در صحن علنی صورت گرفت
90 نماینده مجلس طی تذکری به رئیس‌جمهور درباره نوسانات و آشفتگی در بازار ارز خواستار رسیدگی به این تذکر و در دستور کار قرار گرفتن آن از سوی مجلس شدند.
کد خبر: ۵۶۶۳۹۹
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۰:۴۰ 15 February 2018


بهروز نعمتی عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در صحن علنی مجلس طی تذکری خطاب به لاریجانی اظهارداشت: 90 نفر از نمایندگان نسبت به موضوع ارز و نابسامانی در بازار آن به رئیس‌جمهور تذکر دادند.
وی با بیان اینکه تذکر نمایندگان در اعتراض به افزایش نرخ ارز جدی است، افزود: آقای لاریجانی ما نمی‌دانیم علت این نابسامانی را از چه کسی بخواهیم و به چه کسانی باید تذکر دهیم لذا هرچه سریعتر تذکر این نمایندگان درباره ارز را در دستور کار قرار دهید.
به گزارش فارس، علی لاریجانی در پاسخ به تذکر نعمتی عنوان کرد که هیئت‌رئیسه موضوع تذکر نمایندگان نسبت به موضوع ارز را پیگیری کند.
نوسانات بازار ارز
مجلس را ملتهب کرده است
شهباز حسن‌پور بیگلری نماینده سیرجان نیز در نشست علنی نوبت عصر پارلمان طی تذکر شفاهی وضع نرخ ارز در کشور را لجام‌گسیخته برشمرد و با تصریح بر اینکه این موضوع از صبح در مجلس التهاب درست کرده است از رئیس‌مجلس خواست با تیم اقتصادی دولت در این‌باره جلسه برگزار شود.
جهانبخش محبی‌نیا نماینده میاندوآب نیز در جریان بررسی لایحه بودجه سال 97 کل کشور و طی تذکر شفاهی اظهارداشت: بنده به آقای رئیس‌جمهور، رئیس‌مجلس، رئیس‌قوه قضائیه و رئیس‌مجمع تشخیص مصلحت نظام هشدار می‌دهم که روز گذشته ارز توسط بانک مرکزی که فروشنده عمده در این کشور است با نرخ 4 هزار و 940 تومان عرضه شد.
وی افزود: اگر صراف‌ها 5 تا 10 درصد بر این نرخ اضافه کنند شما باید 500 تومان بیشتر از مبلغ ذکر شده در نظر بگیرید.
نماینده میاندوآب همچنین تصریح کرد: افزایش نرخ ارز پول ملی ایران را نابود و ارزش ملی ارز را از بین برده و استقلالی برای پول ما باقی نمی‌گذارد.
وی بر همین اساس اضافه کرد: مسئولان توضیح دهند علت این نابسامانی در بازار ارز چیست؟ این برخوردهای امنیتی برای چه است؟
توجیحات دولت قابل قبول نیست
حجت‌الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی نماینده فلاورجان نیز در گفت‌و‌گو با فارس با‌ اشاره به افزایش قیمت ارز در بازار گفت: یکی از مسائلی که به ویژه در انتخابات سال 92 بر روی آن مانور داده می‌شد و دولت دهم را به واسطه آن زیر سؤال می‌بردند فقدان مدیریت بازار ارز و طلا بود.
وی خاطرنشان کرد: رئیس‌جمهور در آن مقطع در سخنرانی‌های تبلیغاتی خود سوگند یادکرد که اگر توان مدیریت مشکلات کشور را نداشتم کاندیدا نمی‌شدم.
موسوی لارگانی با یادآوری اینکه در دولت یازدهم تا حدودی بازار ارز و طلا کنترل شد، گفت: متأسفانه در دولت دوازدهم کنترل بازار ارز و طلا از دست دولت خارج شد و شواهد نشان از آن دارد که دولت توان اداره این بازار را ندارد و ما شاهد افزایش افسارگسیخته قیمت طلا و ارز هستیم که هر روز نیز بر آن اضافه می‌شود.
موسوی لارگانی با تاکید بر اینکه توجیهات دولت درباره افزایش قیمت ارز قابل قبول نیست، گفت: توجیهاتی از این قبیل که هرسال در این مقطع شاهد افزایش قیمت ارز بوده و یا این افزایش در حوالی سال نو میلادی طبیعی است پذیرفتنی نیست.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: پیش از این مقطع نیز دولت اعلام کرده بود افزایش سفرهای زیارتی موجب بالا رفتن قیمت ارز شده است در حالی‌که این سفرها نیز نمی‌تواند موجب نابسامانی در این بازار شود از این رو تصور می‌کنم که دولت، خود نمی‌خواهد که بازار ارز را مدیریت کند.
برگزاری نشست فوق‌العاده کمیسیون اقتصادی با سیف
محمدرضا پورابراهیمی رئیس‌کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در گفت‌و‌گو با فارس با ‌اشاره به نابسامانی در بازار ارز اظهار داشت: پیامد رویکرد غیرفعال و منفعلانه بانک مرکزی این می‌شود که ما اکنون در بازار ارز شاهد آن هستیم.
وی افزود: ‌ما اعتقاد داریم نرخ بازار ارز نرخ‌های واقعی نیست و تماماً کاذب است و قاعدتاً آثار منفی آن ‌گریبان‌گیر خود دولت خواهد شد.
رئیس‌کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: بنابراین منطقی این است دولت از طریق مکانیزم بانک مرکزی یک رویکرد فعال در بازار ارز داشته باشد.
وی بر همین اساس اضافه کرد:‌ اکنون بانک مرکزی در بازار ارز منفعلانه عمل می‌کند، بنابراین ما در کمیسیون اقتصادی تمهیدات ویژه‌ای در این خصوص خواهیم داشت.
پورابراهیمی همچنین از برگزاری نشست ویژه کمیسیون اقتصادی با رئیس‌بانک مرکزی به دلیل نابسامانی در بازار ارز خبر داد و گفت: هفته آینده کمیسیون اقتصادی با حضور رئیس‌بانک مرکزی و وزیر اقتصاد و دارایی برگزار می‌کنیم و گزارش آن را حتماً به صحن علنی مجلس ارائه خواهیم کرد.
گفتنی است رئیس‌کمیسیون اقتصادی در جلسه علنی دیروز با ‌اشاره به اینکه بانک مرکزی توانایی لازم جهت مدیریت بازار ارز را ندارد از رئیس‌مجلس خواست در این باره به رئیس‌جمهور تذکر دهد.
سؤال از وزیر اقتصاد
به خاطر نوسانات قیمت ارز
حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده شاهین‌شهر نیز در گفت‌و‌گو با فارس اظهار داشت: سؤال از مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی تهیه و به هیئت‌رئیسه تقدیم شده است.
وی افزود: این سؤال به دنبال نوسانات بازار ارز در روزهای اخیر که اقتصاد کشور را تحت‌الشعاع قرارداده تهیه و تقدیم هیئت‌رئیسه شد و هیئت‌رئیسه نیز سؤال را برای بررسی به کمیسیون اقتصادی ارجاع داد.
عضو کمیسیون بودجه اظهارداشت: بالاخره وزیر اقتصاد باید پاسخگو باشد و ما وی را مسئول هماهنگی امور اقتصادی کشور می‌دانیم و یکی از مسائل اثرگذار در کشور نیز موضوع ارز است.
گفتنی است در سؤال نمایندگان از وزیر اقتصاد آمده است : « از وظایف مسلم قانونی وزارت امور اقتصادی و دارایی تنظیم سیاست‌های اقتصادی و مالی کشور است و کنترل بازار ارز و مدیریت صحیح آن به عنوان یکی از مؤلفه‌های اصلی انجام این تکلیف قانونی یک امر بدیهی است. »
نمایندگان از وزیر اقتصاد پرسیده‌اند : «چرا قیمت دلار در یک ماهه اخیر بی‌رویه افزایش یافته است و باعث تورم و کاهش ارزش پول ملی گردیده است چرا علی‌رغم اینکه در مصاحبه‌های متعدد وعده کنترل قیمت دلار را داده‌اید کماکان سیر صعودی قیمت دلار ادامه دارد؟ عوامل و عناصر موثر در افزایش قیمت کدام است؟»
در این سؤال همچنین تاکید شده است: «وزارت امور اقتصادی و دارایی به عنوان متولی این امر چه اقداماتی درخصوص مدیریت و کنترل قیمت ارز انجام داده است؟»
مصوبات نمایندگان
نمایندگان مجلس مدارس دولتی را در سقف الگوی مصرف از پرداخت هزینه مصرفی آب، برق و گاز معاف کردند.
مجلس همچنین نحوه محاسبه و دریافت مالیات بر درآمد بخشی از حقوق کارکنان سازمان تامین اجتماعی را مشخص کرد.
وکلای ملت در نشست علنی دیروز برای مازاد درآمدهای اختصاصی دستگاه‌های اجرائی نیز تعیین تکلیف کردند.
خبر دیگر اینکه بر اساس مصوبه دیروز خانه ملت، اعتبار طرح‌های نیمه تمام یا جدید انتفاعی از محل بودجه عمومی پرداخت می‌شود.

منبع: کیهان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار