اعتراض به فعالیت اپلیکیشن حمل‌ونقل داخل شهری از پایتخت تا مراکز استان‌ها کشیده شده است.
کد خبر: ۵۶۷۳۰۶
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۰ 17 February 2018

 روزنامه اعتماد نوشت: «انگار قرار نیست ماجرای مخالفت با «اسنپ» و «تپسی»، دو شبکه حمل‌ونقل اینترنتی در ایران به این زودی‌ها تمام شود. دو، سه روز قبل، برای چندمین‌ بار، رانندگان آژانس‌ها و خطی‌های دو شهر کرمان و قم، نسبت به حضور این شبکه حمل‌و‌نقل اینترنتی اعتراض کردند؛ اعتراض‌هایی که در قم به صورت تجمع اعتراضی در مقابل شهرداری برگزار شد و در کرمان در قالبی شدیدتر به شکل حمله به دفتر تازه‌تاسیس اسنپ در این شهر صورت گرفت؛ اعتراض‌هایی که با وجود تکراری شدن آن هنوز هم نتوانسته تا دولت و مدیریت شهری را از حمایت همه‌جانبه از این سیستم نوین حمل و نقل عمومی منصرف کند.

سریال ادامه‌دار اعتراض‌ها

طی عمر ٣ ساله اسنپ، این شبکه حمل و نقلی اینترنتی، بارها و بارها، طعم اعتراض‌ها و کارشکنی‌های رانندگان و مسئولان را چشیده است. رانندگان معترض معتقدند که با حضور شبکه‌های اینترنتی حمل و نقلی، بازار کسب و کار آنها کساد شده، بسیاری از آژانس‌ها نیز مدعی بودند که با حضور اسنپ و تپسی، در آستانه تعطیلی قرار گرفته‌اند؛ اعتراض‌هایی که از اسفندماه سال گذشته در مقابل مجلس چهره‌ای علنی به خود گرفت و طی سال گذشته بارها ادامه پیدا کرد؛ اعتراض‌هایی در مقابل شورای شهر تهران، شهرداری، مجلس و دفتر اسنپ در تهران از جمله مواردی بود که طی این مدت چندین‌ بار ادامه پیدا کرد ولی با این وجود، این واکنش‌ها نه‌‌ تنها باعث نشد تا جلوی فعالیت این تاکسی‌های اینترنتی گرفته شود که با بالا گرفتن اعتراض‌ها، مسئولان را بر آن داشت تا با صدور مجوز برای این شبکه‌های اینترنتی تاکسی‌ها، وجهه‌ای قانونی به ادامه فعالیت این تاکسی‌ها بدهند. اما این اعتراض‌ها به تهران محدود نشد و با گسترش شبکه اسنپ در سایر نقاط ایران، به شهرهای دیگر هم کشیده شد. اعتصاب رانندگان تاکسی‌های شیرازی در یکی از چهارراه‌های اصلی این شهر در شهریورماه سال جاری شاید اولین واکنش مشهود رانندگان شهرستانی به حضور اپلیکیشن اسنپ در سایر شهرها بود. اما اعتراض‌ها به اسنپ، فقط محدود به اعتراض‌های تاکسی‌های خطی و آژانس‌ها نبود بلکه خود رانندگان این اپلیکیشن نیز تاکنون چندین بار در اعتراض به کم بودن کرایه‌های خود در این شیوه حمل و نقل عمومی، دست به اعتراض زده‌اند؛ اعتراض‌هایی که با تجمع رانندگان اسنپی در مهر و آذرماه در مقابل دفتر این شبکه، به اوج خود رسید.

اپلیکیشن پرحاشیه

ولی چالش‌های پیش روی «اسنپ» و «تپسی»، تنها محدود به اعتراض رانندگان نمی‌شد. پرونده جنجالی ادعای تجاوز یک راننده اسنپی به مسافر خود در مسیر فرودگاه امام خمینی، باعث شد تا بار دیگر این اپلیکیشن با موج جدیدی از اعتراض‌ها مواجه شود؛ موضوعی که پس از مطرح شدن در شبکه‌های اجتماعی کمرنگ شد. شاید به همین دلیل هم بود که بعد از انتشار این خبر و موج واکنش‌ها به آن در شبکه‌های مجازی، اسنپ تصمیم گرفت، شرایط استخدامی خود را سخت‌تر و دقیق‌تر کند. بدین‌ترتیب مدیران اسنپ امیدوار بودند که با این اقدام فشارهایی که به خاطر این حادثه از سوی افکار عمومی به وجود آمده بود، کاهش پیدا کند. اما باز هم این چالش نیز نتوانست از حمایت مدیران شهری و دولتی نسبت به اسنپ کم کند.

شهربانو امانی، عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر یکی از مدیران شهری حامی تاکسی‌های اینترنتی است که به «اعتماد» گفت: اصولا در جوامع روبه‌رشد و توسعه، معمولا بخش‌های سنتی در مقابل رخدادهای جدید و ابتکاری مقاومت می‌کنند. درست مثل مقاومتی که در قبال ورود ویدئو، ماهواره و... شد. ولی واقعیت این است که در کشور ما که با خیلی از نیروی جوان و دانش‌آموخته دانشگاهی بیکار یا مهاجرت نخبگان روبه‌رو است، طبیعی است که چنین کسب و کارهای جدیدی می‌تواند گره اشتغال را تاحدودی حل کند.

وی ادامه داد: در عین حال در شهری مثل تهران که بیش از ٤٠ درصد ترددهای خودرو در آن، غیر ضروری است، فعال شدن شبکه‌هایی مانند اسنپ و تپسی و... می‌تواند نقش موثری در کاهش ترافیک داشته باشد.

افشین حبیب‌زاده، دیگر عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران نیز در همین خصوص به «اعتماد» گفت: واقعیت این است که با توجه به رضایت و محبوبیتی که شهروندان تهرانی از فعالیت تاکسی‌های اینترنتی دارند مدیریت شهری نیز تصمیمی برای جلوگیری از فعالیت آنها نداشته و ندارد. اما در عین حال مدیریت شهری بر این باور است که باید شهرداری بر چگونگی عملکرد آنها نظارت داشته باشد؛ چرا که در حال حاضر تا جایی که بنده اطلاع دارم، این شرکت‌ها برای آغاز فعالیت‌شان تنها از اداره صنایع استان مجوز استفاده از «اپلیکیشن»های اینترنتی را می‌گیرند و به استناد آن، به کار خود ادامه می‌دهند.

وی تصریح کرد: در حالی که اگر بخواهیم واقع‌بین باشیم، به این نکته می‌رسیم که این شرکت‌ها نیز مانند تمامی شرکت‌های فعال در کشور باید بالاخره تحت نظارت سازمان و ارگان و نهادی باشند. بر همین مبنا چندی قبل از سوی شهرداری به این شرکت‌ها ابلاغ شده که باید فعالیت‌شان تحت نظارت شهرداری تهران باشد. گر چه این کار، کار یک روز و دو روز نیست و باید با رعایت چارچوب‌ها وضوابطی انجام شود که هم اینک شهرداری تهران در حال تدوین و تهیه آن است و امیدواریم با تغییر و تحولاتی که در مدیریت شهری صورت گرفته، به زودی شاهد این رخداد، یعنی نظارت شهرداری بر این کسب و کار موفق اینترنتی باشیم.

حبیب‌زاده در عین حال تاکید کرده است: هم‌اینک تاکسی‌های اینترنتی قبول کرده‌اند که تحت نظارت شهرداری کار کنند. برای همین با طی فرآیندهای قانونی، از این پس شاهد چالش‌های کمتری در حوزه اپلیکیشن‌های تاکسی در تهران و حتی کل کشور خواهیم بود؛ چرا که تجربه ثابت کرده که هر وقت در تهران اقدامی صورت می‌گیرد، مدیران سایر شهرها نیز از آن الگو‌برداری می‌کنند.

حمایت دولت در مقابل مخالفان

علاوه بر مدیران شهری، مدیران دولتی نیز بارها حمایت خود را این حرکت جدید اینترنتی اعلام کرده‌اند. رییس‌جمهور چند روز قبل در نشست مشترک استانداران، وزرا، روسای سازمان‌های اقتصادی و مدیران موسسات مالی و اعتباری در بخشی از سخنان خود که به تشریح اهمیت توسعه اینترنت و استفاده از فضای مجازی اختصاص داشت، گفت: بخش فناوری اطلاعات و افزایش سرعت اینترنت، پایه اصلی در آینده کشور است که بعضی متاسفانه اهمیت آن را درک نمی‌کنند. امروز باید همه به میدان آمده و کمک کنند تا فضای مجازی را منزه کرده و این فضا در مسیر علم، کسب و کار، کشاورزی و اشتغال مردم قرار بگیرد.

روحانی با ذکر این که در دولت یازدهم حدود ٢٠ هزار میلیارد تومان در حوزه توسعه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات هزینه شد، گفت: به دنبال نسل سوم و چهارم موبایل هستیم تا شغل موبایل‌محور ایجاد شود. مشاغلی مانند تاکسی‌های اینترنتی. حتی در حوزه فناوری اطلاعات ایجاد ١٠٠ هزار شغل برای سال ٩٧، پیش‌بینی شده است. اصلا چرا نباید از این شیوه حمل و نقل اینترنتی در جابه‌جایی مسافران بین شهری استفاده کرد؟

حرف تاکسیران‌ها یکی است!

اما به نظر می‌رسد بر خلاف نظر حبیب زاده، گویا هنوز حرف تاکسیران‌ها همان بود که بوده است. چرا که به نظر می‌رسد، تاکسیران‌های سایر شهرهای کشور هنوز حاضر به قبول حضور این شیوه جدید حمل و نقل درون شهری نیستند؛ چرا که حداقل تحصن‌های اعتراض‌آمیز تاکسیران‌های شیراز، قم و آتش زدن دفتر اسنپ در کرمان موید همین نکته است.

«محمد فرشاد» رییس شورای شهر کرمان در مورد این حادثه به «اعتماد» گفت: فکر می‌کنم دلیل این حمله به دفتر اسنپ در کرمان این باشد که رانندگان تاکسی و خطی‌ها و آژانس‌ها فکر می‌کنند که با حضور این اپلیکیشن، کار و بارشان کساد خواهد شد.

وی با ذکر این که دفتر اسنپ در کرمان هنوز افتتاح نشده بود گفت: با این وجود اقدام این افراد قابل قبول نیست. کمااینکه نیروی انتظامی نیز آنها را شناسایی و دستگیر کرده است.

فرشاد در پاسخ به این سوال که آیا تاکسی‌های کنونی کرمان جوابگوی مسافران خواهان تردد در شهر هست یا خیر، گفت: البته در همه شهرهای بزرگ مشکل کمبود وسایل نقلیه عمومی و جابه‌جایی مسافران وجود دارد. کرمان هم از این قاعده مستثنی نیست ولی مشکل مانند تهران حاد نیست. به هر حال کرمان هم نیازمند توسعه حمل و نقل عمومی و استفاده از روش‌های نوین جابه‌جایی مسافر در شهر است که تاکسی‌های اپلیکیشنی می‌تواند راهکاری در این زمینه باشد.

رییس شورای شهر کرمان تاکید کرد: در هر صورت هیچ توضیح و تفسیری، حمله مهاجمین به دفتر اسنپ در کرمان را توجیه نمی‌کند؛ چرا که به هر حال هیچ چیزی بالاتر از قانون نیست. فعالیت این تاکسی‌ها نیز کاملا قانونی است و دولت و مدیریت شهری نیز از آن حمایت کرده است.

این مدیر شهری کرمان ادامه داد: چرا فکر می‌کنیم اسنپ باعث بی‌کارشدن آژانس‌ها می‌شوند؟ چرا آژانس‌ها تلاش نمی‌کنند تا خودشان را با شرایط جدید وفق دهند و حتی بیایند در چارچوب جدید کارکنند. یعنی با اسنپ قرارداد ببندد و همگی یکپارچه بتوانند خدماتی بهتر و با کیفیت‌تر را به شهروندان ارایه دهند؟

رشاد در پایان گفت: به‌ طور خلاصه ما نیز این اقدام را محکوم می‌کنیم و اعلام می‌کنیم که مدیریت شهری کرمان با تمام توان، از وجود تاکسی‌های اینترنتی به عنوان راهکاری برای برون‌رفت از معضل ترافیک و جابه‌جایی مسافران و کمبود‌های حمل و نقل عمومی حمایت می‌کند.»

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار