۲۴ روز است که کرمان می لرزد طی این مدت سه زمین لرزه بالایی شش ریشتر روی داده به بیش از ۲۱۰۰ خانه خسارت وارد شده و مردم نگران خانه های غیر مقاوم و تداوم لرزه ها هستند.
کد خبر: ۵۴۳۶۵۱
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۰ 26 December 2017

این روزها کانال ها و سایت های خبری مختلف طی مصاحبه با زمین شناسان اخبار ضد و نقیضی در خصوص پیش لرزه و یا پس لرزه بودن زمین لرزه های ۲۴ روز اخیر کرمان منتشر کرده اند از ۱۰ آذرماه که کرمان ۶.۱ ریشتر لرزید تا کنون بیش از هزار و ۴۳۰ زمین لرزه ثبت شده که بسیاری از آن ها بالای سه ریشتر شدت داشته اند.

حالا کرمانی ها بیش از آنکه زیرپایشان بلرزد دلشان می لرزد، کنار هم قرار دادن آمار زمین لرزه های اخیر و شایعات، فضایی مملو از استرس ایجاد کرده است. بسیاری از مردم هنوز هم ترجیح می دهند شب ها در خانه هایی که مقاوم تر و از مرکز زمین لرزه دور تر هستند استراحت کنند. همین امر نشان می دهد استحکام خانه ها در شهر یک میلیونی کرمان پاشنه آشیل زمین لرزه است.

استرس در شهر موج می زند/ مردم آرام اما هوشیار باشند

زلزله طی ۲۴ روز اخیر به صورت متناوب کرمان را تکان داده است و صحبت کردن در این زمینه نقل همه مجالس است، رفت و آمد مدیران دولت و مدیران ارشاد مدیریت بحران و هلال احمر که از قضا هر دو هم جزو مدیران سابق کرمان بوده اند نیز داغ است.

 

صحبت هایی از اختصاص بودجه برای ساخت کانکس و یا مقاوم سازی واحدهای مسکونی شهری و روستایی در کرمان هم شده است اما هنوز به مرحله اجرا نزدیک هم نشده است.

پس از زمین لرزه تهران شاهد توزیع نقشه هایی برای تخلیه اضطراری خانه ها و راههای خروج و اسکان موقت مردم در محله ها بودیم اما در کرمان که روزهاست درگیر زمین لرزه است هیچ شهروند کرمانی نمی داند در صورت بروز زمین لرزه کدام سالن و یا فضای امن برای اسکان وجود دارد و باید چه کاری انجام دهد.

 

همه منتظرند و دعا می کنند که زمین لرزه های اخیر پس لرزه هایی باشند که به مرور زمان متوقف شوند.

فردا پنجم دی ماه سالگرد زمین لرزه بم است، زمین لرزه ای که ۲۶ هزار نفر را کشت و ۳۰ هزار نفر را ۱۴ سال قبل مصدوم کرد و حالا کرمانی ها در روز چهارم دی ماه زمین لرزه های متعدد بالای سه ریشتر را تجربه می کنند.

هم اکنون چهار کانون زمین لرزه در کرمان فعال است نخست گسل شهداد که پس از زمین لرزه اصلی هجدک زلزله ای ۵.۷ ریشتری را شاهد بود و پس از آن بارها با زمین لرزه های حداکثر ۴ ریشتری لرزیده است دومین کانون زلزله نیز فاریاب در جنوب کرمان قرار دارد که شاهد زمین لرزه های ۴ ریشتری متعدد بود که البته هر دو این گسلها نگرانی را ایجاد نمی کنند.

اما دو تهدید عمده شمال کرمان که به صرت بالقوه می لرزند و بیشترین آمار زلزله های اخیر را به خود اختصاص داده اند هجدک و کوهبنان هستند.

هجدک و کوهبنان کانون های فعال زلزله کرمان

هجدک نزدیک ترین کانون زلزله خیز در زمین لرزه های اخیر به شهر کرمان است مرکز زمین لرزه هجدک در تلاقی ده ها گسل قرار گرفته است و گفته می شود به دلیل تمرکز گسل ها در این منطقه گلسل های مختلف به صورت دومینویی و دو قلو فعال شده اند.

به این صورت که پس از شکست یک گسل و فشار وارده بر گسل های مجاور زمین لرزه های جدید روی می دهد. اما نکته قابل توجه اینکه زمین شناسان می گویند زمین لرزه اصلی بر اثر فعالیت گسلی بوده که هنوز هیچ مطالعه ای بر روی آن انجام نشده است.

طی این مدت زمین شناسان و کارشناسان خواستار ایجاد زمینه مناسب برای مطالعه فوری بر روی گسلهای این منطقه شده اند تا بتوانند رفتار زمین را به صورت دقیق بررسی کنند.

کانون آخر نیز گسل کوهبنان است، این گسل یکی از بزرگترین گسل های کرمان محسوب می شود که سابقه زمین لرزه های ۷ ریشتری را نیز در کارنامه خود دارد. از گسل کوهبنان به عنوان یکی از خطرناکترین گسل های کشور یاد می شود و در کنار گسل بزرگ نایبند قرار دارد که استان های کرمان، یزد و خراسان جنوبی را در برگرفته است.

زمین لرزه های رشته کوههای زاگرس که از ابتدای این ارتفاعات یعنی در کرمانشاه شروع شده حالا در انتهی این رشته کوه ها کرمان را می لرزاند و مردم امید دارند که زمین لرزه ای شدید تر در استان روی ندهد.

پای پوسته عربستان در میان است/ دروغ هارپ را باور نکنید

ندا رحیم پور ، دکتری زمین شناسی اظهارداشت: علم هنوز آنقدر پیشرفت نکرده که به صورت قطع بتوانیم بگوییم زمین لرزه های اخیر کرمان پیش لرزه هستند و یا پس لرزه به همین دلیل از مردم می خواهیم نکات ایمنی را رعایت کنند. آنچه که مشخص است این که گسلهای کرمان در محدوده کوچکی به صورت قابل توجه فعال شده اند و نیاز به مطالعه و بررسی این گسلها احساس می شود.

وی افزود: شایعاتی از جمله هارپ و امثال این موارد به هیچ عنوان صحت ندارد و نباید به این موارد دامن زد، زمین لرزه یک امر طبیعی است که باید با مقاوم سازی و آموزش مردم با آن مقابله کرد.

 

عضو هیات علمی پژوهشکده زلزله و سوانح طبیعی بیان کرد: پوسته ایران تحت استرس قرار دارد از غرب به وسیله صفحه عربستان که رشته کوه‌های زاگرس را به وجود آورده است و از شمال شرقی به بلوک توران برخورد کرده است همچنین از جنوب هم بخش اقیانوسی صفحه عربستان به زیر صفحه ایران می رود که احتمال سونامی در سواحل مکران را زیاد می کند.

وی بیان کرد: با توجه به شدت لرزه ها و فاصله زمانی بعید می دانم این ها پس لرزه های زلزله قبلی هجدک باشند و مسلما زمین لرزه های مستقلی هستند که پس لرزه های مخفیف را ایجاد می کنند.

رحیم پور بیان کرد: اساتید زمین شناسی عقیده دارند این وضعیت به دلیل حرکت صفحه عربستان به زیر صفحه اوراسیا که به یکباره صورت گرفته و بیشتر از حد معمول بوده است به وجود آماده است. صفحه عربستان به صورت معمول سالانه دو سانتیمتر زیر صفحه ایران می رفته که این میزان در سال جاری به یک باره افزایش یافته است.

وی در خصوص بی سابقه بودن چنین زمین لرزه هایی بیان کرد: بی سابقه بودن در عمر نسل جدید است اما در گذشته مشابه چنین لرزه هایی در گلباف کرمان و طبس خراسان جنوبی روی داده است.

آنچه که مسلم است زلزله های کرمان تهدیدی جدی محسوب می شوند که تنها عامل برای مقابله با آنها استحکام بخشی به سازه های استان است.

۵ هزار واحد مسکونی کرمان نیاز به مقاوم سازی دارند

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس نیز در خصوص مقاوم سازی خانه های مسکونی در کرمان اظهار کرد: باتوجه به مصوبات جلسات ستاد مدیریت بحران استان و تمهیدات اتخاذ شده، مقررگردید، در فاز اول بر اساس مصوبات این جلسه تا سقف ۵ هزار واحد مسکونی غیر ایمن برای نوسازی واحد های شهری و روستایی در شهرستان های کرمان و راور اختصاص یابد.

محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان و راور و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در تشریح نشست هماهنگی بازسازی مناطق زلزله زده استان کرمان اظهار کرد: باتوجه به مصوبات جلسات ستاد مدیریت بحران استان و تمهیدات اتخاذ شده، مقررگردید، در فاز اول بر اساس مصوبات این جلسه تا سقف ۵ هزار واحد مسکونی غیر ایمن برای بازسازی واحد های شهری و روستایی در شهرستان های کرمان و راور اختصاص یابد که ۳ هزار واحد آن شهری و حدود ۱۵۰۰واحد آن روستایی و ۵۰۰واحد مسکونی هم به صورت تعمیرات در نظرگرفته شده است.

وی افزود: افرادی که در زلزله اخیر منازل مسکونی انها دچار آسیب دیدگی شَده است می توانند از این ظرفیت استفاده کنند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: تسهیلات در نظر گرفته شده برای واحدهای مسکونی فاقد ایمنی شهری حدود چهل میلیون می باشد که اصل وام قرض الحسنه با نرخ ۴ درصد و حدود شش میلیون بلا عوض برای ساخت و ۱۲میلیون بلاعوض برای تجهیزات و امکانات مصوب گردیده است.

 

نماینده مردم کرمان و راور تصریح کرد: برای واحد های مسکونی فاقد ایمنی روستایی هم ۳۰ میلیون وام چهار درصد و ۵میلیون وام بلاعوض برای ساخت و ۱۲ میلیون بلاعوض تجهیزات و وسایل منازل در نظر گرفته شده است که این ظرفیت خیلی خوبی است برای مردم جهت بازسازی منازل آسیب دیده ناشی از زلزله اخیرکرمان است.

پورابراهیمی ابراز کرد: تقاضا داریم از مردم شهرستان کرمان و راور، افرادی که منازل مسکونی آنها فاقد ایمنی است و در زلزله اخیر آسیب دیده و نگرانی برای آنها ایجاد کرده است سریعا به فرمانداری های شهرستان های کرمان و راور جهت تشکیل پرونده برای اخذ تسهیلات مصوب جهت مقاوم سازی منازل مسکونی فاقد ایمنی مراجعه نمایند..

وی در پایان با اشاره به حدود ۸۰ هزار واحد مسکونی آسیب پذیر در شهرستان کرمان افزود: باید هر چه سریعتر بازسازی منازل آسیب دیده و فاقد ایمنی در شهرستان های کرمان و راور را بر اساس یک برنامهٔ زمان بندی به اتمام برسانیم.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار