کرده و به انحاء مختلف مناطق مختلف دشت مغان مراتب اعتراض شدید خود را نسبت به انتقال  آب ارس به خارج از حوضه آن در دشت مغان را اعلام کرده اند.

متن طومار مردم پارس آباد مغان که به رهبر معظم انقلاب اسلامی نوشته شده است به این شرح است:

جهان را صاحبی باشد خدا نام

کزو شوریده دریا گیرد آرام

از خاطر عاطر مقام معظم رهبری بگذرد

السلام علیکم و رحمه الله و برکاته

آقاجان،

کسانی که با منتهای نادانی و بلاهت، هزاران مشکلاتی را برای کارون، برای زاگرس نشینان عزیز، برای چهار محالیان صبور و برای خوزستانیان گرامی ایجاد کرده اند، کسانی که با حماقت مشوه به خیانت، زبرجد و گوهر میلیون ساله ارموی را خشکیده اند و مردم خردگرای تبریز را در گرداب طوفان نمکی گرفتار کرده اند، اینک دست تطاول به دشت مغان و رودخانه ارس دراز کرده اند و قصد نابودی سرزمین دلیران و پهلوانان و مرزبانانی را دارند که در هر لحظه آماده اند به یک فرمان حضرت عالی، دمار از روزگار آنها در آورند!

مرزنشینانی که به تعبیر آن وجود نازنین به پاسداران ناموس وطن شهره شده اند. در ریشه هر بوته ای، خون شهیدی جاری است!

آقاجان،

فرزندان مرزنشین شما، با دلی شکسته و محزون از این همه جفایی که بر سر آب کشور آمده است، با قلبی مالامال از عشق به میهن اسلامی ایران، دست التجا به دامن بلند شما یازیده اند، اطمینان داریم که با نهیب حیدری شما، بساط این نامردیها جمع خواهد شد و هر کدام از این نامردان، تسلیم دادگاهی خواهند شد تا کسی را دگرباره زهره آن نباشد که مرزنشینان تابع اوامر کاشف الغطاء، صاحب ریاض، صاحب کفایه ، امام راحل و حضرت عالی را دوباره بیازمایند!

آقاجان،

در این سرمای زمستانی، فرزندان شما، در غم از دست دادن سرزمینهای آبا و اجدادی خود، غصه دار حرمان روزی خانواده و آوارگی ناشی از ویرانی دشت مغان، در اقصای میهن هستند، میدانیم که هیچ گاه اجازه نخواهید فرمود، نگین و شریان آبادانی مغان به ویرانی مرزها مبدل شود و خون زندگی در رگهای آراز بخشکد.

به استحضار می رساند که در دهه ۱۳۵۰ با وسعت ۹۲ هزار هکتار از اراضی حاصلخیز مغان تحت پوشش کانالهای آبیاری قرار گرفت و در چند سال اخیر با عنایت ویژه آن رهبر فرزانه، از صندوق توسعه ملی مبلغ یک میلیارد دلار جهت مهار آبهای مرزی و  تحت پوشش قرار دادن ۶۲ هزار هکتار دیگر از خاک مغان  اختصاص یافته و عملیات عمرانی آن بسرعت انجام می گیرد و طبق برنامه تا پایان سال ۹۷ به اتمام خواهد رسید.

حق آبه یک میلیارد و ششصد میلیون مترمکعبی حال حاضر مغان توان تأمین آب یکصد و پنجاه وچهار هزار هکتاری را نخواهد داشت،حال چگونه می خواهند این سهم مغان را به یک سوم کاهش دهند؟ در آن صورت تکلیف این همه هزینه کرد نظام مقدس در این منطقه چه خواهد شد؟ دنیا به دنبال آب و مشتی خاک حاصلخیز است ولی در کشور ما می خواهند آب حاصلخیزترین خاک زراعی را قطع و آن را به دشتهایی ببرند که خاک درجه سه دارد،اگر این اقدام غیرمنطقی صورت پذیرد تکلیف این وسعت خاک حاصلخیز که امکان توسعه آن تا سیصدهزار هکتارنیز وجود دارد ، چه می شود؟ تکلیف جمعیت ۳۵۰ هزار نفری تولیدگر مغان چه می شود؟

مجریان طرح انتقال آب از  حوضه رود ارس به  حوضه آبی شبستر و تبریز و دریاچه ارومیه چرا نامه شماره  ه/ب ۳۲۹۹۴به تاریخ۹۲/۶/۲ مجلس شورای اسلامی مبنی بر ملغی الاثر نمودن تصویب نامه هیئت دولت به شماره ۹۱۰۷۸/۴۹۱۴۹به تاریخ۹۲/۴/۱۸ موضوع انتقال آب رود ارس به شبستر و دریاچه ارومیه را نادیده گرفته و اقدام خودسرانه انجام داده اند؟ اگر در این نظام ولایی،  دولتمردان قانون مصوب مجلس را نادیده بگیرند ،  سنگ روی سنگ بند نخواهد شد!
آقاجان،

در این ایام دلتنگی، غصه دل با شما می گوییم، چون فریادرس دیگری نداریم، اجازه دیدار فرمایید تا به تماشای صورت مبارک، دلهایمان تشفی یافته و غم دل از نامردمی ها با شما باز گوییم.

فرزندان مرزدار شما در  دشت مغان

کناره های رودخانه آراز و اردبیل

علمداران و سربازان به فراز آمده از روح و غیرت ۲۰۰ هزار شهید مرزدار

///

///

///

///

///

///

///

///

///

انتهای پیام/آران مغان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار