استاندار کرمان گفت: با توجه به بحران آب به دنبال آن هستیم که بازار آب مجازی را در استان کرمان راه اندازی و در گام اول این طرح را به صورت پایلوت در شهر کرمان اجرایی کنیم.
کد خبر: ۵۶۶۸۰۱
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۰:۴۰ 16 February 2018

علیرضا رزم حسینی استاندار کرمان عصر امروز ۲۶ بهمن ماه در جلسه تنش آبی استان کرمان با بیان اینکه تنها با ۵ درصد صرفه جویی آب در بخش کشاورزی می‌توانیم مشکل آب شرب استان کرمان را حل کنیم، گفت: به دنبال آن هستیم که بازار آب مجازی را در استان کرمان راه اندازی و در گام اول این طرح را به صورت پایلوت در شهر کرمان اجرایی کنیم.

 

"سید مصطفی آیت اللهی موسوی" معاون هماهنگی امورعمرانی استاندار کرمان، نیز در این جلسه گفت: جداسازی آب شرب از فضا‌های سبز شهرداری یکی از برنامه‌های وزارت کشور است که دارای دو بخش اجرایی بوده که با پیگیری‌های صورت گرفته، مشاورین ذی صلاح را در استان شناسایی و به شهرداران سراسر استان اعلام کرده ایم.
وی با بیان اینکه در شهرستان‌های بم، جیرفت، سیرجان و شهربابک مطالعات این طرح تهیه و در مرکز تایید شده است، تصریح کرد: قرار است این طرح طی دو سال اجرایی شود که ما در استان کرمان سعی می‌کنیم تا سال آینده آن را اجرایی کنیم.
آیت اللهی موسوی با اشاره به وضعیت آب در شهرستان‌ها و روستا‌های مختلف استان کرمان اظهار کرد: هم اکنون ۹ شهر استان کرمان در حالت بحرانی، ۵ شهر در حالت تنش و ۵۷ شهر نیز در وضعیت مناسب آبی قرار دارند.

محمد طاهری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان نیز در این جلسه با بیان اینکه به دنبال آن هستیم که در تابستان ۹۷ مشکلات کمبود آب استان کرمان را به حداقل برسانیم، اظهار کرد: بارندگی استان کرمان نسبت به سال گذشته بسیار ناچیز است که نشان از شرایط بحرانی استان کرمان بوده ضمن آنکه باید تاکید کرد که ۹۶ درصد منابع تامین آب استان کرمان منابع زیرزمینی است.
وی با بیان اینکه سیرجان جزء شهر‌هایبحرانی و تنش آب استان کرمان بود که در سال گذشته به دلیل آبگیری سد سیرجان، با بحران خیلی حادی روبرو نبوده ایم، اظهار کرد: شهرستان‌های بم، کرمان، رفسنجان، زرند، نودژ، جوز، زهکلوت و ... در خط قرمز آبی استان کرمان قرار دارند که هم اکنون با جیره بندی آب روبرو هستند.
طاهری با بیان اینکه ۵۶ درصد جمعیت استان کرمان در خط قرمز بحران آب قرار دارند، تصریح کرد: ۴۱ درصد جمعیت استان کرمان نیز در ۵۷ شهر وضعیت مناسب آبی سکونت دارند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان با بیان اینکه هم اکنون آب شهر کرمان از ۱۰۵ حلقه چاه آب تامین می‌شود، اظهار کرد: با وضع موجود هم اکنون شهر کرمان با کمبود ۷۲۸ لیتر در ثانیه آب در شرایط پیک مصرف مواجه است که ۳۷ درصد آب شهر کرمان را در پیک مصرف نداریم و نمی‌تواند نیاز مردم منطقه را تامین کند.
وی با اشاره به پیشنهادات شرکت آب و فاضلاب استان کرمان جهت تسهیل مدیریت تنش آب شرب شهرستان کرمان اظهار کرد: تسریع در انجام لوله گذاری خط انتقال ورودی شهر کرمان توسط آب منطقه ای، رفع مشکل انتقال آب قنوات سرآسیاب به شهر کرمان، جداسازی آب فضای سبز شهرداری از آب شرب شهری، تسریع در اتمام عملیات انتقال آب از سد شهیدان امیرتیموری به کرمان و تخصیص اعتبارات لازم جهت خریداری چاه‌های کشاورزی و حفاری و تجهیز چاه‌های جدید از جمله پیشنهادات جهت رفع مشکل کمبود آب شهرستان کرمان است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار