مدیرکل امور اتباع استانداری کرمان خبر داد
مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری کرمان گفت: 30 هزار و 500 دانش‌آموز و دانشجوی افغانستانی در مدارس و دانشگاه‌های استان کرمان مشغول به تحصیل هستند.
کد خبر: ۵۷۸۶۰۵
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۷ 13 March 2018

حمید شمس‌الدینی صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: موضوع اتباع خارجی به یوژه افغانستانی و پاکستانی در استان یکی از دغدغه‌هاست.

وی بیان داشت: استان کرمان به علت موقعیت جغرافیایی در محاصره سه استان مرزی است و این استان ها برای حضور اتباع خارجی ممنوع است بنابراین کرمان نخستین استانی است که اتباع خارجی در آن حضور پیدا می‌کنند.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری کرمان ادامه داد: جاذبیت‌های اقتصادی و فرهنگی استان کرمان موجب شده اتباع به سوی این خطه گسیل پیدا کنند و سابقه این حضور ب حدود 50 سال قبل برمی‌گردد.

شمس‌الدینی ابراز داشت: نگاهی که در بین مسؤولان و نخبگان ما به اتباع خارجی وجود دارد نگاه تهدیدی است در حالی که هرچند ما نگاه تهدیدی را نباید فراموش کنیم اما نگاه فرصتی را هم نباید از منظرمان دور نگه داریم در هر کشوری حضور اتباع علاوه بر تهدید یک فرصت هم دیده می‌شود.
وی اضافه کرد: در برخی کشورها بیش از 70 درصد جمعیت اتباع خارجی هستند و آنها در چارچوب قانون همه فرآیندها را انجام می‌دهند اما برخوردهای ما در حوزه اتباع خارجی با این مسائل سازگاری ندارد زیرا ورود این اتباع به ایران سختگیرانه بوده است.

شمی‌الدینی تصریح کرد: افزون بر 300 هزار تبعه خارجی مجاز و غیرمجاز افغانستانی در استان کرمان حضور دارند که معادل 10 درصد جمعیت این خطه است.

وی از دستگیری و طرد 400 هزار نفر اتباع خارجی غیرمجاز طی دولت تدبیر و امید خبر داد و متذکر شد: رویکرد حذفی منتج به نتیجه نشده است و از سال گذشته طرح ساماندهی اتباع افغانستانی مقیم جمهوری اسلامی آغاز شده است و ورود، خروج، اقامت، کار و همه موارد مربوط به تبعه افغانستانی برای ورود به کشور در این طرح دیده شده است.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری کرمان اظهار کرد: شناسایی اتباع افغانستانی ساکن کشور و استان کرمان از اهداف اجرای طرح ساماندهی اتباع افغانستانی است که 60 هزار نفر اتباع افغانستانی در طرح آمایش به عنوان پناهنده شناسایی و کارت پناهندگی به آنها داده شده است.

شمس‌الدینی با اشاره به اینکه 40 درصد اتباع افغانستانی ساکن استان کرمان نیز دارای ویزا هستند، ابراز داشت: بر اساس طرح سرشماری از اتباع غیرمجاز دارای سابقه حضور در استان نیز 75 هزار نفر شناسایی و در سامانه ثبت شده‌اند که اتباع متاهل دارای زن ایرانی، اتباع دارای مدارک تاریخ گذشته، والدین دانش‌آموزانی مشغول به تحصیل در مدارس ایرانی و زوج‌های که یکی از آنها مدرک شناسایی دارد را شامل می‌شود.

وی افزود: حدود 30 هزار نفر دانش‌آموز افغانستانی در مدارس استان کرمان تحصیل می‌کنند که یک سوم از آنها در راستای دستور رهبری وارد چرخه آموزشی شده‌اند و یک هزار و 200 کلاس و 120 مدرسه مورد نیاز است که 10 درصد نیاز از سوی سازمان‌های بین‌المللی تامین شده است و بقیه آن بر دوش جمهوری اسلامی است و 500 دانشجوی افغانستانی نیز در دانشگاه‌های استان کرمان تحصیل می‌کنند.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری کرمان یادآور شد: حضور اتباع خارجی و افغانستانی در 16 شهرستان تابعه استان کرمان ممنوع است و هفت شهرستان میزبان این افراد هستند.

شمس‌الدینی عنوان کرد: به طور معمول بخشی که اتباع افغانستانی در آن مشغول به کار هستند، ایرانی‌ها رغبتی برای حضور در این مشاغل ندارند و به زودی برای ساماندهی بازار کار اتباع افغانستانی حرکت می‌کنیم.

وی گفت: دو مهمانشهر در شهرستان‌های رفسنجان و بردسیر داریم که اعتراض‌های زیادی در این زمینه شده است و به سمت ساماندهی این مهمانشهرها رفته‌ایم و دیوارکشی‌ها، شبکه فاضلاب، تصفیه‌خانه، سالن‌های ورزشی، ساختمان اداری، بهسازی مراکز بهداشتی، ساماندهی ورود و خروج به مهمانشهرها، فضای سبز، جمع‌آوری آلونک‌ها و ساخت ساختمان‌ها صورت گرفته است.

شمس‌الدینی بیان داشت: دو اردوگاه مراقبتی اتباع غیرمجاز در شهر کرمان و بم ایجاد شده است و بحث حمل و نقل اتباع افغانستانی در مسیر جاده‌های استان کرمان یکی دیگر از دغدغه‌هاست که بیشترین مشکل ما به علت ضعف قانون است.
وی با یادآوری این موضوع که قانون مربوط به اتباع خارجی در ایران مربوط به 86 سال قبل است، افزود: درخواست الحاق و اصلاح مواد 15 و 16 این قانون را داریم.

این مسؤول درباره ازدواج اتباع افغانستانی با اتباع ایرانی تصریح کرد: برابر با قانون هیچ منعی برای ازدواج مردان ایرانی با زنان خارجی وجود ندارد اما زنان ایرانی برای ازدواج با مردان خارجی باید اجازه داشته باشند و فرزندان حاصل این ازدواج تابعیت کشور پدر را دارند و بعد از آن به مدت یکسال می‌توانند تابعیت کشور مورد نظر خود را اختیار کنند.

شمس‌الدینی تصریح کرد: توصیه می‌کنیم ازدواج زنان ایرانی با مردان افغانستانی بدون مشورت با کارشناسان نباشد اما اتباع افغانستانی با کسانی ازدواج می‌کنند که دچار فقر مالی و فرهنگی هستند و فرزندان آنها پشتوانه قانونی را ندارند.

وی تصریح کرد: هر گونه اجاره به اتباع خارجی باید با اطلاع وزارت کشور باشد و باید تحصیل اجازه را از اداره کل امور اتباع داشته باشند.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری کرمان از تشکیل کمیته حل اختلاف برای رسیدگی به دعاوی اتباع خارجی خبر داد و ابراز داشت: هشدار جدی ما به کارفرمایان این است که از به کارگیری کارگران خارجی فاقد مجوز در پروژه‌های کاری خود اجتناب کنند.

شمس‌الدینی ادامه داد: یکی از شرایط اصلی برای تحصیل اتباع خارجی تبدیل کارت پناهندگی به ویزای آموزشی است که بعد از پایان مهلت آن باید به کشور خود برگردند.

وی اضافه کرد: اتباع افغانستانی و پاکستانی غیرمجاز بزرگترین دغدغه ما هستند و درصد زندانیان اتباع خارجی در زندان‌ها بسیار ناچیز است و بیشترین جرایم آنها در بخش موادمخدر و سرقت‌های خرد است.

منبع: فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار