رئیس اداره هواشناسی کشاورزی کشور گفت: تعداد پنجهزار ایستگاه میزان گرمایش زمین در سطح کشور را همواره رصد می کنند.
کد خبر: ۵۷۵۴۵۶
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۱ 07 March 2018

مسعود حقیقت روز سه شنبه در آیین رونمایی از سامانه هوشمند تهک و نیز پروژه نخستین دستگاه هوشمند آب و هواشناسی کشور در رفسنجان اظهار کرد: ما انسانها هرساله دمای کره زمین را با روشن کردن چوب و زغال، بخاری، ایجاد کارخانه ها و امثال اینها افزایش می دهیم به طوری که در ایران طی سالهای اخیر 0.5 تا 1 درجه افزایش دما داشتیم.
وی تصریح کرد: می توان با هم افزایی به سمتی برویم که دانش کشاورزی را گسترش دهیم و از بروز خسارتها و نابهنجاری هایی که سالهاست به بخش کشاورزی وارد می شود نیزجلوگیری کرد.
وی افزود: تهدید خشکسالی در کمین کشاورزی است و اگر دستگاههای بهینه سازی آب ایجاد نشود در آینده نه چندان دور کشاورزی نابود خواهد شد.
حقیقت بیان کرد: یکی از جنبه های تأثیر گذار بر کشاورزی گرما است که نباید دمای زمین افزایش یابد.
وی ادامه داد: اطلاعات هواشناسی در باغبانی، اصلاح نباتات، جنگلها، مراتع و ... که در امر تولید مواد غذایی نقش دارند اثربخش است.
وی با اشاره به اینکه می توان 97 درصد از مواد غذایی و پروتئینی را با مدیریت صحیح و هم افزایی در کشور خودمان تولید کرد اظهار داشت : سازمان هواشناسی کشاورزی مرجع تولید دانش و سازمان جهاد کشاورزی متولی بخش کشاورزی است که هم افزایی در این دو فرایند می تواند به نفع جامعه باشد.
وی با بیان اینکه کمیسیون هواشناسی کشاورزی در سازمان جهانی هواشناسی با هدف نشان دادن اهمیت دانش کشاورزی تشکیل شده گفت: در سطح ملی و استانی در بخش های کشاورزی اقداماتی جهت بهبود وضعیت کشاورزی در دست است لذا 409 ایستگاه هواشناسی کشاورزی در سطح کشور فعالیت دارد.
وی خاطرنشان کرد: برای رفع مشکلات حوزه کشاورزی از سال 93 نیز سامانه تهک ( توسعه هواشناسی کاربردی) در استانهای کشور راه اندازی شده که تاکنون بطور دستی بوده و امروز سه شنبه این سامانه هوشمند تهک بطور پایلوت در رفسنجان رونمایی شد.
حقیقت خاطرنشان کرد: کشاورزان می توانند در سامانه تهک اطلاعات خود و اراضی کشاورزی خود را ثبت کنند و در زمان بحرانهایی نظیر سرمازدگی، گرمازدگی، باد و طوفان ودیگر بلایای طبیعی خدماتی از جمله ایجاد دود در زمینها، مهپاشی و دیگر خدمات را جهت جلوگیری از بروز خسارات ناشی از این بحرانها توسط کارشناسان دریافت کنند.
*** فعالیت 33 شرکت و هسته فناورزی در مرکز رشد دانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجان
رئیس مرکز رشد دانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجان هم در این نشست بیان کرد: این مرکز دارای 33 شرکت و هسته فناوری است.
حسین کاظمی افزود: اختراعاتی که ثبت و به مرحله تولید انبوه می رسد و استفاده آنها در داخل و صادرات آنها به کشورهای خارجی اتفاق می افتد مربوط به شرکت ها و هسته های فناوری است که در مراکز رشد بر اساس دانش علمی فعالیت دارند.
وی بیان کرد: شرکت کاوشگران آب نیز که نخستین دستگاه هوشمند هواشناسی و آب را طراحی و تولید کرده است از چند سال پیش فعالیت خود را تحت نظر اساتید مجرب دانشگاه ولیعصر (عج) آغاز کرده و این دستگاه هوشمند مورد استقبال کشاورزان و مسئولین جهاد کشاورزی قرار گرفته است.
کاظمی تصریح کرد: در مرکز رشد ایده از دانشجویان و حمایتهای علمی و آموزشی و مشاوره ها از ناحیه اساتید دانشگاه به ایده پردازان ارائه می شود تا ایده ها تجاری سازی و تبدیل به محصولاتی شوند که در جامعه بسیار کاربرد دارند ضمن اینکه قبلا شرایط برای ایده پردازان آسان نبود و در حال حاضر ایده های دانشجویان ارزیابی و رفع مشکل می شود.
براساس این گزارش مطالعات، طراحی و ساخت این دستگاه به مدت چهارسال توسط 30نفر از پژوهشگران و دانشجویان دانشگاه ولیعصر رفسنجان و با هزینه 900میلیون تومان انجام گرفته است.
این دستگاه به همت محققان دانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجان طراحی و ساخته شده و برای نخستین بار در کشور رونمایی شده است.
با توجه به وجود بحران آب و کمبود منابع آبی، بارندگی کم و تبخیر زیاد آب و همچنین افت سطح سفره های زیرزمینی آب در این شهرستان و در کنار این معضلات، بروز سرمازدگی و گرمازدگی های دو سال اخیر ، می طلبید در رفع این معضلات دستگاهی طراحی شود.
شهرستان رفسنجان با بیش از 80 هزار هکتار یاغات پسته اقتصادش بر پایه این محصول صادراتی قرار دارد.
رفسنجان بیش از 311 هزار نفر جمعیت است و در 110 کیلومتری کرمان قرار دارد.

منبع: ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار