رئیس شبکه دامپزشکی شهربابک با اشاره به برگزاری جشنواره زیبایی اسب اصیل در شهربابک گفت: تاکنون ۷۵ مورد سراسب خونگیری در این شهرستان انجام شده است.
کد خبر: ۵۴۵۸۸۲
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۹ 31 December 2017

مجید اسدی اظهار کرد: با توجه به اینکه هر ساله جشنواره زیبایی اسب اصیل در این شهرستان برگزار می شود مراقبت، تست و تشخیص بیماری مشمشه اسب های شهرستان با برنامه ریزی منظم و مستمر توسط این شبکه صورت می پذیرد.

وی گفت: تاکنون تشخیص این بیماری در جمعیت تک سمیان توسط تست مالئین صورت می گرفت اما با اقدامات جدید صورت گرفته و تست سرمی دقت تشخیص بالاتر رفته است.

اسدی از انجام عملیات خونگیری از اسب های مجتمع ها و باشگاه های سوارکاری سطح شهرستان خبر داد و افزود: با توجه به دستورالعمل جدید سازمان دامپزشکی کشور، مبنی بر خونگیری و آزمایش سرمی برای تشخیص مشمشه در اسب، کارشناسان شبکه دامپزشکی شهربابک، به مراکز نگهداری و پرورش اسب مراجعه و از اسب های موجود نمونه گیری کردند.

اسدی افزود: در این طرح تعداد ۷۵ سر اسب خونگیری شد که نمونه های گرفته شده به اداره کل دامپزشکی استان به منظور ارسال به موسسه رازی برای انجام آزمایش های مربوطه منتقل شد و شش ماه قبل نیز در اسب های مذکور تست مالئین انجام شد که همگی از نظر بیماری مشمشه منفی بودند.

وی با اشاره به اینکه بیماری مشمشه یکی از قدیمی ترین بیماری های عفونی واگیردار و قابل انتقال بین حیوانات و انسان است و بیشتر تک سمیان به این بیماری حساس بوده و ابتلا به این بیماری می تواند منجر به مرگ این حیوانات شود از اسبداران خواست با رعایت شرایط بهداشتی و قرنطینه ای و همکاری لازم در انجام به موقع تست مشمشه ضمن تضمین سرمایه گذاری در صنعت اسب در حفظ و ارتقای بهداشت عمومی جامعه اهتمام ورزند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار