کد خبر: ۵۵۹۱۱۴
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۶ 29 January 2018

تابناک کرمان- استان کرمان با داشتن پنج اثر ثبت جهانی و آثار ملی فراوان در بخش های تاریخی، فرهنگی، صنایع دستی، آب و هوا و ...ظرفیت های عظیمی برای توسعه گردشگری دارد. تاکنون پیشرفت هایی نیز در حوزه جذب گردشگر داشته ولی همکاری و همیاری بخش خصوصی و دولتی لازمه توسعه این صنعت درآمدزا و اشتغال زا در استان می باشد.

 

به گزارش تابناک کرمان، توریسم به مجموعه ای از فعالیت ها، خدمات و صنایع می گویند که امکانات مسافرت را فراهم می آورند که شامل امکانات حمل و نقل، رفاهی، خوراکی و آشامیدنی، فروشگاه های خرده فروشی، تجارت سرگرمی و دیگر خدمات درمانی فراهم شده برای افراد یا گروه هایی هستند که از خانه دور می باشند. سازمان جهانی گردشگری (WTO) مدعی است که گردشگری اخیرا بزرگترین صنعت در جهان با درآمد سالیانه بیش از سه تریلیون دلار است. توریسم به طور نمونه باعث ایجاد شش میلیون شغل در ایالات متحده شده است که این بخش بزرگترین کارفرمای این کشور است. براساس گفته مکینتاژ و گولدنر (۱۹۸۶) توریسم جمعی از پدیده ها و روابط ناشی شده از روابط متقابل گردشگران، تامین کنندگان تجاری، حکومت ها و جوامع میزبان در فرآیند جذب و میزبانی گردشگران و توریست هاست.

گردشگری، شامل ابعاد مختلفی است که در هر شکلی انجام پذیرد بسیاری از این عوامل دخیل خواهند بود و طبیعی است که برای توسعه این صنعت میبایست امکانات زیرساختی از قبیل حمل و نقل آسان و ایمن، امنیت کلی جامعه، امکانت اقامتی رفاهی و ... فراهم گردد.ابعاد مهم گردشگری شامل:

 جاذبه­های گردشگری: که انگیزه اصلی برای مسافرت هستند. منابع طبیعی، ترکیبی از ویژگی­های فیزیکی، اقلیمی و زیبایی طبیعی در سطح منطقه است.

منابع طبیعی: منابع طبیعی ترکیبی از ویژگی های فیزیکی، اقلیمی و زیبایی طبیعی در سطح منطقه است.

فرهنگ: برای مشاهده روش زندگی مردم، دین، تاریخ، حکومت و سنن

قومیت: بازدید از خانواده و دوستان

توریسم X-treme: توریسمی بر اساس فعالیت های ماجراجویی بزرگ

امکانات: هنگامی که توریست ها برای جاذبه های گردشگری به جایی می روند نیاز به امکاناتی و خدماتی دارند.

محل سکونت: انواعی از خدمات مانند کمپ، پارک، متل و هتل های پنج ستاره

غذا و آشامیدنی: نه تنها ماده اصلی را فراهم می آورند بلکه عامل مهمی به حساب می آیند.

خدمات پشتیبانی: معمولا تجارت های کوچک خرده فروشی که سوغاتی می فروشند. خرید قسمتی درست از تجربه مسافرتی است.توریست ها به دنبال مواردی تازه و منحصربفرد هستند که نشان دهنده منطقه و فرهنگی می باشند که آنها دارند بازدید می کنند.

زیربنا: خدمات اولیه ای که همه توریسم به آن وابسته است. این سیستم ها شامل آب و فاضلاب، شبکه های ارتباطی، امکانات درمانی، برق، پلیس، آتش نشانی و جاده هاست.

حمل و نقل: توسعه توریسم وابسته به سهولت دسترسی و انواع حمل و نقل دردسترس است.

مهمان نوازی: نگرش جامعه در هر مکان به توریست منتقل می شود و باعث احساس خوش آمد و ایمنی گردشگر می شود. این اثرمتقابلی بین توریست و جمعیت محلی است.

گردشگری، امروزه صنعتی بسیار مهم در تمام جهان است و نقش پر رنگی در شکوفایی اقتصادی کشورها ایفا می کند. از زمان ورود یک گردشگر، او برای تامین غذا و اقامت، رفت و آمد، تفریح و گشت و گذار، خرید سوغاتی و کالا، دیدن جاذبه ها باید هزینه کند. این هزینه ها با آوردن ارز به کشور میزبان، به رونق اقتصادی آن کمک می کند. هر چه تعداد گردشگران بیشتری به کشوری وارد شوند، مشاغل بیشتری ایجاد می شود و این موضوع برای کشورهایی که جمعیت جوانی دارند، بسیار مهم است.

گردشگری با امنیت سیاسی و اقتصادی رابطه تنگاتنگی دارد و بودن گردشگران بسیار در یک کشور، از بودن امنیت در آن حکایت دارد. رونق گردشگری بین کشورهای همسایه، ثبات منطقه ای به همراه دارد و در یک فرآیند کلی تر به ثبات تمام جهان می انجامد. گردشگری از بعد فرهنگی و اجتماعی نیز مهم است زیرا جوامع و کشورهای میزبان می توانند از طریق گردشگران به ترویج زبان، فرهنگ و رسوم اجتماعی شان بپردازند.

کرمان سهم پررنگی در آثار ثبت جهانی کشور دارد که نشان دهنده ظرفیت و هویت تاریخی تمدن گسترده این استان است و این امر بسیار ارزشمندتر از سرمایه هایی است که به عنوان منابع در فرآیند توسعه از آن نام برده می شود.محمد جواد فدایی، سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمان نیز بر این باور است که، نیاز به سرمایه گذاری کمتر و نتیجه بخشی سریعتر از مزایای سرمایه گذاری در حوزه های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است. ایجاد اشتغال و درآمد در صنعت گردشگری نسبت به سایر حوزه ها از جمله پتروشیمی، نیاز به سرمایه گذاری بسیار کمتری دارد.صنعت گردشگری در دنیا سومین صنعت بعد از نفت و خودروسازی است که با توجه به اهمیت این بخش باید توجه لازم را به آن داشت. این صنعت، ارزآور، سودآور و اشتغال زا است.
با ثبت جهانی روستای تاریخی دستکند میمند، کویر لوت و قنات‌های گوهر ریز جوپار، اکبرآباد و قاسم‌آباد در دو سال گذشته، تعداد آثار ثبتی این استان با حضور ارگ بم و باغ شاهزاده ماهان در فهرست آثار جهانی، به پنج اثر رسیده است و این مقصد را بیش از گذشته بر سر زبان‌ها انداخته است. به این ترتیب، استان کرمان که با ۷۰۰ اثر تاریخی ثبت ملی و پنج اثر ثبت جهانی و نیز داشتن جاذبه‌های طبیعی و محورهای گردشگری متعدد گرمسیری و سردسیری، از ظرفیت‌های زیادی برای رشد در حوزه گردشگری برخوردار است.

در کنار اینها، عملکرد یکپارچه و هماهنگ مسوولان شهری و همچنین مدیران سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با تغییر چهره این استان، جاذبه‌های گردشگری این منطقه را بیش از پیش مطرح  خواهد ساخت . تا کنون نیز به گفته مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کرمان، گردشگری در این استان با رشدی ۲۵‌درصدی در طول دوره دولت یازدهم روبه‌رو بوده است و با ایجاد اشتغال برای چهار هزار نفر، درآمدی ۲۵ میلیون‌دلاری را برای این منطقه به ارمغان آورده است. ظرفیت های شگرف گردشگری در استان کرمان نیازمند به توجه و مساعدت نهادهای مختلف دولتی و خصوصی است که با همکاری و اتفاق نظر گام های بزرگتری در راه توسعه این استان برداشته شود.

نویسنده: فاطمه محمودی بورنگ

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار