رییس اداره هواشناسی کشاورزی عنوان کرد
رئیس اداره هواشناسی کشاورزی کشور گفت: تغییر اقلیمی و ناهنجاری های اقلیمی موجب به هم خوردن نظم طبیعی در بارش‌های کشور ایران شده است.
کد خبر: ۵۷۵۴۵۵
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۹ 06 March 2018

مسعود حقیقت عصر امروز در نشست خبری در سالن شورای دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان با اشاره به اینکه ناهنجاری‌های اقلیمی نظم بارشهای کشور را برهم زده است، اظهار داشت: این ناهنجاری و تغییر اقلمی، بارش‌ها را کاهش داده و موجب خشکسالی در اکثر نقاط کشور به ویژه در استان کرمان و شهرستان رفسنجان شده است.

رئیس اداره هواشناسی کشاورزی کشور با اشاره به اینکه امسال در رفسنجان توقع بارش باران را داشتیم که الان نظم به هم خورده و به هم خوردن این نظم موجب شده به سمت خشکسالی و کویری شدن این منطقه پیش برویم، ادامه داد: زمانی که سطح خاک خشک شود منطقه کویری می‌شود، بنابراین کاهش باران، تبخیر زیاد آب و استفاده بی‌رویه از آب‌های سفره‌های زیرزمینی حاکی از خشکسالی‌های سال‌های اخیر و کویری شدن منطقه استان کرمان و رفسنجان است.

حقیقت خاطرنشان کرد: هرچه از سطح زمین فاصله بگیریم دما کاهش می‌یابد و هرچه به سمت زمین پیش رویم دما افزایش می‌یابد هوای سرد در ارتفاعات بالا و هوای گرم در پایین و روی زمین این امکان را دارد که به محصولات کشاورزی آسیب وارد شود که باید با دستگاهی هوای گرم و سرد مخلوط شوند تا هوای متعادل به رشد محصولات کمک کند و از کاهش محصولات کشاورزی و خسارت به آن‌ها جلوگیری شود.

وی با توضیح اینکه این تعادل با کمک دودزایی و مهپاشی و دیگر روش‌ها قابل برقراری است خاطرنشان کرد: اولین بار در کشور سامانه خودکار تهک راه‌اندازی شده که کشاورزان می‌توانند به صورت رایگان در این سامانه ثبت‌نام کنند.

وی اظهار کرد: در کوتاه‌ترین زمان اطلاعات بحران‌های بادی، سرمازدگی، گرمازدگی و ... به همراه روش‌های مقابله با این بحران‌ها به دست کاربران و کشاورزان می‌رسد.

حقیقت همچنین افزود: مجوز تاسیس ایستگاه هواشناسی کشاورزی در جوادیه فلاح از توابع نوق رفسنجان هم صادر شده و به زودی در این مکان نیز به دلیل کثرت باغات پسته راه‌اندازی می‌شود.

رئیس اداره هواشناسی کشاورزی کشور گفت: استان کرمان هزار اقلیم است، امکانات هواشناسی در این استان کم است و باید با بودجه‌های بیشتر به سمت گسترش شبکه هواشناسی در استان کرمان باشیم.

منبع: فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار