معاون سازمان صنعت و تجارت کرمان:
معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: باید در بحث پسته جایگزین داشته باشیم و یا با مکانیزم نوین مجهز شویم تا بتوانیم مدیریت کرده و آن را از حالت رکود خارج کنیم.
کد خبر: ۵۶۷۲۸۸
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۲ 17 February 2018

محمد عرب‌پور پیش از ظهر امروز در نشست میز کشوری پسته با حضور نمایندگان استان‌های دارای این محصول اظهار داشت: استان کرمان پراکندگی زیادی دارد و بسیاری مواقع در امر تولید و صادرات تاثیرگذار بوده و باید به این موضوع توجه شود.

معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان از عدم ثبات نرخ ارز و نقل و انتقال آن انتقاد کرد و گفت: در سال‌های اخیر، پسته 1.5 تا 2 میلیارد تومان صادر شده که البته به سال پرباری و کم‌باری آن بستگی دارد.

وی از لزوم برندسازی محصولات استان گفت و اظهار کرد: کالاهای چینی در کشور ما مانور می‌دهند اما ما نمی‌توانیم مستقیما با چین در زمینه پسته وارد شویم که جای سوال دارد.

عرب‌پور بر لزوم سیستم مکانیزه در حوزه کشاورزی تاکید و تصریح کرد: باید در بحث پسته جایگزین داشته باشیم و یا با مکانیزم نوین مجهز شویم تا بتوانیم مدیریت کرده و آن را از حالت رکود خارج کنیم.

معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با انتقاد از رویه بانک‌ها اضافه کرد: ما علاوه بر تحریم خارجی، تحریم داخلی هم هستیم، همه ما خادم بانک‌ها شده‌ایم و آن‌ها در این زمینه فشار خود را روی این محصول دارند.

وی با اشاره به اینکه بیش از 2 میلیون ایرانی در حوزه کشاورزی فعالیت می‌کنند، بیان کرد: پایه پسته بر آب است و شرایط بارندگی را هم در استان شاهد هستیم، باید به سمت تکنولوژی نوین برویم و جهاد کشاورزی باید آن را مهندسی کند.

بودجه دیده شده در بودجه 97 برای بخش صادرات غیر‌نفتی کافی نیست

کاربخش نماینده اتاق بازرگانی نیز در این جلسه از صادرات پسته در شرق آسیا گفت و عنوان داشت: دولت باید برای بازار پسته در هند تلاش کند، پسته وارداتی ایران در این کشور دو نرخ دارد و هر دو آن قابل تغییر است، دستگاه‌های متولی در این زمینه مشارکت داشته باشند و تعرفه‌ها را در هند و روسیه فعال کنند.

وی در همین زمینه اضافه کرد: ما در چین به صورت مستقیم وارد تجارت نمی‌شویم و هنگ‌کنگ و تایلند این ارتباط را برقرار می‌کنند که این سبب شده سرمایه بخش خصوصی در کشور ثالث برگشت نداشته باشد.

کاربخش از بودجه دیده شده در این بخش در بودجه سال 97 گفت و اظهار کرد: عددی که در بودجه دیده شده است کفایت نمی‌کند و عدد آن باید قابل توجه باشد تا بتوانیم به صادات غیر نفتی کمک کنیم.

منبع: فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار