رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان:
در شهر کرمان در سال 95 تعداد 15 نفر به دلیل استفاده از قرص برنج فوت کرده اند و لزوم اطلاع رسانی در این زمینه و عدم عرضه این قرص بسیار ضروری است. شهرداری ها باید امکانات بی خطرسازی زباله های ویژه را ایجاد کنند و همچنین برنامه بسیج سلامت نوروزی در راستای ارتقا سلامت مردم اجرا خواهد شد.
کد خبر: ۵۶۸۵۸۹
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰ 19 February 2018

به گزارش تابناک کرمان، در جلسه کارگروه سلامت و امنیت استان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان محورهای مهم جلسه را در سه بخش سمیت و کشندگی قرص برنج، مدیریت پسماند در مراکز بهداشتی و تهیه سند توسعه سلامت استان اعلام کرد.
رشیدی نژاد در ارتباط با قرص برنج اظهار کرد: این قرص که در استان های شمالی به نام قرص برنج شناخته می¬ شود و در کرمان به اسم قرص پسته در رنگ های سفید، خاکستری و قهوه ای عرضه می شود.
وی گفت: لازم است با چاپ بروشورها، قرار دادن بنرهایی در سطح شهر و در شبکه های اجتماعی، اطلاع رسانی لازم درباره مضرات این قرص انجام شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی درباره آمار مسمومیت با قرص برنج افزود: بیشترین میزان مسمومیت با این قرص در استان های تهران، گیلان، مازندران، لرستان، کرمانشاه و کرمان گزارش شده است.از آذرماه سال 95 تاکنون 15 نفر در شهر کرمان در اثر مسمومیت با این قرص فوت کرده اند.
رشیدی نژاد ابراز داشت: عوارض سمی این قرص در عرض 10 تا 15 دقیقه ظاهر شده و مرگ در کمتر از 6 الی 12 ساعت رخ می دهد و هیچ پادزهر اختصاصی در درمان مسمومیت حاد با آن وجود ندارد.
وی پیشنهاد داد، علاوه بر اطلاع رسانی و آگاهی عمومی مردم با هماهنگی نیروی انتظامی و مقامات قضایی تدابیری اندیشیده شود تا فروش قرص برنج در مغازه ها، عطاری ها و سایر فروشگاه ها ممنوع و با عرضه کنندگان به صورت جدی برخورد شود.
مدیریت پسماند در مراکز بهداشتی و درمانی
رئیس دانشگاه علوم پزشکی در ارتباط با زباله های ویژه( خونی) بیمارستان ها گفت: مراکز بیمارستانی خودشان سیستم بی خطر سازی زباله ها را دارند و زباله ها را غیر عفونی می کنند.
رشیدی نژاد در مورد سایر مراکز تولید پسماند پزشکی شامل درمانگاه ها، مراکز بهداشتی، رادیولوژی ها، مراکز پزشکی، مطب ها و ... اظهار کرد: این ها می توانند در سایت های منطقه ای یا مرکزی، زباله تولیدی را بی خطر کنند و یا از امکانات بی خطرساز بیمارستان های مجاور استفاده کنند.
وی افزود: متأسفانه مراکز خصوصی در کرمان دستگاه بی خطر ساز ندارند و در مواردی ممکن است زباله های پرخطر را بدون بی خطر سازی در کنار سایر زباله ها به شهرداری تحویل دهند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی پیشنهاد داد: دستگاه های اجرایی شامل شهرداری و محیط زیست با همکاری نظام پزشکی لازم است محلی مجزا در لندفیل شهرها را برای نصب دستگاه بی خطرساز درنظر بگیرند. همچنین لازم است از بخش خصوصی برای ورود به مدیریت پسماندها تحت نظارت وزارت بهداشت و سازمان محیط زیست حمایت به عمل آید.
برنامه بسیج سلامت نوروزی
رشیدی نژاد گفت: راهبرد کلی برنامه بسیج سلامت نوروزی ارتقا وضعیت بهداشت فردی و بهداشت مواد غذایی در مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی است.
وی با بیان اینکه طرح نوروزی سلامت در ایام نوروز اجرایی می‌شود گفت: تمام پایگاه‌های اورژانس ما در ایام نوروز از 48 ساعت قبل از تعطیلات فعال و آماده‌باش هستند.
وی با اشاره به اینکه تمام داروخانه‌های شبانه‌روزی نیز فعال و نظارت بر داروخانه‌ها در ایام نوروز تشدید می‌شود افزود: در روز چهارشنبه سوری نیز اورژانس فعال و آماده‌باش است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان کرد: بر سند توسعه سلامت استان کرمان نیز تاکید شده و از حدود 3 ماه قبل برای تهیه سند توسعه سلامت اقداماتی انجام شده و سند تهیه شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار