مدیرکل محیط زیست استان کرمان با اشاره به اینکه گزارش آلودگی مجتمع مس سرچشمه تقدیم دادستانی مرکز استان کرمان شد گفت: وضعیت آلودگی کارخانه مس سرچشمه هیچ تغییری نکرده است.
کد خبر: ۵۵۱۲۵۵
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۲ 13 January 2018

رضا جزینی‌زاده اظهار داشت: به‌دنبال آلودگی که مجتمع مس سرچشمه داشت و از طریق رسانه‌ها اطلاع‌رسانی شده بود، آلودگی این کارخانه هنوز به‌قوت خودش باقی است.

مدیرکل محیط زیست استان کرمان افزود: در این فصل از سال به‌دلیل سردی و ابری بودن هوا، عدم سکولاره مناسب باد در محیط و وجود پدیده وارونگی هوا، این آلودگی در این فصل بیشتر نمایان می‌شود.

وی با اشاره به اینکه از لحاظ اینکه این آلودگی کم شود قطعا صنایع باید به فکر سلامت مردم باشند گفت: در آخرین برداشتی که توسط کارشناسان ما انجام شده میزان آلودگی به همان میزان بالا بوده و هیچ تغییری نکرده است.

جزینی‌زاده با بیان اینکه این موضوع در جلسه شورای حفظ حقوق بیت‌المال استان کرمان نیز که با حضور رئیس کل دادگستری استان و سایر اعضا برگزار شد، مطرح شد خاطرنشان کرد: در آن جلسه رئیس کل دادگستری استان کرمان با توجه به اینکه شکایت محیط زیست در دادگاه بدوی مورد توجه قرار نگرفته بود دستور به اعلام اعتراض دادند.

وی بیان کرد: اعتراض محیط زیست به‌دنبال تبرئه‌ای که از قبل در دادگاه شهرستان رفسنجان صورت گرفته بود به دادستانی مرکز استان ارسال شد که هم این اعتراضیه و هم در مورد منطقه حفاظت‌شده محیط زیست در منطقه زریاب جیرفت و بم که زیستگاه خرس آسیایی بوده و مورد تخریب و تعریض جاده قرار گرفته بود، تقدیم دادستانی مرکز استان کرمان شد.

مدیرکل محیط زیست استان کرمان با اشاره به اینکه بهترین سرمایه ما مردم به‌عنوان یک سرمایه انسانی عظیم هستند گفت: دام‌ها، مراتع و زمین‌های کشاورزی مردم که سرمایه آنها هستند و از این راه در آن منطقه ارتزاق می‌کنند، نباید نادیده گرفته شود.

وی با بیان اینکه منتظر رای دستگاه قضا در این مورد هستیم افزود: مس سرچشمه در طول سال 95 نیز به‌عنوان یک کارخانه آلاینده معرفی شده است.

جزینی‌زاده تصریح کرد: صنایعی که در چهار دوره زمانی سه ماهه به‌عنوان آلاینده معرفی می‌شوند، معادل همان مدت، در سال بعد باید یک درصد از فروش خود را به‌عنوان عوارض سبز یا عوارض محیط زیستی به سازمان مالیاتی پرداخت کنند.

وی با بیان اینکه سازمان امور مالیاتی نیز موظف است این عوارض را به فرمانداری‌ و شهرداری‌های شهرهایی که بیشترین تاثیرپذیری از این آلایندگی را دارند پرداخت کند تا در جهت حفظ محیط زیست و یا کارهای محیط زیستی هزینه کنند.

مدیرکل محیط زیست استان کرمان تاکید کرد: اگر چه رویکرد آنها بر کاهش آلایندگی است اما وضعیت آلودگی کارخانه مس سرچشمه تاکنون هیچ تغییری نکرده است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار