سرپرست پارک علم و فناوری استان کرمان با اشاره به اینکه ۱۹۳ شرکت دانش‌بنیان در استان ایده‌های آنها دریافت و در مرحله حمایت قرار دارد گفت: در سال گذشته ۲۴۰ میلیون دلار و در سال ۹۶ مبلغ ۷۷ میلیون دلار صادرات محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان از کرمان صادر شد.
کد خبر: ۵۵۱۲۵۱
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۶ 13 January 2018

مسعود ترک‌زاده‌ماهانی در سخنران پیش از خطبه این هفته نماز جمعه کرمان اظهار داشت: دغدغه‌ای که امروز در خانواده‌ها مشهود است پدیده بیکاری تحصیل‌کردگان جامعه است.

وی با بیان اینکه با آسیب‌شناسی انجام شده از منظر علمی، اگر به سابقه حدود 10 سال گذشته و سیاست‌های کلان دولتی برگردیم می‌بینیم که کشور خیزش علمی داشته است افزود: کشور ما ظرفیت بالایی برای حرکت در رشته‌های نانو تکنولوژی دارد.

سرپرست پارک علم و فناوری استان کرمان با اشاره به اینکه کشور ما با تولید 43 هزار مستند علمی رتبه 16 دنیا و رتبه اول در منطقه را به‌دست آورده است تصریح کرد: این رشد علمی یک جهادی بوده است.

وی با بیان اینکه ایران با رشد 16 درصدی تولید علم بالاترین سرعت رشد علم را در دنیا به خود اختصاص داده است که قابل تکرار است تصریح کرد: کشور ما با تولید 43 هزار مقاله در بین 25 کشور دنیا قرار گرفته و این بسیار بااهمیت است و آیندهای خوب را نوید می‌دهد.

ترک‌زاده‌ماهانی با تاکید بر اینکه متاسفانه ما از علم نافع بی‌بهره ماندیم گفت: علم نافع علمی است که بتواند مشکلی از مردم را برطرف کند.

وی با بیان اینکه ما در کشور حدود پنج میلیون دانشجو داریم که حدود 33 درصد آنها در رشته‌های فنی و مهندسی درس می‌خوانند ابراز داشت: تعداد دانشجویان و فارغ‌التحصیلان ما در این رشته‌ها با کشور آمریکا برابری می‌کند اما آنچه که کمتر توجه شده بحث علم نافع است.

سرپرست پارک علم و فناوری استان کرمان با اشاره به اینکه نتیجه تحقیقات علمی باید به سفره مردم رسانده شود گفت: دولت از این تحقیقات کاربردی حمایت می‌کند.

وی با بیان اینکه درآمد نفتی کشور ما قابل مقایسه با درآمد شرکت‌های دانش‌بنیان در جهان نیست و امروز بسیاری از شرکت‌های بزرگ دانش‌بنیان در دنیا درآمدشان از درآمد صادرات نفت ما بیشتر است عنوان کرد: دوره اقتصاد نفتی در کشور به پایان رسیده و اقتصاد غیرنفتی مدنظر است.

ترک‌زاده‌ماهانی با اشاره به اینکه سیاست‌های خصمانه دشمن نیز به دلیل نفتی‌بودن اقتصاد ما موثر می‌شود گفت: اگر ما علم و دانش خود را کاربردی کنیم این سیاست‌های دشمن نیز اثرش کم می‌شود.

وی با بیان اینکه فاصله رسیدن دانشگاه به صنعت مسیری دارد که باید از آن استفاده کرد و زیرساخت‌هایی لازم دارد تصریح کرد: کشوری که تجاری‌سازی و دانش مبنای سیاست‌گذاری آن باشد مانع خروج نخبه از آن کشور می‌شود.

سرپرست پارک علم و فناوری استان کرمان با تاکید بر اینکه ضرورت درون‌زا بودن و جوشش تکنولوژی، امروز کاملا مشهود است و باید ایده‌ها تجاری‌سازی شود گفت: در مراکز رشد، ایده‌های اولیه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و آموزش‌های تجاری‌سازی به آنها داده می‌شود.

وی افزود: پارک‌های علم و فناوری وظیفه حمایت از ایده‌ها و توانمندسازی محصول را بر عهده دارند تا به بازارهای بین‌المللی وارد شوند.

ترک‌زاده‌ماهانی با اشاره به اینکه بازاریابی و فروش محصولات یک مشکل بزرگ ما در کشور است تصریح کرد: بازار عمومی و دولتی داریم که هنوز برخی از بازارهای ما دست دولت است و برای آنکه محصول ما بتواند وارد بازار دولتی شود باید نیازمندی اعلام شود.

وی با بیان اینکه در دانشگاه تحصیلات تکمیلی استان کرمان بیش از 45 رشته در مقاطع تحصیلی فوق تخصصی و دکترا تدریس می‌شود افزود: هشت مرکز رشد در استان ایده‌های صاحبان ایده را جذب می‌کنند و تقاضای حمایت‌های فنی و تخصصی آنها را دریافت می‌کنند.

سرپرست پارک علم و فناوری استان کرمان با اشاره به اینکه تعداد 193 شرکت دانش‌بنیان در استان ایده‌های آنها دریافت شده و در مرحله حمایت قرار دارند گفت: در سال گذشته 240 میلیون دلار و در سال 96 مبلغ 77 میلیون دلار صادرات محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان در کرمان بوده است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار